Podcast #16 – Inspirerend gesprek met internet baas Wilco de Kreij

podcast jacko meijaardHet is weer vrijdag, en dat betekent weer een nieuwe Internet Succes Gids.nl. En dit keer een hele speciale podcast, want dit keer ga ik in gesprek met niemand minder dan internet baas Wilco de Kreij!

Wilco kennen we natuurlijk allemaal van onder andere UpViral en de producten die hij onder brengt onder Connectio, zoals ConnectLeads en ConnectRetarget; producten die het adverteren op Facebook een stuk makkelijker (en winstgevender) kunnen maken.

Omdat het me super tof leek om Wilco te gast te hebben voor de podcast, besloot ik hem te vragen waarop hij antwoordde dat hem dit leuk leek, maar of ik nog even een maandje wilde wachten, want hij stond op het punt om een trip te maken door Ecuador en de Galapagos Eilanden; super vet!

Anyway! Beluister hieronder het inspirerende gesprek met Wilco de Kreij!

Podcast #16 – Wilco de Kreij

Geweldig om te zien dat Wilco ondanks alles zo ‘down to earth’ is gebleven. Zoals je in de podcast kunt horen heeft Wilco enorm succesvolle lanceringen achter de rug, en weet Wilco simpelweg hoe het werkt. Ik vind het prachtig dat iemand van Wilco’s ‘formaat’ even een uurtje de tijd wilt nemen om over zijn business te vertellen.

Ook zijn advies over het opbouwen van een merk vind ik geweldig. Wilco zegt dat zijn business ‘sky rocket is gegaan’ toen hij er mee begon om zijn producten onder een merk uit te brengen, en dus een bedrijf op te zetten wat continu met (nieuwe) producten bezig is. Dit zorgt voor meer stabiliteit, grotere naamsbekendheid en dat je continu door kunt blijven bouwen, zodat je niet telkens ‘opnieuw’ hoeft te beginnen.

Vind je dit nou een toffe podcast? Abonneer je dan op de Internet Succes Gids.nl Podcast in iTunes, en mis geen enkele podcast meer.

YouTube

Liever de podcast op YouTube besluiten? Dat kan hieronder!

Transscript:

Kun je de podcast om de één of andere reden niet beluisteren (omdat je in een overvolle trein zit en je oordopjes vergeten bent bijvoorbeeld)? Voor het gemak heb ik de podcast laten uittypen.

Jacko: Oké, ik zit hier vandaag met Wilco. Wilco, hartstikke tof dat je deze podcast wil doen en dat je tijd hebt willen vrij maken hiervoor. Ik volg je natuurlijk al een tijdje en heb ook verschillende producten van je aangeschaft en ik ben ook klein affiliate volgens mij voor je. Volgens mij doe ik weleens een sale. Even voor de mensen die jou nog niet kennen. Kun je iets over jezelf vertellen?

Wilco: Natuurlijk! Zoals ik al zei: Wilco de Kreij, ik kom net als jullie uit Nederland, maar mijn business is voornamelijk heen internationaal gericht. En ik verkoop verschillende softwareproducten op het gebied van online marketing, dus bijvoorbeeld op het gebied van Facebookadvertenties. En lead generaties. Daar verkopen we verschillende softwareproducten voor. Dat is de kortste samenvatting die ik kan geven.

Jacko: Volgens mij ben jij dan de eerste gast die we hebben, die eigenlijk geen informatieproducten verkoopt.

Wilco: Klopt. Ik weet niet of ik de eerste gast ben die het doet, maar ik doe het zelf inderdaad niet en ik denk toch dat dat te maken heeft met de Nederlandse achtergrond. Ik weet namelijk nog goed dat ik begon, jaren en jaren geleden, en toen was ik in Nederland ook bezig met affiliate marketing en dat soort dingen. En het was altijd voor echte producten, mobiele telefoons en vakanties en al dat soort dingen. Elke keer als ik een verkooppagina zag, dan schoot er maar een woord bij mij naar binnen en dat was ‘spam’ en dat is toch wel een beetje die Hollandse nuchterheid en nu zijn we heel wat jaren verder en nu weet ik gewoon dat het ontzettend goed werkt en gebruik ik diezelfde lange verkooppagina’s en diezelfde verkoopvideo’s en al dat soort dingen. Maar toch ben ik eigenlijk om die reden nooit echt begonnen met informatieproducten. Niet dat daar iets mis mee is, maar in eerste instantie heb ik dat een soort van overgeslagen en toen ben ik eigenlijk in de software gerold. En nu zou ik niet zo snel teruggaan, software is natuurlijk wat moeilijk te maken, maar als je het eenmaal hebt, dan is het wel een stuk makkelijker te verkopen, omdat mensen er toch meer waarde in zien dan, of in ieder geval, je kunt die waarde toch weer makkelijker communiceren dan puur een softwareproduct, dan puur een informatieproduct. Bij een informatieproduct moet je het echt hebben van: waarom is die informatie zo uniek. Maar bij software gebruiken ze het ook echt en dat maakt voor mij het verkopen toch uiteindelijk wel weer makkelijk, zeg maar.

Jacko: Snap ik. En even een stapje terug. Kun je vertellen hoe en waarom je begonnen bent met online ondernemen?

