Wat is Google RankBrain? Uitleg & De Gevolgen Voor Search

google rankbrainEr is een enorme hoeveelheid aan misverstanden omtrent RankBrain, een relatief nieuw zelflerend systeem dat wordt gebruikt door Google.

Ranking alleen op basis van zoekwoorden is hierdoor verleden tijd geworden.

Door RankBrain kun je nu ook bepaalde zoekwoorden omschrijven zonder deze zoekwoorden zelf te gebruiken, en Google zal je dan toch relevante resultaten laten zien.

Wat is RankBrain?

Zoals hierboven al geschreven, is RankBrain een systeem dat artifical intelligence gebruikt om intenties achter zoekopdrachten te analyseren.

RankBrain kent een rangorde toe aan pagina’s door niet alleen de zoekwoorden in acht te nemen, maar ook te kijken naar eerdere zoekopdrachten die met het onderwerp te maken hebben. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat RankBrain zichzelf slimmer maakt met elke zoekopdracht.

RankBrain is slechts een van de systemen die Google gebruikt om te beoordelen welke zoekresultaten waar terecht komen. Het is belangrijk om te weten dat RankBrain niet het oude algoritme van Google vervangt, het is slechts een toevoeging.

Volgens Google zelf is RankBrain het op drie na belangrijkste element in het algehele algoritme. Met de release van Hummingbird in 2013 verschoof Google de relevantie van exacte zoekwoorden naar context en het hebben van relevante content, wat we ook wel het semantische web noemen. ‘’From finding ‘strings’ to finding ‘things’‘’.

Uniek

RankBrain’s zelflerende systeem is niet per definitie nieuw. Google gebruikte deze techniek ook al met de release van Hummingbird. Het verschil is dat RankBrain zichzelf steeds slimmer maakt, en op die manier wellicht een steeds grotere rol zal gaan spelen in het algehele algoritme.

RankBrain leert sneller dan je denkt. Er worden dagelijks een enorme hoeveelheden zoekopdrachten gedaan, en RankBrain gebruikt al deze informatie om zoekresultaten te optimaliseren.

Het systeem leert zichzelf ook om patronen te herkennen. Als RankBrain een zoekopdracht ziet die het niet meteen herkent, kan deze daardoor sneller inschatten welke woorden of zinnen dezelfde betekenis hebben. RankBrain biedt vooral hulp bij lange zoekopdrachten die uit veel woorden bestaan, iets waar Google altijd veel moeite mee heeft gehad.

Waarom deze toevoeging?

De wereld verandert, en het zoekgedrag van gebruikers verandert dus ook. Onze zoekopdrachten neigen steeds meer naar het gebruik van long-tail zoekwoorden. Een long-tail zoekwoord kun je het beste omschrijven als een zoekwoord met drie of meer woorden.

Bij long-tail zoekwoorden gaat het dikwijls om vragen. Mensen die zoekmachines gebruiken zijn over het algemeen natuurlijk op zoek naar informatie, en Google wil deze vragen zo goed mogelijk tegemoet komen door niet alleen de zoekwoorden te indexeren, maar ook om de vraag te begrijpen en hier meteen antwoord op te kunnen geven.

Maar gebruikers willen meer dan alleen antwoord op een vraag.

Ze willen kwalitatief goede content die hun antwoord in een leuk jasje steekt, en als het kan ook nog wat extra achtergrondinformatie geeft.

Optimaliseren voor RankBrain

Dus, hoeveel tijd heb je nog om je website te optimaliseren voor RankBrain live gaat? Helaas, dat gebeurde in 2015 al. Er is trouwens ook niets dat je in het bijzonder kunt doen om je website te optimaliseren voor RankBrain.

Het programma is slechts een van de vele onderdelen die de zoekresultaten bepalen. Staar je dus niet blind op RankBrain, en focus je ook op andere belangrijke factoren, zoals het hebben van relevante content en de responsiveness van je website.

RankBrain is in eerste instantie heel stilletjes uitgerold door Google, en zelfs zoekmachine deskundigen, sloegen geen alarm. In oktober vorig jaar kwam Google zelf met het nieuws naar buiten, waardoor het onderwerp een hot item werd onder specialisten.

Vergis je echter niet. Juist omdat RankBrain een zelf-lerend systeem is kan het zijn dat de impact van het systeem groter wordt in de toekomst.

RankBrain en Search

In eerste instantie lijkt het dus dat RankBrain zoekmachine optimalisatie dus niet enorm veel heeft verandert. De komst van RankBrain betekent in ieder geval dat je minder rekening hoeft te houden met het gebruik van exact dezelfde zoektermen in verschillende stukken tekst.

Je kunt je dus ook focussen op teksten die synoniemen bevatten en natuurlijk verlopen. RankBrain maakt het makkelijker om je te focussen op de bezoeker, en niet op de zoekmachine.

De kunst is dus om met regelmaat nieuwe teksten te schrijven die voorzien zijn van een groot aantal verschillende zoekwoorden, maar die de bezoeker ook informatie verschaffen en hun brandende vragen beantwoorden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door nieuwe artikelen op je website te publiceren in de vorm van een blog.

RankBrain is vooral gefocust op hen die op zoek zijn naar specifieke informatie. Als jij je als marketeer concentreert op dat wat het beste is voor de bezoekers van je website, dan komen jouw doelen overeen met die van RankBrain, en dus van Google!

Laat een reactie achter