linkbuilding in 2016Van mijn cursisten krijg ik vaak de vraag of linkbuilding anno 2016 nog wel werkt.

Linkbuilding houdt in dat je links op andere websites plaatst, die naar jouw website verwijzen.

Dit was hoe Google in de beginjaren websites beoordeelde, en dus bepaalde hoe hoog een website in de gratis zoekresultaten terecht kwam.

Anno 2016 zijn er nog steeds veel bedrijven die zich bezighouden met linkbuilding, en de kans is groot dat je wel eens benaderd bent door zo’n bedrijf die jou beloofd je website hoger in Google te krijgen – als je maar betaald natuurlijk.

Maar werkt linkbuilding anno 2016 nog wel? Kun je op die manier je website hoger in Google krijgen?

Linkbuilding anno 2016?

Absoluut!

MAAR…

… dan moet je het wel GOED doen, wat natuurlijk logisch klinkt, maar in de praktijk vaak tegenvalt.

Als een bedrijf jou benadert om linkbuilding voor jouw website te doen, is het verstandig om te kijken naar de resultaten die dit bedrijf al behaald heeft, en dan vooral op lange termijn.

Als een slecht bedrijf voor jou aan de slag gaat zul je in de eerste paar weken ongetwijfeld een stijging van jouw website in de organische zoekresultaten zien, maar daarna zul je gaan zakken… en dan heb je al betaald.

Deze bedrijven plaatsen namelijk heel veel links (in een heel korte tijd) naar jouw website, en vaak zijn de websites waarop deze links geplaatst worden, ook totaal niet relevant met jouw website.

Op den duur gaat Google dit opmerken en jouw (website) daarvoor straffen door de website te laten dalen in de zoekresultaten, of zelfs helemaal te laten verdwijnen.

Hoe kun je dan wel op de goede manier links (laten) plaatsen?

Wanneer er relevante websites naar jouw website gaan verwijzen, dan is dat zowel relevant voor de website bezoeker, als voor Google.

Zorg er dus voor dat er relevante websites naar jou gaan verwijzen.

Een goede manier om dit te doen is door te gaan gastbloggen.

Jij als expert plaatst een (gratis) artikel op een relevante site, waarin je ook een link naar jouw eigen site plaatst.

Zo verwijst er dus een relevante site in relevante content naar jouw website.

Hier heeft de bezoeker wat aan, en als de bezoeker er wat aan heeft, zal Google dit ook waarderen.

Belangrijk advies

Het meest belangrijke advies als het gaat om jouw website te ranken anno 2016 is: plaats constant nieuwe content op jouw website.

Hierdoor wordt je website telkens groter, ga je op telkens meer zoektermen scoren, gaat Google jouw website telkens meer waarderen en krijg je dus telkens nieuwe bezoekers naar jouw website.

In het artikel SEO tips 2016 geef ik je belangrijke tips die er voor gaan zorgen dat jouw website anno 2016 (en daarna) gaat scoren in Google.

Succes!