Wilco: Zeker. Dat gaat wel even een aantal jaar terug, en voor de mensen die mij kennen, die zullen het verhaal misschien kennen. Op een gegeven moment was ik 16 jaar, dat is inmiddels 14 jaar geleden, dus dat is in online jaren echt 2 eeuwen geleden, zeg maar. En op dat moment was de film The Matrix heel erg populair en in die film heeft elk figuur zijn eigen zonnebril en ik wilde die zonnebril ook hebben, maar in Nederland was-ie niet te krijgen, dus toen ben ik online gaan zoeken of-ie ergens was te vinden en uiteindelijk heb ik een bedrijf gevonden in de VS, die die dingen wel verkocht. Ten eerste, online kopen was nog niet wat het nu is. Mijn ouders dachten letterlijk nog dat als je iets online koopt, dat je dan een virus zou krijgen, dat is letterlijk wat ze tegen me zeiden. Het was echt nog voor het iDEAL bestond en al die andere dingen, dus online shoppen was al niet echt gewoon, laat staan in de VS. En daarbij waren de verzendkosten heel erg hoog. Dus ik kon die bril eigenlijk zelf niet kopen. Toen heb ik dus een advertentie op internet gezet en een oude marktplaatsversie was dat nog. Niet op Marktplaats, maar een soort gelijke van: ik ga nieuwe zonnebrillen kopen. Op het moment dat jij dat ook wil, kun je die nu bij mij kopen en op het moment dat iedereen het besteld heeft en geld over heeft gemaakt naar mij, want ik heb dat geld zelf niet op voorhand, dan kan ik die order plaatsen in de VS en dan gaat dat per boot, want dat was toen ook, dat duurt dan ook weer twee maanden voordat al die zonnebrillen hier zijn. Dus alles bij elkaar moesten mensen 3 – 4 maanden op hun brillen wachten. En dan zou ik die brillen weer naar iedereen doorsturen. Ik had gehoopt er nog een aantal te verkopen en zodoende misschien een gratis brilletje eruit te halen. Voordat ik het wist, hadden we het hele huis vol staan met zonnebrillen en moest ik € 17.000,- overmaken aan zonnebrillen en dat waren zonnebrillen van een paar euro per stuk, dus € 17.000,- aan zonnebrillen van 3 – 4 euro per stuk, dat zijn er aardig wat. Dus mijn ouders waren in eerste instantie niet heel erg gecharmeerd, want ze wisten niet van dat alles, totdat ik ze ging vertellen dat ik dat geld moest overmaken. Toen moesten we letterlijk met cash geld naar western Union gaan. Dat moest per cash betaald worden. Dat had ook wel iets bizars. Beide ouders aan mijn zijde om dat daarheen te brengen. En uiteindelijk heb ik er nog geen cent aan overgehouden, want ik had niet gedacht aan belastingen en al dat soort dingen, import, maar wel heel veel van geleerd. En misschien nog wel belangrijker: het heeft mijn ogen wel geopend voor wat je met online ondernemen kunt doen. Ik bedoel: dat je als 16-jarig knulletje advertenties online kan zetten en blijkbaar een product waar vraag naar was en voor ik het wist had ik € 17.000,- aan orders en dat was gewoon echt bizar voor mij. En ook al heb ik er niks aan over gehouden, het heeft wel mijn ogen geopend. Niet alleen voor wat er mogelijk is, maar ook voor wat ik niet zo leuk vond, en ik merkte dat ik het hele pakketje samenstelde, dat vond ik niet het allerleukste of dat ik klachten van mensen kreeg van: mijn pootje van de zonnebril staat eigenlijk niet scheef of ik wil de groene in plaats van de blauwe, etc. Dat vond ik niet heel leuk. Maar dat hele online marketing, dat vond ik echt super leuk. En daar ben ik er eigenlijk door de jaren heen in gerold. Ik ben toen allerlei sites op gaan zetten. Ik deed destijds heel veel met Google Adsence. Dat is van Google, dat je advertenties op je site plaatst en dan krijg je per klik betaald. Dat was toen echt booming. Misschien nu nog, ik gebruik het eigenlijk nu niet, Google Adsence, maar op dat moment was dat echt mijn ding en ik merkte dat ik dat gewoon echt super leuk vond om traffic te genereren en ik ben best wel een beetje een nerd, dus ik vind het leuk om statistieken te checken en al dat soort dingen, dus uiteindelijk is daar mijn passie voor online ondernemen en  zeker ook online marketing geboren. Dat was dus eigenlijk 14 jaar geleden en inmiddels is er natuurlijk van alles gebeurd, maar ik blijf het nog elke dag net zo superleuk vinden. En ik zie het een beetje als: ik mag online spelen en dat is het.

Jacko: Ik snap het. Je zag op vrij jonge leeftijd eigenlijk wat er mogelijk was op internet. En ook al heb je dat dan niet echt winstgevend kunnen maken, zeg maar, je hebt de mogelijkheden, dan is eigenlijk een kwestie van het anders doen of anders aanpakken en het succesvol oppakken.

Wilco: Exact. Ik heb toen de jaren erna elke zomer het weer gedaan, toen wel met wat meer marge. Dus ik zat natuurlijk nog op de middelbare school en dat was echt mijn zomerprojectje, dus waar alle klasgenoten in de zomer een baantje hadden, had ik dan in de zomer dat ik die advertentie online zette en zonnebrillen verkocht. Dat heb ik een aantal jaren gedaan en later nog alle producten, dus ik heb nog wel een tijdje in die fysieke producten gehandeld voordat ik er echt achter kwam dat ik online marketing het allerleukste vond. Het grappige is, ik ben afgelopen jaar getrouwd en op een gegeven moment ’s avonds is dan zo’n moment dat je vader wat vertelt over je leven en dat soort dingen en toen op een gegeven moment kwam daar een doos tevoorschijn en ik denk: wat is dat nou? Bleek dus, ik heb bij mijn ouders op zolder nog een paar 100 zonnebrillen staan van toentertijd nog en toen had ik dus een doos meegenomen met zonnebrillen en elke gast kreeg een gratis zonnebril als aandenken die dag, dus dat was wel heel leuk.

Jacko: En doe je zelf ook wat met affiliate marketing?

Wilco: Eigenlijk wel. Vroeger was ik heel veel affiliate, dus ik was heel veel allerlei producten aan het promoten, daar kreeg ik een affiliate commissie voor terug en met name in Nederland, dus voor de sunwebs, voor de Vodafones, voor al dat soort partijen. Op dit moment zit ik meer aan de andere kant van de medaille, waar ik dus met name werk met affiliates, die mijn producten promoten. Ik doe her en der weleens een affiliate promotie. Dat heb ik dit jaar, we zitten nu in maart, denk ik twee gedaan. Dus niet heel veel. Dat is niet de focus, maar ik doe wel veel met afilliates die mijn producten verkopen waarbij ik dus een commissie geef aan hen en vaak ook nog een extra incentive als: degene die het vaakst of de meeste dingen verkoopt, krijgt een extra bonus. Dus daar doen we juist eigenlijk best wel veel mee en dat is ook een van de grotere kanalen die we gebruiken in mijn business.

Jacko: Goed, ik heb weleens een keer, volgens mij, een artikel over connect leads volgens mij op internetsuccessengids geplaatst en daar had ik toen natuurlijk mijn affiliate link achter gezet en ik zie heel af en toe daar een sale vandaan komen, terwijl ik het helemaal niet echt promoot, zeg maar, maar wat mij opvalt is dat je ten eerste best wel een hoge commissie geeft en tweede dat-ie gewoon wederkerend is.

Wilco: Dat is wat meer mensen opvalt. Dat is denk ik ook precies de reden waarom het zo lukt, dus er zijn natuurlijk heel veel verschillende redenen waarom affiliate iets promoot. Als ik om me heen kijk, zie ik: er zijn mensen, die promoten puur omdat het van een vriend is bijvoorbeeld of… Maar heel veel affiliates promoten meer, omdat ze marge willen maken, omdat het voor hen ook een business is. Of tenminste, als zij kunnen kiezen voor verschillende affiliate programma’s, dan kiezen ze voor degene waarmee ze het hoogste rendement krijgen, dus wat mijn voornaamste focus allereerst is, is alles wat ik lanceer echt ontzettend goed converteert, dus zorgen dat je echt de beste verkooppagina’s hebt en veel split testen, gewoon om te zorgen dat het procentueel het best conventeert. En daarbij geef ik dus ook 50% commissie op alles. En niet alleen op de eerste verkoop, maar ook een recurring rebuild, dus als iemand anders koopt, krijgt iemand 50% elke maand voor zolang diegene lid blijft, en doordat ik dat doe, promoot affilliates dat en denken ze: wauw, dat werkt goed. Een eerstvolgende keer dat ik weer een campagne heb, gaan ze het weer promoten, dus elke keer dat ik iets lanceer, zie ik dat ik meer affiliates krijg, omdat ik steeds eigenlijk… Het is zo bizar dat ze zoveel krijgen, maar daardoor blijven ze wel terugkomen. Sommige mensen zeggen: “Geef je iets teveel weg”, maar ik heb liever 50% van heel veel dan 80% van heel weinig, snap je? Dus uiteindelijk werkt dat voor zowel affiliate als voor ons heel goed uit.

Jacko: En je bent nu echt de afgelopen jaren bezig geweest met echt het opzetten van een online merk. Nu echt met Facebook aan de slag gaan of tools voor Facebookmarketing. Want ik zat gisteren een beetje op de website te kijken van jou, volgens mij een ietwat oudere website, die was nog niet helemaal bijgewerkt, want er stond dat je bijvoorbeeld van 2009 tot 2013 en dan elk jaar ook een reis doet, maar wanneer heb je die stap genomen om jezelf echt te richten op het opbouwen van een constant merk?

Wilco: Dat is een paar jaar geleden geweest. Tot die tijd, ik moet even een paar jaar teruggaan om dat goed uit te leggen. Op een gegeven moment kwam ik dus in het wereldje van softwareproducten en dan verkocht ik de softwareproducten. En wat ik dus eigenlijk deed was het lanceren van een product op basis van die affiliates, zoals ik net al zei, dus we hebben een nieuw product en dit gaan we promoten met z’n allen en iedereen gaat dat naar hun klantgroep doormailen, dus naar een hele e-maillijst, krijgen er commissie voor en dat werkt heel goed. en toen dacht ik: hé, dat is interessant. Dus wat ik toen op een gegeven moment begon te doen, is eigenlijk twee keer per jaar pakweg lanceerde ik een nieuw product en elke keer was het van: ah, iets nieuws en alle affiliates gingen weer mailen, maar uiteindelijk zie je dat je jezelf op een gegeven moment gewoon tegenkomt. En dit is iets wat ik online heel veel zie gebeuren. Ik zie mensen soms wel elke twee maanden een nieuw product promoten en realistisch gezien, is dat gewoon niet te doen. Je kunt een langetermijnbusiness opbouwen door op een gegeven moment 20 verschillende producten te hebben, terwijl je klanten hebt over 20 verschillende producten, je moet 20 verschillende producten supporten, je moet je team daar op trainen. Op de lange termijn is het gewoon niet te doen. Je moet echt korte termijn denken eigenlijk. Op een gegeven moment wist ik gewoon als ik niet die trap wil vallen, in die valkuil wil vallen, dan moet ik dat omgooien en daarnaast had ik heel erg de focus op current revenu, het was heel makkelijk om iets te verkopen voor een eenmalig bedrag, maar tegelijkertijd moet je altijd blijven verkopen. Op het moment dat je deze maand niks verkoopt, verdien je niks, terwijl je, als je iets maandelijks of jaarlijks hebt, dan heb je altijd al een basis ook al heb je geen enkele nieuwe klant, plus mocht je ooit je business willen verkopen, en het is helemaal self sustainstanable, dan is heel, heel, heel veel meer waard op het moment dat er ook current revenu zit. Niet dat dat mijn opzet is, maar het is altijd wel iets wat je meeneemt, dus op een gegeven moment heb ik tegen mezelf gezegd: oké, ik ga de focus maken op mijn current revenu, maandelijks. En opeens kom je er dan achter dat door mensen maandelijks iets te laten betalen, het is niet alleen dat je iets moet verkopen voor bijvoorbeeld 27 dollar per maand en dan zijn lid. Je moet eigenlijk zorgen dat het zo goed is, en mensen het zo graag willen gebruiken, dat het precies aansluit op bij wat zij willen gebruiken op dat moment, dat ze elke maand bewust die keuze maken van: ik wil dit nog langer gebruiken. En niet omdat ze het vergeten of omdat ze toevallig hadden ingeschreven, maar het willen blijven gebruiken en dat ze het nodig hebben in hun business. En dan kom je erachter dat tools opeens veel meer resource nodig hebben om verder te ontwikkelen, betere usability, dat het nog beter bruikbaar is en ook dat was enkel mogelijk als je niet op heel veel producten gaat richten, maar op een aantal. Dus toen heb ik ook Viral gelanceerd, die je waarschijnlijk wel kent en tegelijkertijd ook Connect Leads, dat was rond diezelfde periode en toen heb ik voor mezelf de keuze gemaakt: oké, op deze twee dingen ga ik me puur en alleen op richten, UpViral en Connectio, want het merk kon Connect Leads zijn. En eigenlijk, sindsdien is het echt sky high gegaan. Dat is misschien nog iets, als ik één ding mag meegeven aan iedereen hier die nu luistert, steeds weer het wiel opnieuw proberen uit te vinden en steeds weer opnieuw te beginnen. Wat ik dus ook steeds deed. Steeds weer opnieuw beginnen. Steeds weer… Het werkt zo, zo, zoveel beter als je je op één ding richt. En dat ook blijft doen. En wat ik nu bijvoorbeeld ook zie, is dat ik heel veel klanten krijg, die me al heel lang volgen en die al heel lang een viral gezien hebben en die het in eerste instantie niet gezien hebben, omdat ze het gekocht hebben. Die dachten: jij hebt straks weer wat nieuws. En omdat ze op een gegeven moment zien dat het niet is… Het is geen eendagsvlieg. Ik ben er na 2 jaar lang nog steeds met volle passie mee bezig, ik bedoel: vandaag doe ik ook niks anders dan aan een business werken. Deze hele week vrijwel zelfs en ik zie dus ook heel veel klanten die me al heel lang gevolgd hebben en pas na een jaar of later eigenlijk toeslaan, maar omdat ze ook zien dat het gewoon een groeiend iets is wat alleen maar beter wordt en aan alle kanten werkt het gewoon positief mee. Door je gewoon op één of misschien twee dingen te richten in plaats van op heel veel dingen.

Jacko: Geeft je ook veel meer rust, denk ik.

Wilco: Ja, zeker. Zeker. En je kunt ook gewoon veel meer doen. Waar je steeds eerst maar een paar dingen kan doen, omdat je steeds opnieuw begint, kun je nu zoveel meer voor mij leuke dingen richten, omdat je gewoon heel veel verschillende dingen kunt uittesten. Ik bedoel, waar ik eerst voornamelijk affiliate lanceringen deed, doen we nu dus ook content marketing, Facebookadvertenties, Youtubeadvertenties en allerlei andere kanalen wat we allemaal uittesten, waar ik normaal gesproken eigenlijk niet eens de tijd voor had, omdat we alweer iets nieuws moesten bouwen en nu kun je eigenlijk steeds meer uitproberen, omdat bij bepaalde kanalen, als je iets opzet, bijvoorbeeld de Facebookadvertenties, als het eenmaal staat dan kun je dat laten gaan en dan kun je weer een nieuw kanaal aanboren. En als dat eenmaal staat, kun je weer wat nieuws aanboren en dat kan alleen maar, omdat je het product, het merk, je business an sich, dat dat hetzelfde blijft en niet steeds weer verandert.

Jacko: Dat snap ik. Ik zie ook heel veel mensen die dan online geld willen verdienen, dat is misschien ook wel herkenbaar, dat ze eerst een maandje dit gaan doen en dan gaan ze een maandje dat doen. Dan een maandje dit weer en na een jaar zijn ze weer helemaal terug bij af.

Wilco: Ik heb het zelf ook gedaan. Op het moment dat je online begint, ga je dat ook doen, omdat je dingen gaat proberen en je hebt nog niet het bewijs gezien dat iets echt werkt. Je ziet andere mensen erover praten, maar je hebt het zelf nog niet echt ervaren en als je het dan zelf gaat proberen en het werkt niet na een maandje dan word je gedemotiveerd. Je komt iemand anders tegen en die maakt een andere grote belofte en je denkt: misschien is dat het wel. Maar al die dingen die je online ziet, vrijwel geen enkele methode werkt gewoon door een paar drukken op de knop te geven. Het is iets waar je constituent aan moet werken en constituent tijd en energie in moet steken en als je na een maandje gaat stoppen of na een maandje besluit om wel of niet door te gaan, dan kun je bijna elke methode wel weggooien, want dat werkt gewoon niet. Ik bedoel: bijvoorbeeld in specificatie te gaan: met onze Facebookadvertenties/-campagnes… Een tijdje terug kwamen we op het punt, omdat we heel veel andere kanalen hadden aangeboord, Facebookadvertenties hadden we even helemaal uitgezet. We moesten opnieuw beginnen. Ik heb alle kennis van Facebookadvertenties, ik weet precies hoe het in theorie werkt, en toch heeft het ongeveer twee maanden geduurd voordat we het weer winstgevend kregen. Twee maanden. Maar omdat we daar doorheen zijn gegaan, draaien we nu grofweg 80.000 per maand en dat is 3 – 4 maanden na die twee maanden. Maar als je dus dat twee maanden probeert en na twee maanden denk je: goh, ik heb een paar 1000 euro geïnvesteerd en het werkt niet, dan kun je naar het volgende gaan en dan werkt het ook weer niet. Maar je moet dus ergens in vastbijten en door blijven gaan. Uiteraard, zit er altijd ergens een trade off, als je je op de verkeerde dingen richt, dan kun je je daarin blijven vastbijten zonder resultaat. Ik bedoel: als je je nu opeens op yoga gaat richten met artikelen uit 2008, dan kom je er niet. Dus het is altijd wel een beetje lastig, waar moet je nu wel op richten, daar heb ik ook niet een pasklaar antwoord op, maar op het moment dat je iets doet, blijf je er wel in vastbijten en probeer het niet een maandje uit en dan weer switchen naar iets anders.

Jacko: Maar goed, met je Facebookadvertenties zie je natuurlijk wel de progress die je maakt. Waarschijnlijk zie je je kosten per lead of per CEO zie je omlaag of omhoog gaan, dus je ziet wel wat wel of wat niet werkt en als je dan de dingen die niet werken kunt verwijderen en juist de dingen richt die goed werken, dan ben je natuurlijk goed bezig.

Wilco: En als je dus niet goed weet waar je wel of niet op moet focussen, wat voor mij toch wel met name het laatste jaar opbreekt, is toch wel een coach. En het nemen van een coach hoor je heel veel online, dat mensen een coach nemen of een mentor en ik heb het eigenlijk altijd zonder gedaan en jarenlang en dan praten we over meer dan tien jaar en dat ik dan toch weer de nuchtere Hollander ben, ik kan het zelf wel, prima. Laat maar lekker. En dat kan ook wel, maar nu heb ik het laatste jaar dan wel een coach genomen, iemand waar ik heel erg naar opkijk. Die qua business veel verder is dan ikzelf. En ik was toch wel een beetje sceptisch. Ten eerste omdat je een flinke som geld betaalt om iemand die wat verder is dan ik voor kennis die niet echt te meten is, of er echt ook ROI uit komt, of het echt op gaat leveren wat je erin steekt, maar als ik dan terugkijk naar het jaar, heb ik zoveel sneller stappen kunnen nemen, puur omdat waar andere mensen dingen gingen uitproberen: kijken of dit werkt, kijken of dat werkt. Ik leg dat aan hem voor en hij zegt gelijk: “Gast, dat moet je wel doen. Dit moet je niet doen. Dit werkt wel, Dit werkt niet.” En dat werkt wel om bepaalde fouten te voorkomen eigenlijk. Dus mocht je echt niet weten welke richting moet ik op, dan kan een coach of een mentor je daar zeker bij helpen, maar uiteraard kan dat alleen als je echt committed bent, want vaak vraagt het wel een bepaalde investering, die er dan ook uit moet kunnen uiteraard. Maar dat is wel iets, als ik terug zou kijken, als ik één ding zou veranderen, had ik dat sneller moeten doen.

Jacko: Eerder moeten doen, ja. Ik ben dan heel erg benieuwd: een coach, is dat dan echt meer een business coach of persoonlijke coach?

Wilco: In dit geval is het eigenlijk een combinatie. Hijzelf, misschien ken je hem wel, Russel Brunson van Click Founders. Hij is met name op het gebied van strategie en marketing zeg maar, daar is hij heel goed in, dus daar leg ik zijn vraag naartoe en als onderdeel daarvan heb ik toegang tot team. Met eentje heb ik volgens mij over twee weken een gesprek mee en die is meer op persoonlijk vlak, dus het maximale uit de dag halen en niet alleen op het gebied van business, maar ook gewoon het leven algemeen waar je dus dingen voorlegt, die je aan het doen houdt, dit is je doel, ga je dit gered hebben en hoe staat het ermee? En hoe kun je beter je dag inrichten en wat motiveert je nou? Wat motiveert je niet en dat soort dingen. Dus het is een combinatie van, maar hijzelf is met name op het gebied van strategie en marketing.

Jacko: Ik kan me voorstellen: jij hebt verschillende mensen ook in dienst en verschillende producten, druk bedrijf. Hoe hou je zelf die focus? Hoe hou je zelf ook leuk voor jezelf? Je hebt er passie voor, maar hoe hou je zelf de focus ook voor je gezin? Je bent getrouwd. Hoe doe je dat?

Wilco: Ik heb een vrouw met een sterke mening, dus die balans houden is vrij makkelijk. Daar zorgt zij voor. (lacht) Ik moet eerlijk zeggen, vroeger, als je jonger bent, dan ben ik nog steeds jong, maar afhankelijk van hoe oud de luisteraar is, maar een aantal jaar geleden was ik nog meer van continu hard doorwerken, ook in de weekenden. Nu werk ik door de weeks heel hard, maar het weekend hou ik dan ook wel de rust omdat ik ook weet: het leven gaat niet alleen om werken. En wat betreft een team, momenteel zijn we met z’n 17en en dat is voor mij ook nieuw. Een aantal jaar terug was het nog een handjevol en opeens krijg ik te maken met standaard processen en krijg je te maken met een teamcultuur en met allemaal andere dingen. En wat voor mij het afgelopen halfjaar veel rust heeft gegeven is echt zoveel mogelijk alles in systemen en processen uitschrijven, dus in plaats van iedereen zomaar wat te laten doen, weet iedereen precies wat-ie moet doen. Als er bepaalde handelingen gedaan moeten worden, is het niet alleen dat diegene dat weet, maar diegene moet het ook helemaal uitschrijven stap voor stap. Stel je voor dat iemand in mijn team weg valt, dan kan ik iemand direct zo in laten werken door al die handleiding eigenlijk te nemen en dat zijn dingen waarvan ik vroeger dacht: dat is echt super saai, dat is alleen voor de grote bedrijven. En op een gegeven moment kom je op dat punt waarbij je dat soort logge dingen eigenlijk toch moet hebben en juist om die rust te bewaren. Dat je gewoon weet van: oké, we hebben alle processen in orde. Iedereen weet wat-ie moet doen. Alles is beschreven. Ik ben momenteel aan het zoeken naar een goede operations manager, die eigenlijk ertussen kan zitten, die dus veel meer contact heeft met alle teamleden, want op een gegeven moment, met 17 man, kun je niet met iedereen een praatje maken, want dan ben je daar gewoon een paar uur per dag mee bezig elke dag. En dat is misschien niet voor elke luisteraar relevant, maar wat ik zelf heel erg leuk vind, is dat je met elke stapje omhoog met je business, dat je dus verder komt, dat je in eerste instantie alleen begint en langzaamaan groeit dat en op elk level, op elk niveau heb je weer andere uitdagingen. Dat vind ik zelf misschien het leukste van het ondernemen. Nu kom ik tegen problemen aan waar ik nooit eerder tegenaan gelopen ben. Ik weet ook zeker, als ik dit weer oplos en mijn bedrijf weer verder kan groeien, dat ik dan weer tegen volgende problemen aanloop, waar ik nu nog niet eens over na kan denken, want niet eens in me opkomt, en ik denk dat dat wel het leukste is, dat je continu, of je nu begint of al verder bent, dat je continu aan het groeien bent en zelfs als je probeert en het lukt nog niet, ondertussen, hoeveel je leert is echt ongelooflijk en mensen realiseren zich dat misschien niet, maar doordat je misschien al 5 dingen geprobeerd hebt en het lukt niet, heb je al zoveel meer geleerd dan iemand die niks heeft geprobeerd, dus probeer dat ook te bedenken. En jezelf niet te demotiveren, maar jezelf te realiseren dat je ook met dingen die niet meteen lukken ontzettend veel leert en daarmee ook een stap in de goede richting zet.

