SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent kort gezegd het adverteren in de zoekmachines.

Met Search Engine Advertising ben je eigenlijk aan het adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing.

Search Engine Advertising richt zich dus niet op de organische zoekresultaten van Google en de andere zoekmachines, maar de betaalde zoekresultaten – die vaak bovenaan staan, boven de gratis zoekresultaten.

Waarom SEA?

SEA is met name interessant als jij snelle resultaten wilt halen. Hou je jezelf bezig met SEO (Search Engine Optimization – ofwel de gratis zoekresultaten van Google) dan zult het lang duren voordat je website hoog in Google komt te staan.

Met SEA kun je als het ware zelf bepalen waar je website in Google verschijnt; als je maar betaald.

Je krijgt dan dus snel resultaat en als je een goede website of landingspagina hebt, kan dit vrij snel geld opleveren; als je maar een positieve ROI (Return of Investment) krijgt uiteraard.

SEO of SEA?

Ik ben zelf niet zo’n fan van SEA, maar begrijp dat het voor veel websites en bedrijven interessant kan zijn – je behaald immers snelle resultaten.

Echter, als je jezelf juist focust op SEO, verdien je op korte termijn niet veel, maar op lange termijn wel. Je krijgt dan dag en nacht gratis bezoekers naar je website.

Als je stopt met SEA heb je niks meer; je advertentie staat uit en je bezoekersstroom staat ook stil. Met SEO heb je dit niet, en blijf je dus constant bezoekers krijgen als je website hoog in Google scoort.