Conversie Optimalisatie: De ULTIEME Conversie Verhogen Tips Gids

conversie optimalisatieConversie optimalisatie is een term die je tegenwoordig steeds meer tegenkomt en hoort.

Maar wat is conversie optimalisatie nou eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk om te weten wat deze term inhoud, en om er mee bezig te zijn?

Op deze pagina vertel ik je alles over conversie optimalisatie; van wat deze internet marketing term nou eigenlijk betekend, en hoe je conversie optimalisatie het beste kunt toepassen, om de beste resultaten te krijgen.

Lees snel verder!

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is simpelweg het optimaliseren van conversies.

Wanneer je met conversie optimalisatie bezig bent, ben je bezig om de conversies van je website, te optimaliseren. Ik zal je een voorbeeld geven.

Stel dat jij op je website een landingspagina hebt waar je leads (naam en mailadressen) verzamelt.

Met deze pagina scoor je uit 100 bezoekers gemiddeld tien leads. Dan heb je een conversie van 10%.

Door deze pagina te gaan optimaliseren, en dus met conversie optimalisatie aan de slag te gaan, behaalt deze pagina na de wijzigingen uit de 100 bezoekers ineens twintig leads. De pagina heeft een conversie van 20% behaald.

Waarom je constant je pagina’s moet optimaliseren

Als jij een website hebt, wil je daar natuurlijk zoveel mogelijk uit halen. Je wilt zoveel mogelijk leads, aanvragen en verkopen uit je website halen. Dat is logisch.

Wat ik vaak zie is dat websites eenmaal een landingspagina hebben opgezet, en vervolgens de resultaten voor lief nemen.

Ze krijgen af en toe een lead of verkoop binnen, maar sleutelen verder niet aan de landingspagina om deze dus te optimaliseren.

Stel dat je net als bij het bovenstaande voorbeeld 10% meer aanvragen of verkopen kunt realiseren door een kleine wijziging (zoals de headline aan te passen) toe te passen; dat kan het verschil tussen 1000 euro per maand of 2000 euro per maand betekenen.

Splittesten (A/B testen)

Het is verstandig om voordat je een wijziging definitief doorvoert, je de wijziging eerst gaat splittesten.

Door te gaan splittesten test je als het ware twee pagina’s tegen elkaar op:

  1. Het origineel
  2. De pagina die de wijzigingen bevat (de variant)

Zo krijgt 50% (of meer, of minder, dat hangt er van af wat jij instelt) van je bezoekers het origineel te zien, en 50% van je bezoekers de variant.

Door een splittest campagne in bijvoorbeeld Google Analytics in te stellen, kun je bijhouden welke pagina er een hogere conversie oplevert.

statistieken-splittest-opt-in-pagina

Hierboven zie je dus dat de variant een hogere conversie heeft dan het origineel.

Grappig is dat je soms zou verwachten dat de variant beter zou gaan converteren, maar dat helemaal niet zo blijkt te zijn. Het is dan goed geweest dat je eerst bent gaan splittesten, want zo heb je gezien dat het origineel toch beter blijft converteren.

Wat kun je splittesten?

Misschien ben je deze pagina aan het lezen en vraag je jezelf af wat je nou eigenlijk kunt gaan splittesten.

Je hebt mogelijkheden genoeg:

  • De Headline van de pagina
  • Kleuren
  • Call to action buttons
  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Layouts
  • De prijs van je product (misschien verkoopt een product van 67,- euro wel beter dan een product van 47,- euro?)
  • etc. etc.

Alle elementen van je landingspagina’s zijn het opzetten van een splittest waard.

Zo test ik regelmatig de kleuren van mijn call to action buttons, maar ook de headline en afbeeldingen test ik vaak goed door.

Hoe zet je een splittest op?

Je zult je nu waarschijnlijk afvragen hoe je een splittest (technisch) gezien opzet, zodat je kunt gaan beginnen met conversie optimalisatie.

Dat is simpel, en zo gedaan.

Als je LeadPages gebruikt kun je landingspagina’s in minder dan vijf minuten splittesten, maar ik ga er voor het gemak even van uit dat je nog geen LeadPages gebruikt (wat overigens wel een aanrader is).

Ik zal je dan ook vertellen hoe je een splittest campagne kunt opzetten in Google Analytics; deze tool gebruikt iedere website eigenaar wel.

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klik bovenin op Beheerder
  3. Klik rechts op ‘Doelen’ en stel je doel in (wat wil je bereiken met de splittest?)
  4. Ga nu aan de bovenkant naar Rapportage
  5. Klik op Gedrag > Experimenten
  6. Maak een experiment aan
  7. Klaar!