Jacko: En wat is je grootste fout geweest in de afgelopen jaren?

Wilco: Dat is een goede. Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Dat klinkt stom, maar ik ben ook wel gewoon van de overtuiging dat ik van alles wat ik tot nu toe heb gedaan, alle goede, maar zeker ook de foute dingen, dat alles heeft geleid tot dit punt en ik denk dat alle fouten die je maakt, dat is natuurlijk prima en dat heeft uiteindelijk bijgedragen aan het punt waar je nu bent, dus ik denk niet dat ik echt een grote fout zou kunnen noemen. Ook omdat ik alles altijd wel probeer dermate te relativeren dat als er iets mis gaat met het bedrijf of wat dan ook, en dat is niet altijd makkelijk moet ik toegeven, maar over het algemeen denk ik wel: het is maar je bedrijf. Het is maar je werk. Zolang er niemand echt ziek van wordt, dood is gegaan, dan valt het allemaal wel mee en dat moet je ook gewoon blijven realiseren. Op het moment dat je dat niet realiseert, dan kun je 24/7 blijven werken en dan is dat alles wat je doet, maar je moet juist ook die afstand kunnen bewaren en daar realistisch in zijn, dus ik zou eigenlijk niet 1 – 2 – 3, ja, ik kan kleine fouten noemen, maar dat zijn meer… Ik neem weleens een keer de verkeerde mensen aan. Dat soort dingen. Maar echt een grote blunder of fout waar ik echt spijt van heb. Nee, ik heb niet zo snel spijt ergens van.

Jacko: Misschien dan wat je net zei, dat je niet eerder een business coach hebt genomen.

Wilco: Wellicht. Dat is niet zozeer een fout, maar wel iets wat beter was geweest als ik dat eerder had gedaan, ja.

Jacko: En waar wil je de komende jaren naartoe? Wil je nog meer mensen in dienst? Ik weet het niet, waar wil je naartoe?

Wilco: Ik ben eigenlijk wel iemand die zichzelf zoveel mogelijk wil uitdagen, ik wil zoveel mogelijk leren, dus hetgeen waar ik naartoe wil zijn juist de dingen die ik nu nog niet kan. Ik hoef niet per se een groter team, maar ik wil me vooral richten op dingen die ik nu nog niet kan. En bijvoorbeeld alles wat we nu doen bijvoorbeeld in mijn business zijn producten die redelijk betaalbaar zijn voor de meesten, dus dan moet je denken aan 300 – 400 per jaar tot aan 1.000 dollar per jaar. En ik was dus een tijdje terug bij mastermind van Russel Brunson, daar kwamen andere mensen die zijn coaching doen bij elkaar en ik was echt verbaasd hoeveel mensen eigenlijk een hele simpele business hebben en daar gewoon echt gigantisch goed mee draaien, omdat ze echt een product voorkopen van 20.000 – 30.000 dollar. Ik dacht: maar hoe verkoop je dat? Ik wist wel hoe je het in theorie zou moeten verkopen, maar of het ook echt in de praktijk zo werkt en als ik zo die flow hoor van die mensen, heel simpel gezegd wat die mensen deden, was: ze leiden een Facebookadvertentie naar een automatische webinar, dus een automatische presentatie en op die webinar werd niets verkocht, puur een telefoongesprek gepitcht en dan op de telefoon, als mensen eenmaal aan de telefoon hingen een op een, dan kocht 1 op de 3 en dat is een product van, wat ik zeg, sommigen hadden een product van 20 dollar, 30.000 dollar en dan dacht ik echt van wauw, en het gaat helemaal niet om het geld, maar het gaat om de skill van dat je dus een service weet te verkopen. Ik bedoel: mensen moeten het ook waard vinden. Het is echt iets waar werk in zit, waar een team achter zit om dat te leveren en dat ik denk van: wauw, dat is wel kicken. En juist omdat het zo ver buiten mijn comfort zone is, is dat wel iets dat ik ook zelf in mijn business zou willen doen. Dat is niet het doel an sich, maar dat is meer om een voorbeeld te geven voor de dingen die nu nog echt buiten mijn comfort zone liggen, daar wil ik tegelijkertijd wel echt met mijn business naartoe, dus de komende jaren wordt ten eerste dus… Mijn business wordt nog een stuk serieuzer als ik het zo mag zeggen. Dus het wordt nog meer gestroomlijnd, zoals er nu bijvoorbeeld een operations manager komt, dus waar we zelf een beetje meer strategisch de overlap en de meest leuke dingen, de marketingdingen kan blijven doen en dus verder uitbouwen naar dingen die nu nog ver buiten mijn comfort zone zijn en die ik gewoon met beide handen vast pak.

Jacko: Ik vind het echt heel geweldig dat je vanaf één persoon eigenlijk met alleen jou en dan nu zoveel mensen in dienst hebt, zeg maar. En dan toch nog met je producten bezig kunt zijn. Ik zie heel veel mensen die alleen begonnen zijn, hebben een bedrijf opgericht en vervolgens zijn ze alleen maar bezig eigenlijk met de negatieve dingen van het bedrijf.

