Twee fouten die je als beginnende webshop-eigenaar zeker niet mag maken 

Als we naar de cijfers van het aantal webwinkels in Nederland kijken, dan zien we dat er constant sprake is van een gestage groei. Als je naar de statistieken van onder meer het CBS kijkt, dan zie je dat er de laatste jaren gigantisch veel webwinkels zijn bijgekomen. Om even een voorbeeld te geven: in 2007 waren er iets meer dan 8.000 webshops actief, maar nu, 17 jaar later, zitten we al bijna op de 100.000 en dat is natuurlijk een ongekende groei. 

Er zijn op dit moment ook meer webshops dan fysieke winkels en het is ook logisch dat er zoveel webshops bijkomen. Een webshop beginnen is zeer laagdrempelig en je kunt het prima combineren met een vaste baan, waardoor je amper risico loopt. Toch betekent een webshop starten niet gelijk dat je flinke winst gaat maken. Dat is hard werken en ook moet je niet in de bekende valkuilen trappen. Maar wat zijn typische fouten die beginnende webshop-eigenaren, ook in 2024, helaas nog steeds vaak maken?

Fout 1: doelgroep niet in kaart brengen

Als je via Hypernode.com een goede webshop hebt opgezet, dan wil je daarna natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers trekken. Misschien denk je als beginner: hoe meer bezoekers mijn webshop krijgt, hoe meer ik verkoop. Dit is echter een misvatting, want het aantal bezoekers staat totaal niet gelijk aan het aantal verkopen. 

Het is namelijk belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen en effectief te promoten binnen een bepaalde doelgroep. Wanneer je, om even met een extreem voorbeeld te komen, zwangerschapsproducten verkoopt, dan heb je meer aan een zwangere die je webshop bezoekt, dan aan twintig personen die niet zwanger zijn. Daarom is het altijd belangrijk om je te verplaatsen in je doelgroep. Met een doelgroepanalyse kun je bepalen welke kenmerken bij jouw specifieke klant horen. 

Fout 2: niet inzetten op de lange termijn

Een andere veelgemaakte fout is om alleen aan de korte termijn te denken en niet aan de lange termijn. Je ziet dan ook dat beginnende webshops op het begin veel investeren in marketing. Vaak flinke bedragen en daarmee kun je eerst inderdaad flink wat bezoekers trekken, maar uiteindelijk wil je op de lange termijn een webshop runnen die steeds groter wordt. Dat betekent dat je ook duurzame acties moet ondernemen, zoals het schrijven van interessante blogs om een zogenaamde fanbase te creëren. 

Maar bijvoorbeeld ook klanten aan je binden met een nieuwsbrief, leuke acties bedenken en ga zo maar verder. Je webshop moet wat dat betreft echt iconisch worden en een goede reputatie hebben. Dan zal je zien dat een webshop uiteindelijk zo goed draait, dat je er later weinig meer aan hoeft te doen. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *