Zoekwoordonderzoek: Wat bijna iedereen fout doet en waar JIJ op moet letten

Gemiddelde leestijd: 10 minuten
zoekwoordonderzoek google

Zoekwoordonderzoek is misschien wel één van de belangrijkste aspecten van het opbouwen van een succesvolle affiliate marketing website.

Toch is zoekwoordonderzoek het onderdeel waar ik de meeste mensen de mist in zie gaan. Ze richten zich compleet op de verkeerde zoektermen, en dat is zonde, want het zorgt er voor dat het ten eerste veel langer gaat duren voordat je succes gaat behalen, en ten tweede dat de motivatie wellicht enorm kan gaan zakken.

Het leek me daarom wel handig om eens een blog te schrijven met tips en adviezen over het doen van zoekwoordonderzoek en te bespreken wat je vooral niet moet doen, maar natuurlijk ook wat je WEL moet doen om zo snel mogelijk resultaten te behalen en dus geld te verdienen met je affiliate website.

Inhoudsopgave

Het belang van goed zoekwoordonderzoek: weet dat je in het begin nog niet voor de grote zoektermen moet gaan

Wanneer ik je zou vragen op welke zoektermen je gevonden wilt worden, zul je waarschijnlijk zeggen: ALLES en zoveel mogelijk!

Dat is logisch, want je wilt natuurlijk dat je op alle relevante zoektermen in je niche gevonden gaat worden.

Op lange termijn is dat zeker een mooi streven, maar in het begin zul je vooral kritisch en nauwkeurig te werk moeten gaan.

Ik wil met Internet Succes Gids.nl natuurlijk ook wel op de termen ‘geld verdienen’ en ‘affiliate marketing‘ gevonden worden, maar zeker in het begin is dat niet altijd even realistisch. Je website is namelijk nog maar net nieuw, en moet zich nog bewijzen in de ogen van Google.

Het is daarom belangrijk om zeker in het begin jezelf te focussen op zoektermen die je snelle resultaten kunnen opleveren, en waarmee je dus in het begin redelijk makkelijk zichtbaar kunt worden én geld mee kunt gaan verdienen.

In het begin zou ik bijvoorbeeld nog niet direct gevonden kunnen worden op ‘affiliate marketing’ (want hier zit mega veel concurrentie op), maar wellicht wel op de term ‘wat is een affiliate link?’ – hier zit tenslotte een stuk minder concurrentie op, en kan ik dus veel makkelijker bezoekers uithalen.

Het verschil tussen short tail en long tail SEO/keywords

De voorbeelden die ik hierboven gaf, geven het verschil aan tussen short tail en long tail SEO/keywords.

Over long tail keywords heb ik al een artikel geschreven en ik raad van harte aan om dat eens goed door te lezen.

Veel beginners maken namelijk de fout om zich voornamelijk te richten op short tail keywords.

Short tail keywords zijn bijvoorbeeld termen als:

  • Afvallen
  • Gezondheid
  • Hardlopen
  • Snel afvallen
  • Sporten

Dit zijn dus zeer korte zoektermen. Over het algemeen is het lastig om hier op gevonden te worden, omdat de concurrentie hoog is.

Voorbeelden van long tail keywords zijn:

  • Afvallen met hardlopen
  • Buikspieren kweken in sportschool
  • TRX oefeningen vrouw
  • Halterset kopen beginner
  • Beste hardloopschoenen marathon

Zoals je ziet zijn deze keywords een stuk langer, en zijn ze ook een stuk specifieker.

Het is niet alleen makkelijker om op deze zoektermen te scoren, ook kun je er makkelijker content over maken, en zul je er makkelijker conversies mee verdienen, omdat je publiek veel gerichter zoekt. Iemand die bijvoorbeeld zoekt op ‘halterset kopen beginner’, weet precies wat ie wilt en is sneller geneigd om een halterset te kopen dan iemand die alleen zoekt op ‘halterset’.

Hoe kom je aan goede zoektermen?

De vraag is nu natuurlijk hoe je het beste aan goede zoektermen kunt komen.

Hier zijn gelukkig een aantal tools voor.

Ik ben zelf een groot fan van Answer The Public.com, hier kun je goed ontdekken waar mensen naar ‘vragen’. Je vult een zoekterm in, bijvoorbeeld ‘afvallen’ en je zult vragende zoektermen als ‘hoe afvallen na zwangerschap’ tegenkomen.

Hier komen dan echt honderden resultaten uit, en dus zoektermen die je kunt gebruiken om content over te plaatsen.

zoekresultaten answerthepublic

Vervolgens kun je dan via de tool SEMRush.com zien hoeveel keer er op een bepaalde zoekterm gezocht word.

Wat je het liefste wilt is dat er zo weinig mogelijk concurrentie is, maar dat er zoveel mogelijk op gezocht word. Deze zoektermen zijn echter lastig om te vinden.

Een andere manier om aan relevante zoektermen te komen is door zelf op Google te gaan zoeken. Je vult bijvoorbeeld de term ‘afvallen’ in, en je gaat kijken waar Google in de suggesties mee komt. Hier kun je vaak erg veel informatie en dus zoektermen uithalen.

Bespioneer de concurrent

Elke website heeft wel een concurrent.

Vul in Google maar eens de ‘hoofd zoekterm’ van je site in, en je zult genoeg concurrenten tegenkomen. Dit is echter niet erg, maar juist enorm handig.

Wat je namelijk kunt doen is je concurrent bespioneren door te kijken waar je concurrent allemaal content over heeft geschreven.

Als een concurrent hoog in Google scoort, is dat namelijk vaak niet voor niks. Deze concurrent is dan namelijk goed bezig met SEO en weet vast wel wat ‘ie doet. Daarom denkt je concurrent vast ook wel goed na over zoekwoordonderzoek.

Wat ik dan vaak doe is dat ik naar de blog van de concurrent ga, en gewoon ga kijken waar de concurrent over heeft geschreven. Hier haal ik dan de interessante zoektermen uit, en ga ik hier zelf content over plaatsen.

Daarnaast kun je ook de term SEMRush.com weer gebruiken om te zien op welke zoekwoorden je concurrent hoog scoort, en welke pagina’s er veel bekeken worden. Ik denk dat dit één van de krachtigste manieren is om zoekwoorden te vinden. Let er hier natuurlijk ook weer wel op dat je voor de long tail keywords gaat.

Richt je op koop zoektermen

Het is beter om te scoren op ‘halterset kopen’ dan op ‘halterset’.

Niet alleen omdat die zoekterm langer is, maar ook omdat dit een koop zoekterm is. Mensen die zoeken op ‘halterset kopen’, zijn daadwerkelijk geïnteresseerd in het kopen van een halterset.

Nog een aantal voorbeelden zijn:

  • Beste hardloopschoenen voor vrouwen (kopen)
  • Goedkoopste weekendtrip Rome vliegtickets (kopen)
  • Sonja Bakker boeken (kopen)

Juist door zo dicht mogelijk bij de koper te zitten, is de stap naar conversie een stuk makkelijker. Het is daarom aan te raden om zoveel mogelijk koop zoektermen te gebruiken voor in je zoekwoordonderzoek. Natuurlijk niet alleen maar dit soort zoektermen, maar het is wel belangrijk om ze mee te nemen.

Dit kan namelijk het verschil maken tussen snel en veel conversies/commissies, of weinig.

Stel dat jij je in het begin alleen richt op termen als ‘afvallen’, ‘gewichten’ en ‘hardlopen’, dan kun je (als je bovenaan staat in Google) wel veel bezoekers halen, maar zul je veel meer bezoekers nodig hebben om daadwerkelijk conversies te hebben.

Onthoud: maak van jouw website de beste site in de niche die er is

SEO is een lange termijn spel. Scoren in Google zal daarom lang duren. Je kunt dit aan de hand van bovenstaande tips echter wel versnellen door goed zoekwoordonderzoek te doen.

Het is echter wel belangrijk om te beseffen dat je niet zomaar in Google gaat scoren. Ook al is je zoekwoordonderzoek enorm goed, als je content slecht is, ga je niet scoren.

Ik kan daarom niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk het is om er voor te zorgen dat jouw site de beste in de niche gaat worden.

Zorg er voor dat jouw content zo goed is, dat niemand er om heen kan. Jouw website moet dé autoriteit worden.

Wanneer je jezelf vanaf het begin daar op focust, zul je op de lange termijn hier de vruchten van af plukken.

Succes!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *