Clubhouse marketing

Hoe jij Clubhouse als GOUDEN Marketing Tool in kunt zetten

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Niets is zo veranderlijk als het weer. Deze uitspraak lijkt te kloppen, maar er kan zeker over gediscussieerd worden. Het is namelijk óók een feit dat de wereld van marketing onwijs aan veranderingen onderhevig is. De marketing die gister nog kon werken, sorteert mogelijk vandaag niet meer het gewenste effect.

Ook marketing is wat ons betreft zéér veranderlijk. Aan de ene kant komt dit door de veranderingen bij de consument, maar aan de andere kant komt dit ook door nieuwe ontwikkelingen. De komst van het social mediakanaal Clubhouse is hier een typerend voorbeeld van.

Deze app werd enkele jaren geleden al in Amerika gelanceerd. In eerste instantie wist deze app met name in Silicon Valley populair te worden, maar een echte doorbraak bleef enige tijd uit. Dat is te wijten aan het feit dat je alleen op uitnodiging lid kan worden van dit online platform.

Sinds het begin van 2021 is Clubhouse echter in ons land met een indrukwekkende opmars bezig. Meer en meer mensen hebben deze app gedownload; geldt dat ook voor jou? Als jij al van deze app gebruik maakt, heb je ongetwijfeld al opgemerkt dat de mogelijkheden divers zijn.

Via Clubhouse kun je namelijk ook marketing gaan voeren. Deze vorm van marketing heeft direct de treffende naam ‘Clubhouse marketing’ gekregen. Met dit artikel vertellen wij je graag meer over deze vorm van marketing. Zo bespreken we hoe je Clubhouse marketing in kunt zetten, waar je goed rekening mee moet houden, hoe je de beste resultaten kunt behalen en hoe je hier überhaupt mee kunt starten. Ben je benieuwd geworden? Neem het artikel op je gemakje door en laat je verrassen!

Tip: wil je alvast meer weten over deze veelbelovende app? Recent schreven wij ook al een artikel over Clubhouse; dat artikel kun je hier lezen. Zeker een aanrader!

Inhoudsopgave

Wat is Clubhouse marketing precies?

In de huidige marketingplannen van nagenoeg alle bedrijven zie je social media marketing naar voren komen. Waarom? Omdat het via social media mogelijk is om héél veel mensen aan te spreken. Naar schatting hebben momenteel ruim 13,5 miljoen Nederlanders een social media-account; dat is eigenlijk al veelzeggend te noemen.

Het is dan ook een feit dat je met social media marketing jouw onderneming flink kunt laten groeien. Je kunt veel mensen bereiken, terwijl je de algehele kosten ook relatief laag weet te houden. Social media marketing is bijvoorbeeld stukken goedkoper dan het uit laten zenden van een reclame op tv of radio.

Binnen social media marketing kan onderscheid gemaakt worden tussen verschillende kanalen. Zo richten sommige bedrijven hun pijlen op Pinterest, terwijl andere bedrijven hun pijlen richten op Facebook. Eigenlijk is het met elk social mediamarketingkanaal mogelijk om marketing te voeren; dat is dus óók mogelijk via Clubhouse.

Clubhouse marketing is dan ook het voeren van marketing via deze app. Je maakt hierbij gebruik van de mogelijkheden van deze app; wij kunnen je in ieder geval alvast verklappen dat deze mogelijkheden divers zijn. 

Kan je Clubhouse marketing vergelijken met de andere vormen van social media marketing? Nou, deels. Het voeren van marketing heeft via elk social mediakanaal hetzelfde doen, maar de manier waarop je dit precies doet, verschilt wel van kanaal tot kanaal. We kunnen dan ook stellen dat Clubhouse marketing uniek is en dat je dus moet weten hoe je hiermee om kunt gaan.

Welke marketingmogelijkheden heb je via Clubhouse?

Wil jij graag met jouw onderneming zakelijk actief worden op Clubhouse? Dan is het eerst zaak dat je een uitnodiging gaat krijgen. Zoals we eerder in dit artikel al aangaven, heb je voor Clubhouse namelijk een uitnodiging nodig. Je kunt via social mediakanalen of via connecties binnen jouw netwerk aan een dergelijke uitnodiging komen.

Nadat je de uitnodiging ontvangen hebt, kun je direct een account bij Clubhouse aanmaken. Je kunt dit account onder persoonlijke titel aanmaken, maar je kunt ook voor een zakelijke naam kiezen. Zo heeft Albert Heijn bijvoorbeeld recent een eigen Albert Heijn account aangemaakt op Clubhouse.

Nadat je een account aangemaakt hebt, kun je aan de slag gaan met Clubhouse marketing. Daarbij is het goed om te weten dat je uit meerdere marketingmogelijkheden kunt kiezen. Om je op dit gebied te kunnen inspireren, hebben wij enkele mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. 

Externe gasten uitnodigen

Wil je jouw bedrijf onder de aandacht brengen via Clubhouse? Dan is het interessant om externe gasten uit te nodigen; met de juiste externe gasten kun je namelijk echt aan de naamsbekendheid van jouw onderneming werken. Welke externe gasten je dan het beste kunt uitnodigen? Dat is een vraag waar je voor jezelf goed over na moet denken.

In onze ogen is het sowieso wenselijk dat de externe gast enige raakvlakken met jouw onderneming heeft. Verkoop je bijvoorbeeld artikelen voor kersverse moeders? Dan is het interessant om een bekende vrouw uit te nodigen die recent moeder geworden is. Je weet zeker dat deze moeder de juiste raakvlakken met jouw product/onderneming heeft!

Daarnaast moet je ook goed naar jouw marketingbudget kijken. Als je zo’n ‘influencer’ voor jouw Clubhouse room wilt strikken, moet je hier zeker het nodige budget voor vrijmaken. Je kunt het eigenlijk vergelijken met het inhuren van een Instagram influencer; ook dat is niet volledig gratis. 

Aangezien een telefoongesprek via Clubhouse al snel bijvoorbeeld een halfuur duurt, moet hier een bepaald bedrag tegen overstaan. De tijd die de influencer aan jullie telefoongesprek kwijt is, moet immers wel terugverdiend worden.   

Het is desalniettemin om op deze manier met Clubhouse marketing aan de slag te gaan. Waarom? Omdat je echt een flink bereik kunt behalen. Het maakt voor veel mensen namelijk veel uit met wie jij het telefoongesprek houdt. Hou je een telefoongesprek met Hans die bij de plaatselijke autogarage werkt? Dan is dat niet heel aansprekend voor heel mensen. Als je een telefoongesprek met een bekende Nederlander houdt, is dat voor veel mensen echter wél interessant.

Hoe dat komt? Dat is voornamelijk omdat mensen zich met deze bekende Nederlanders willen identificeren. Bovendien hebben mensen op deze manier het gevoel dat ze dicht bij de bekende Nederlander in de buurt komen. Voor veel mensen is dat een soort van kick, waardoor je al snel de nodige mensen in jouw Clubhouse room kunt verwelkomen.

Wil je met deze vorm van Clubhouse marketing aan de slag gaan? Dan zijn er twee dingen waar je heel goed rekening mee moet houden:

  • Maak duidelijk van tevoren bekend dat de Clubhouse sessie eraan zit te komen. Doe dit bijvoorbeeld via jouw social mediakanalen en via de social mediakanalen van jouw gesprekspartner. 
  • Nodig de juiste mensen uit. Wat de juiste mensen zijn, is volledig van jouw onderneming afhankelijk. In onze ogen is het sowieso verstandig om voor iemand te kiezen die de nodige raakvlakken met jouw onderneming, producten/diensten en merkidentiteit hebt. 

Kennisdeling

Bevind je je met jouw bedrijf in een nichemarkt? Dan kun je via Clubhouse ook op een leuke manier kennis uit gaan wisselen. Je kunt dit doen met bijvoorbeeld een partij die ook in jouw niche actief is óf met een partij die in een aanverwante niche aanwezig is.

Dergelijke telefoongesprekken kunnen onwijs leuk zijn om te volgen. Met name de mensen die óók in deze niche werkzaam zijn, zijn geïnteresseerd in een dergelijk telefoongesprek. Bovendien kun je hier als bedrijf zijnde ook nog het nodige van leren; je krijgt mogelijk ook nog interessante inzichten dankzij een dergelijk telefoongesprek via Clubhouse.

Ook hierbij is het weer een feit dat je de juiste keuzes moet zien te maken. Ga niet lukraak met een partij of een persoon een telefoongesprek aan, maar probeer dit echt heel gericht uit te kiezen. Doe goed onderzoek naar de tegenpartij, bepaal wat jij zelf interessant zou vinden en probeer je op die manier ook in jouw doelgroep in te leven.

Verder moet je ook hierbij weer jouw Clubhouse sessie van tevoren aan gaan kondigen. Indien je een kennisdelingsgesprek met een ander bedrijf gaat houden, is het ook wenselijk dat dit andere bedrijf de Clubhouse sessie aankondigt. Via de andere social mediakanalen is dit een kleine opgave!

Deelnemen aan andere rooms

De app Clubhouse is in ons land steeds populairder aan het worden. Je kunt hierdoor niet alleen veel mensen bereiken, maar je kunt ook aan steeds meer rooms deel gaan nemen. Juist door aan leuke Clubhouse rooms deel te nemen, kun je ook aan de naamsbekendheid van jouw merk gaan werken. Hoe dan? Nou, je kunt tijdens een Clubhouse sessie jouw virtuele hand opsteken; als je de ‘beurt’ toegewezen krijgt, kun je ook jouw zegje doen of jouw vraag stellen. Door dit op een slimme manier te doen, kun je dus ook alle deelnemers van deze room met jouw bedrijf in aanraking laten komen.

Bij het deelnemen aan andere rooms draait het wat ons betreft om maar één woord: creativiteit. Bij alle vormen van marketing moet je creatief zijn en dat is ook absoluut het geval bij Clubhouse marketing. Probeer nieuwe dingen uit, probeer inspiratie op te doen bij andere Clubhouse deelnemers en pluk hier uiteindelijk zelf de vruchten van.

Wat kun je met Clubhouse marketing bereiken?

Zo, je hebt hierboven kennis kunnen maken met enkele marketingmogelijkheden via Clubhouse. Dankzij deze mogelijkheden kun je op de juiste manier Clubhouse marketing toepassen, maar wat kun je hier nou precies mee bereiken?

Ook bij andere social media marketing vormen zijn de mogelijkheden hierbij zeer divers. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om dankzij Clubhouse jouw naamsbekendheid te vergroten. Hierbij geldt het volgende: des te vaker je in de Clubhouse app te vinden bent, des te meer volgers je gaat krijgen. Des te meer volgers je weet te krijgen, des te meer/beter je aan jouw naamsbekendheid kunt werken.

In onze ogen is Clubhouse momenteel één van de meest efficiënte manieren om aan jouw naamsbekendheid te werken. Dit komt door de populariteit van de app, maar ook zeker door de lay-out van de app. Zodra een gebruiker bij jou in de Clubhouse room terechtkomt, valt jouw naam eigenlijk direct op.

Daarnaast kun je Clubhouse ook gebruiken voor het promoten van jouw producten of diensten. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je een leuk gesprek met een externe gast houdt; tijdens dit gesprek kun je jouw producten of diensten op een interactieve manier promoten. Ook hierbij is het advies weer om super creatief te zijn!

Verder is het ook nog een feit dat je met Clubhouse marketing aan de groei, omzet en winst van jouw bedrijf kunt werken. Dat is immers altijd het doel bij marketing en is dus ook één van de mogelijke doelen bij Clubhouse marketing. Voordat je met Clubhouse marketing aan de slag gaat, is het wel van belang om je doelen duidelijk te formuleren. Tevens hebben wij nog enkele handige tips voor je, waarover je hieronder meer kunt lezen.

Tips voor Clubhouse marketing

Wil jij graag met Clubhouse marketing aan de slag gaan? Dan is het aan te raden om de onderstaande tips op te volgen:

  • Ga niet met iedereen lukraak een room aan. Werk echt een goede marketingstrategie uit, zodat alle rooms daadwerkelijk een meerwaarde hebben.
  • Durf te investeren. De mogelijkheden van Clubhouse marketing zijn op dit moment immens; met de juiste investeringen kun je hier dan ook de vruchten van gaan plukken.
  • Houd andere apps in de gaten. Onder meer Twitter en Facebook hebben aangekondigd dat zij met vergelijkbare apps bezig zijn, aangezien Clubhouse ook enkele nadelen met zich meebrengt. Zo is deze app nu alleen nog voor iPhone-gebruikers te downloaden.
  • Laat je inspireren door de community. Doe veel inspiratie op door deel te nemen aan de andere rooms en probeer je in te leven in de community. Door je op de juiste manier in te leven, kun je de meest leuke telefoongesprekken gaan voeren. Dat is uiteindelijk waar het bij Clubhouse én bij Clubhouse marketing allemaal om draait!
Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[index]
[index]