Een zachte conversie is een conversie die niet direct geld binnenbrengt. Met een zachte conversie kun je denken aan een inschrijving voor een nieuwsbrief, of de inschrijving voor een webinar.

Met een zachte conversie kun je eigenlijk denken aan het scoren van een lead. De lead moet dan echter nog omgezet worden in een klant.

Veel bedrijven en websites werken op deze manier. Het bedrijf verzamelt eerste zachte conversies (leads), om deze dan lekker te maken en vervolgens tot klant te maken. Het scoren van een zachte conversie is dan ook veel makkelijker dan direct een verkoop te willen.

Voorbeeld zachte conversie

Ik zal je een voorbeeld geven van hoe ik zachte en harde conversies op mijn website toepas.

De meeste mensen komen op een opt-in pagina binnen. Hier wordt gevraagd naar naam en mailadres om vervolgens naar een volgende pagina te gaan.

Hier komen ze op mijn aanbod terecht (een videotraining). Niet iedereen zal deze direct al kopen, maar doordat er automatisch mails worden gestuurd, vind er vaak later alsnog een harde conversie plaats.

Een zachte conversie is het tegenovergestelde van een harde conversie.