Waarom je de ‘unsubscribe’-knop nooit moet verstoppen

Ik zal eerlijk zijn; ik heb me hier ook schuldig aan bevonden. Ook ik heb namelijk in de eerste periode van mijn (email) marketing carriere de ‘unsubscribe’ of ‘afmeld-knop’ in mijn e-mails verborgen.

Ik had deze namelijk zo ver naar onder gedaan, dat bijna niemand hem kon vinden.

Pas na heel ver scrollen kon iemand zich afmelden voor mijn mailinglijst.

En dat had ik beter niet kunnen doen; in dit artikel ga ik je vertellen waarom je de unsubscribe-knop nooit moet verstoppen.

Wat is een unsubscribe-knop?

Ik probeer in mijn artikelen altijd zo volledig mogelijk te zijn, zodat iedereen altijd snapt waar het over gaat. Dat is ook de reden dat ik eerst even uit wil liggen wat een unsubscribe-knop nou precies is.

Wanneer je een e-maillijst hebt opgebouwd, en dus bezig bent met e-mail marketing, is het natuurlijk de bedoeling dat je een band opbouwt met je mailinglijst, en dat je e-mails verstuurd.

Echter moet je onder iedere e-mail die je verstuurd een ‘unbsubscribe-knop’ hebben. Wanneer de ontvanger op deze knop klikt, wordt de persoon uit je mailinglijst verwijderd, en ontvangt hij/zij geen mails meer van je.

Het is verplicht om zo’n knop te hebben, anders ga je tegen de wet in.

Waarom het niet verstandig is deze knop te verstoppen

Omdat je natuurlijk wilt dat zo weinig mogelijk mensen zich afmelden voor je mailinglijst, is het een idee om deze knop helemaal onderin de mail te zetten, en deze dus als het ware te verstoppen.

Minder mensen zien de knop, en minder mensen zullen zich dus afmelden.

Zo dácht ik ook.

Toch is dit niet slim.

Mensen die jouw mail ontvangen en zich willen afmelden (maar dit niet kunnen), gaan zich irriteren en krijgen een hekel aan je. Of misschien hebben ze wel helemaal geen interesse in hetgeen wat jij te vertellen hebt, en zijn ze ‘per ongeluk’ op je mailinglijst terecht gekomen.

Zodoende heb je dus niks aan deze mensen. Ze zullen tenslotte nooit wat van je kopen.

Je kunt dan wel een grote lijst hebben, maar als een bepaald percentage zich liever zou afmelden, heb je hier niks aan.

Het is dan veel beter om de unsubscribe-knop goed in beeld te hebben, zodat de mensen die toch niet van jou gaan kopen, zich direct kunnen afmelden.

Zo heb je een goede, waardevolle lijst van mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in hetgeen wat jij te vertellen hebt.

Relevantie.

Natuurlijk kan het soms pijnlijk zijn om te zien dat 0,50% van je mailinglijst zich afmeldt als je een (super waardevolle) e-mail stuurt, maar hou wel in gedachte dat dus 99,50% zich niet heeft afgemeld, en dus wél interesse hebben in wat jij te vertellen hebt.

Hou je unsubscribe-knop dus goed in beeld. Ikzelf zet hem gewoon onder de laatste regel van de e-mail.

Succes en have fun!

2 reacties

Laat een reactie achter