Wilco: Het is ook lastig om daar tussenuit te blijven, hoor. Soms verlies je jezelf daar ook in. In januari hadden we een grote lancering en in februari ging ik toen een maand op vakantie naar Ecuador en direct erna betrapte ik mezelf erop, want tijdens mijn afwezigheid riepen we: er gaan altijd dingen fout en dan zul je net zien… Dus er moest wat meer opgelapt worden om het zo maar te zeggen. Ik ging daar dus mee aan de slag en na een aantal weken merkte ik van: wauw, ik heb niets anders gedaan dan gewoon puin ruimen en helemaal niet het werk dat leuk moet zijn of zo en dat is dus ook de reden dat ik nu dus bezig ben met een operations manager en iemand die ertussen komt, want het is zo makkelijk om jezelf te verliezen en dingen te doen die je eigenlijk helemaal niet wil doen en dat is dus ook een van de voordelen van die coach, die vroeg ook pas: “Maar Wilco, wat vind je nou leuk om te doen? En van alle dingen die wel gedaan moeten worden, maar die je niet zozeer leuk vindt, wie kun je inhuren om dat voor elkaar te krijgen? Want je kunt wel denken dat je zo geweldig bent”, dat zei ze niet, maar het was wel waar het om neerkomt. “Maar alles wat jij doet, bijna altijd is er wel iemand voor die dat over kan nemen. Maar je moet diegene wel zien te vinden.” En toen dacht ik: dat is eigenlijk wel waar. Dus het is soms heel makkelijk om jezelf te verliezen in het werk dus dan is het goed als iemand een spiegel voorhoudt en zegt: “De dingen die je niet leuk vindt, je kunt dat ook uitdragen naar iemand anders die dat misschien wel leuk vindt en die er ook veel beter in is dan jijzelf.”

Jacko: Maar je gaat toch een maand weg. Je kan nooit, denk ik, helemaal 100% offline gaan, maar hoe doe je dat?

Wilco: Elke keer als ik een trip boek, dan heb ik een onderbuikgevoel dat heel erg a-relaxed is. Het is eigenlijk echt een tweestrijd. Ik weet gewoon dat ik het moet doen, omdat ik het reizen an sich echt super gaaf vind. Tegelijkertijd is het altijd echt wel super eng en nu probeer ik altijd wel als mij vrouw dan naar bed gaat, klok ik nog even snel een uurtje in. In dit geval bijvoorbeeld, we waren een kleine maand weg. Zowel de eerste als de laatste week, was ik 100% offline, simpelweg, er was geen andere optie. De eerste week zat ik in de jungle, was geen internet, de laatste week was ik op de Galapagos op een boot, ook geen internet. En dan moet je wel. En dat is eigenlijk het enige moment dat je echt rust in je hoofd hebt, omdat je ’s avonds niet even kunt checken. In die paar weken tussendoor kijk ik toch ’s ochtends even naar mijn telefoon in het hotel en dan zie je van: oh, er gaat net wat fout, dan denk ik: ik kan er niks aan doen. Ik ben weg. Maar toch ben je ermee bezig. Wat ik dan wel doe in die tijd, ik zorg dat ik geen mobiele data heb, dat scheelt al een boel, dus overdag heb je er geen last van. En tegelijkertijd merk ik wel dat elke keer als ik zo’n reis doe, dwing ik mezelf om taken af te staan aan een team, er is gewoon geen andere optie en wat ik heel vaak zie gebeuren is elke keer dat ik dat doe, dan kom ik terug, dan gaat het eigenlijk prima en dan hoef ik die taken niet terug te nemen, dus het heeft ook voordelen. Elke keer als ik op reis ga, merk ik dus dat ik bepaalde taken afstoot, die kan ik niet meer op mijn schoot krijgen en dan kan ik weer nieuwe dingen doen. En dan ga ik inmiddels weer op reis en dan stoot ik die taken af en zodoende heeft het me eigenlijk sowieso geholpen om meer te delegeren.

Jacko: Aan de andere kant kun je misschien ook denken: wat is het ergste dat er kan gebeuren, weet je wel?

Wilco: Precies, dat moet je je ook beseffen. En je moet ook niet denken: oh, er mag niks fout gaan, want als je dat denkt, dan kun je nooit weggaan, dan ben je eigenlijk gewoon gevangen in je eigen bedrijf, dus je moet accepteren dat er eens een keer iets fout kan gaan. Je moet accepteren dat er misschien een klacht van een klant niet helemaal goed afgehandeld wordt zoals je het zelf zou doen. Dat je zelf denkt: ik schrijf er een filmpje voor, ik spring even op Skype en mijn team zou dat misschien net niet doen. Dus een klant is net gefrustreerd of zo en dat klinkt heel hard en onpersoonlijk en dat is niet zo bedoeld, maar dat moet je op een gegeven moment wel accepteren. Ik bedoel: het is niet zo dat wij maar 10 klanten hebben waarbij 1 klant. Nogmaals, geen disrespect naar iemand die een klant is, maar op het moment dat je 10.000den klanten hebt en je kunt niet accepteren dat iemand minder goed geholpen wordt door een ander, omdat je zelf weg bent, dan kun je nooit weg zijn. Dan ben je dus in mijn ogen een gevangene van je eigen business.

Jacko: Dat moet je natuurlijk zien te voorkomen. Dat lijkt me heel erg lastig, hoor. Ik merk dat zelf soms ook, vooral nu de laatste tijd. Dat je toch, heel lastig vind ik het zelf dat als je weg bent, om dan toch… Het liefst zou ik dan een paar dagen helemaal offline gaan, maar toch heb je te maken met een aantal dingen die je toch moet doen. En ik vind dat dan heel lastig en heel knap van jou dat jij zo heel goed kan en eigenlijk ook goed hebt opgevangen, zeg maar.

Wilco: Nogmaals, het is niet altijd makkelijk. En het helpt dus dat ik een vrouw heb met een sterke mening, die dus op moment dat ik soms denk: ik ga even werken, die daar keurig heel duidelijk in is dat ik het niet moet doen. (lacht)

Jacko: Wilco, wat zou je nog aan de luisteraars mee willen geven, die deze podcast beluisteren? Die willen leren en dat is denk ik de grootste groep luisteraars, om hun weg te vinden in de online jungle.