In de onderstaande video laat ik je zien hoe dit werkt.

Je kunt je splittest nu starten en Google Analytics zal de conversies bijhouden. Als je genoeg conversies hebt verzameld, kun je een goed beeld schetsen van de winnende of verliezende pagina.

Hoe surfen bezoekers op je website?

Het is belangrijk om goed inzicht te krijgen in het surfgedrag van je bezoekers.

Door heatmaps en mouse tracking software te gebruiken kun je precies zien hoe een bezoeker op je website surft.

Je ziet dan precies waar mensen op klikken, op welk gedeelte van je website er veel ‘stil gestaan’ word en wat de interesse van je website bezoekers treft.

De meeste heatmaps en mouse tracking software maken ‘opnames’ van het beeldscherm van je bezoeker, en zo kun je dus precies zien hoe een bezoeker op je website surft.

Dit geeft je echt mega veel goede informatie en inzichten.

Welke heatmaps en mouse tracking software kun je gebruiken?

Ik raad je aan om Mouseflow te gebruiken. Dit is mega goede software, waar je heatmaps en ook opnames van het beeldscherm van je bezoekers te zien krijgt.

Mouseflow is super simpel te installeren op je website, en geeft je enorm veel krachtige inzichten op het website gebruik.

Conversie optimalisatie tip #1: Test alles wat er te testen valt

Deze conversie optimalisatie tip klinkt misschien heel voor de hand liggend, en dat is het ook, maar bizar weinig mensen doen het.

Test zoveel als er te testen valt.

Test je headline.

Test je prijs.

Test de kleuren van je call to action buttons.

Test de tekst van je call to action buttons.

Elke test zal een verschil in conversies opleveren; en als die conversie hoger is, is dat alleen maar goed natuurlijk.

Conversie tip #2: Bouw verder op de winnaars

Als je ziet dat een bepaalde wijziging zorgt voor een hogere conversie, en de splittest is afgelopen, kun je de test stoppen en de winnaar van de splittest als definitieve pagina maken.

Het is verstandig om hierna weer verder te testen.

statistieken split test google analytics

Je hebt gezien dat een bepaalde wijziging voor een hogere conversie zorgt, zet nu weer een nieuwe splittest op met de winnaar als origineel, en test weer een ander element van je pagina.

Zo wordt het conversie percentage telkens hoger, en scoor je telkens meer leads en/of verkopen. Alle kleine beetjes helpen!

Conversie tip #3: Test verschillende layouts

Iets wat veel internet marketeers niet doen, is het testen van verschillende layouts op landingspagina’s.

Ze hebben eenmaal een layout voor een landingspagina opgezet, en testen alleen nog maar met tekst of afbeeldingen.

Het is juist erg verstandig om ook de layout van je landingspagina’s te testen.

Misschien converteert een korte landingspagina wel beter dan een lange landingspagina?

Test het!

Conversie tip #4: Voeg nieuwe elementen toe

Een splittest is niet alleen het testen van verschillende elementen, zoals de kleur van call to action buttons of verschillende afbeeldingen. Een splittest is ook het toepassen van nieuwe elementen.

Zo heb ik gezien dat het toevoegen van een countdown timer voor een hogere conversie zorgt op de verkooppagina.

Ook het toevoegen van een chat venster (waar bezoekers op kunnen klikken en waarna er een chatvenster opent) zorgde voor een hogere conversie.

Conversie tip #5: Een landingspagina is nooit af of perfect

Weet dat een landingspagina nooit af of perfect is.

Blijf daarom altijd bezig met conversie optimalisatie, en test pagina’s constant door.

De hoogst converterende pagina’s zijn constant doorgetest, en blijven ook constant doorgetest.

Ook al zijn het maar kleine dingen of kleine percentages, blijf bezig met het optimaliseren van je landingspagina’s. Een kleine stijging in je conversieratio kan een groot verschil opleveren in geld.

Wees leergierig. Alle informatie die je tijdens het splittesten opdoet, kun je in toekomstige landingspagina’s en testen weer opnieuw gebruiken.

Ga aan de slag: laat niet langer geld liggen

Je hebt nu genoeg gelezen over conversie optimalisatie en hebt genoeg tips gehad.

Het is nu aan jou om wat met deze informatie te gaan doen, en deze informatie in de praktijk toe te passen.

Begin dus met splittesten, en ga voor die hogere conversie.

Hoe langer je wacht met conversie optimalisatie, hoe meer geld je laat liggen.

Succes!

2 reacties

Laat een reactie achter