Het zal je misschien verbazen, maar zelfs de kleinste veranderingen in je copywriting kan je conversie fors verhogen.
Aan de hand van InternetSuccesGids.nl geeft Christian Slagter je een aantal handige tips die je direct kunt toepassen voor je eigen website.
Inhoudsopgave
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.#1 – Neem bezwaren weg
Als potentiële klant hebben we altijd redenen om af te zien van een aankoop. Dit kun je echter ondervangen met je copywriting.
Als je niet weet welke bezwaren er mogelijk spelen bij je publiek, vraag het hen dan gewoon! Het kan bijvoorbeeld zijn dat je potentiële klanten:
- Niet begrijpen wat je precies aanbiedt
- Denken dat het product te duur is
- Twijfel of zij hetzelfde kunnen realiseren
Als je eenmaal weet wat er speelt bij je publiek, kun je daarop inspelen door je copywriting aan te passen en de bezwaren die spelen weg te nemen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de homepage van InternetSuccesGids.nl. Jacko geeft direct aan hoeveel mensen jou al zijn voorgegaan, namelijk meer dan 2200! Dit wekt vertrouwen en neemt twijfel weg.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Aanbevelingen
Een andere manier om bezwaren weg te nemen met behulp van je copywriting, is door aanbevelingen (ook wel referenties of testimonials) van klanten op je website te plaatsen.
Dit is een van de meest krachtige manieren om je potentiële klanten over te halen. Laat bestaande gebruikers in hun eigen woorden uitleggen hoe zij profiteren van jouw product of dienst.
Vaak komt naar voren dat jouw klanten je dienst of product op een andere (minder technische) manier verwoorden, waardoor potentiële klanten het beter begrijpen.
Jacko krijgt zelfs spontaan aanbevelingen voor zijn training.
Dit soort krachtige aanbevelingen zou Jacko natuurlijk ook nog op zijn website kunnen verwerken.
Wij doen dit bijvoorbeeld op onze referentiepagina.
#2 – Gebruik niet teveel woorden
Veel bedrijven denken dat zij met een grote hoeveelheid copywriting klanten overhalen. Het tegendeel is echter waar!
Er is niets verkeerds aan het hebben van veel tekst op je website, maar zorg er wel voor dat mensen er snel doorheen kunnen scannen. Dit realiseer je door:
- Belangrijke feiten, voordelen en zinnen dikgedrukt te maken
- Grote alinea’s op te delen in kleinere delen
- Bulletpoints en cijfers gebruiken
- Leesbaar houden door een zwarte tekst op een witte achtergrond
- Onnodige afleiding op je pagina weghalen (denk aan een menu boven je landingspagina)
- Onderbreek je tekst met afbeeldingen en video’s (daarover later meer)
#3 – Gebruik afbeeldingen om je verhaal te vertellen
Wist je dat afbeeldingen een grote impact kunnen hebben op de tijd die mensen spenderen op je pagina?
Het toevoegen van een afbeelding aan je pagina zorgt ervoor dat mensen maar liefst 21% langer blijven hangen!
Afbeeldingen zorgen er voor dat je copywriting wordt onderbroken en dus minder een brij aan tekst wordt. Daarnaast kunnen afbeeldingen een ondersteuning vormen voor wat je probeert uit te leggen. Of om te laten zien hoe je dienst/product eruit ziet.
#4 – (Uitleg)Video’s zijn van (grote) meerwaarde
Naast afbeeldingen zorgen video’s ook voor een hogere conversie. Kijk maar eens naar onderstaand screenshot van Jacko’s video, waarin hij uitlegt hoe je Facebook advertising kunt gebruiken om geld te verdienen met affiliate marketing.
Stel je eens voor dat Jacko hier een product aan zou verbinden, waarmee hij jou helpt om met Facebook advertising aan de slag te gaan? Dan zou zo’n video natuurlijk superwaardevolle informatie zijn.
En wist je dat YouTube na Google de belangrijkste zoekmachine is? Door een video te hebben, zorg je er voor dat je ook op dit kanaal gevonden wordt en mensen eerder zullen doorklikken naar je website voor meer informatie.
Ook hier kun je natuurlijk weer je copywriting op aanpassen. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om alles wat je vertelt in de video uit te schrijven in de vorm van een transscript. Op deze manier bied je diverse content vormen voor verschillende bezoekers.
#5 – Let op je taalgebruik
Denk er in je copywriting niet alleen aan om netjes te schrijven (vloekwoorden wekken vaak een negatieve associatie met je dienst of product), maar ook dat je copywriting leidt tot de gewenste conversie.
Actiegedreven
Gebruik in je copywriting worden die mensen dwingen om een actie te ondernemen, zonder echt agressief te worden. Denk bijvoorbeeld aan:
- ‘Ja! Ik start hier!’
- ‘Schrijf je hier gratis in’
- ‘Ontdek hoe ik…’
- ‘Neem vrijblijvend contact op’
Conclusie
Als je op zoek bent naar het verhogen van je conversies (en nog belangrijker je omzet), probeer dan deze actiepunten in je copywriting te verwerken.
Kleine veranderingen in je copywriting kunnen grote effecten hebben, maar test het eerst om er zeker van te zijn dat het ook werkt!
P.S. ben je op zoek naar een goede copywriter? Ik houd mij natuurlijk aanbevolen.
Bovenstaande gastblog is geschreven door goede (internet) vriend en collega Christian Slagter van Slagter Media.
Thanks Christian!
Handige tips. Vooral de actiegedreven tips passen wij vaak toe binnen ons bureau.
Bedankt voor de tips. in reactie op #2 Nu lees ik op het forum van Jacko dat tegenwoordig juist een langer artikel (ongeveer 1000 woorden) de voorkeur heeft. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit? Ik dacht dat je rond de 300 moest blijven, dat is inderdaad meestal weinig verdiepend, maar kan wel heel to the point zijn (informatief gezien)
Check https://www.internetsuccesgids.nl/seo-tips-2017/
Bottomline is: publiceer de beste content. Er is geen regel die zegt dat je precies 1000 woorden moet schrijven, het gaat er om dat je zo volledig mogelijk bent en goede content publiceert.