Wilco: Dan is het toch wel de meest gemaakte fout, die ik net al noemde, dus dat mensen van hot naar her springen en ik zou echt zeggen: ga dingen doen. Wat ik mensen wel vraag: waar moet ik me op focussen of ik weet niet waar ik me moet focussen, ik zie zoveel mensen die dan te lang na aan het denken zijn van: waar moet ik me op focussen? Ik zou zeggen:  zet een deadline, dat er over twee weken, ik noem maar iets, dan moet je gewoon het plan hebben wat je gaat doen en niet langer, op het moment wat dan je beste idee is, dat ga je gewoon doen en vanaf dat moment ga je daarop focussen en niets anders. Ga niet eerst vier maanden focussen of nadenken van: wat zou ik eens gaan doen in de hoop dat je een keer het geniale idee krijgt. Het geniale idee bestaat niet, dat ontwikkelt zich vanzelf, maar dan moet je eerst gaan starten, dus geef jezelf max. twee weken om na te denken wat je actieplan gaat zijn. Dan ga je werken. En ik zeg niet dat je niet van je plan af kan wijken, maar ga niet helemaal van voor af aan beginnen, maar blijf doorgaan. Pas aan op basis van wat je leert, om misschien werkt dit nog wat beter dan dat, je past het zeker aan, maar blijf dat plan volhouden. En ik denk dat dat toch wel het belangrijkste is gewoon, dat je gelooft er licht aan het einde van de tunnel is en dat je niet na een maand de handdoek in de ring gooit.

Jacko: En dan nog één vraag, daar ben ik heel erg benieuwd naar, nog steeds een motivatie voor de mensen, wat is je grootste succes geweest? En vier je ook kleine en grote successen?

Wilco: Ja, ik vier wel successen. Mijn grootste succes, dat is natuurlijk in heel veel verschillende dingen te meten. Maar wat ik zeg, ik heb weleens van die lanceringen. Bijvoorbeeld die van Connect Leads. Ik hoef niet per se de volledige cijfers uit te spellen, maar laten we zeggen, in die week, dat was geloof ik een lancering van 5 – 6 dagen, deden we wel zeven cijfers in omzet, in 5 – 6 dagen of zo, dat is dan natuurlijk wel gewoon mega kicken voor een nieuw product, zeker omdat we, ik meen 1,5 maand voor die tijd zijn we eraan begonnen, dat was een nieuwe kans die we zagen komen, toen hebben we met het hele team eigenlijk gezegd: laat vallen waar je mee bezig bent, dit gaan we bouwen. Wie kent het niet? En daar zijn we gewoon volle bak mee aan de gang gegaan, om te zorgen dat we de eerste waren die daarmee op de markt kwamen en als het dan gewoon na 5 – 6 dagen lekker in de cijfers doet, dan is dat wel gewoon echt kicken. En meestal als ik zo’n lancering doe, trakteer ik mezelf wel op een gadget of iets leuks, zeg maar. Toevallig, in januari hadden we een lancering, die was goed verlopen. Diezelfde dag kocht ik kaartjes voor Soldaat van Oranje voor mijn vrouw en ik. Dus ik hoop dat ze niet luistert. Het is een verrassing. Ze weet het nog niet. Volgens mij gaan we volgende week, dus dat soort dingen doe ik wel, dat je jezelf ook een cadeautje mag geven als iets goed uitpakt. Ja.

Jacko: Dan nog één laatste vraag, schoot me te binnen toen je net aan het vertellen was. Hoe kom je aan productideeën? Is dat gewoon puur omdat je zelf ook met Facebook bezig bent, aan het adverteren, dat je zegt: “Dit mis ik. Dit gaan we zelf maken?”

Wilco: Ja, voornamelijk wel. Het is eigenlijk tweeledig. Enerzijds: wat mis ik? En anderzijds ben ik ook een beetje een nerd en dan ga ik ook kijken wat er allemaal mogelijk is, dus Facebook heeft een bepaalde omgeving waar dus alles voor de ontwikkelaars staat, dus wat ze allemaal toelaten en wat niet op het gebied van connectie maken met Facebook, dus wat door ontwikkelaars daadwerkelijk gebruikt kan worden, met code, om te zien: wat voor data is beschikbaar en wat niet? Dus daar ben ik dan ook doorheen aan het lezen om te zien of ik daar mogelijkheden zie. Als daar een update komt, bepaalde nieuwe functies worden toegevoegd door Facebook, ben ik dat gelijk aan het lezen om te zien: is er ergens een opening voor een nieuw idee dat me kan helpen? En dat is misschien ook wel een interessante voor de mensen: als er een verandering is, maakt niet uit wat voor verandering, er is een Google update, er is een Facebook update, wat voor verandering het ook is, en soms zie je het hele internet: whaah, er is een verandering en het is slecht. Bij elke verandering die er is, is er een kans. Bij elke verandering. Dus waar je dan ook een verandering ziet, technisch of een nieuw platform of wat voor uopdate er ook is. Of je dat op je Facebook feed of op een marketingsite voorbij ziet komen, is het in plaats van af te vragen: heeft dit negatieve impact, ga gelijk kijken: oké, wat is hier de kans? Hoe kan ik hier een positieve twist aan geven? Want per definitie: elke verandering brengt een kans met zich mee. Maar je moet hem alleen wel zien.

Jacko: Mooie woorden, Wilco. Ik wil je in ieder geval van harte bedanken dat je de tijd hebt genomen om hier dit podcastinterview te doen en ook voor je tijd natuurlijk.

Wilco: Geen probleem.

Jacko: Ik denk dat veel mensen er wat aan kunnen hebben, in ieder geval ik wel. Dus nogmaals bedankt, Wilco. En voor de mensen die luisteren, ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben gehad en ik hoop dat jullie er inspiratie uit hebben gehaald en ik hoop dat jullie ook de actie, wat Wilco net ook zei, ondernemen en daadwerkelijk aan de slag gaan. Wilco, ik wens je nog een hele fijne dag toe.

Wilco: Van hetzelfde.

Jacko: En aan de mensen die luisteren: tot snel!

Wilco: Groetjes!

2 reacties

Laat een reactie achter