Bounce rate verlagen: 8 tips voor DIRECT resultaat!

bounce rate verlagenHet bounce rate verlagen moet er voor zorgen dat je meer uit je bezoekers zult halen.

Bezoekers die zonder verder te kijken direct je website weer verlaten, zullen niet meer zo snel terugkomen.

Daarom is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat het bounce rate percentage van je website is, en daar volgens mee aan de slag te gaan om dit zo laag mogelijk te houden.

Op deze pagina geef ik je 8 tips om het bounce rate percentage van je website te verlagen. Deze tips kun je direct toepassen!


Tip #1: Hou je website snel

Dit is een simpele, maar gouden tip.

De voornaamste reden dat je website bezoekers de website direct weer zullen verlaten is omdat je website te traag is. Ze komen via een andere bron op jouw website, maar het laden van je website duurt erg lang.

Het is dan makkelijker (en sneller) voor de bezoeker om op ‘vorige’ te klikken en een andere website te bezoeken.

Zorg er voor dat je website binnen de drie seconden volledig geladen is, anders verlies je bezoekers.

snelheid website

Snelheid van Internet Succes Gids.nl getest.

Je kunt je website snel houden door hier een goede programmeur naar laten kijken, en die het hele hosting proces te laten regelen. Dit heb ik ook gedaan.

Tip #2: Hou de website structuur simpel en duidelijk

Ik kom maar al te vaak tegen dat websites super druk zijn en een heel ingewikkelde navigatie structuur hebben.

Dat is zonde, want vergroot je bounce rate percentage.

Zorg er daarom voor dat je website zo simpel, clean en duidelijk mogelijk in elkaar zit.

Niet te veel poespas, want dan is de kans groot dat de bezoeker je website te druk vind, en je website weer snel zal verlaten.

Maak geen kermisattractie van je website, en hou het dus simpel. Dit geldt ook voor je menu: kies alleen de belangrijkste pagina’s van je website, en zorg er voor dat je bezoeker vanaf daar uit overal naar toe kan navigeren.

#3: Gebruik interne links

Interne links zijn niet alleen goed voor de SEO van je website, ook voor je bounce rate verlagen.

Intern linken is dat je linkt naar een bestaande pagina op je website.

Als je bijvoorbeeld in een artikel een woord gebruikt waarover je een andere uitgebreide pagina hebt geschreven, dan kun je daar naar toe linken.

Bezoekers kunnen dan direct meer te weten komen over het onderwerp en blijven zo op je website.

Mensen houden er namelijk van om op het internet constant te klikken; zorg er dan voor dat ze dat op jouw website doen.

#4: Laat de bezoekers weten waar ze zich bevinden op je website

Mensen willen altijd graag weten waar ze zich ergens bevinden op je website.

Zo geef je een beetje aan hoe groot de website is, en kan de bezoeker ook weer makkelijk navigeren naar andere pagina’s op je website (een stapje terug).

Door bijvoorbeeld breadcrumbs toe te voegen op je website geef je een soort kruimelspoor als navigatie structuur mee aan de bezoeker.

Je zult zien dat dit voor veel bezoekers een fijn gevoel meegeeft, en dat mensen dit sneller zullen gebruiken om te navigeren op je website, om zo weer langer op je website te blijven.

#5: Mobiele website maken

Steeds meer mensen zullen je website op hun mobiel of tablet bezoeken.

Het is daarom erg belangrijk dat je website geschikt is voor mobiel gebruik, en dat bezoekers een ‘aangepaste’ versie zullen zien.

Je kunt het beste je website responsive maken, wat inhoud dat de website zich automatisch aanpast naar het formaat waarop de website bezocht word.

Veel WordPress websites zijn al responsive (bijna alle nieuwe thema’s wel), en anders kun je een programmeur inhuren die je website responsive maakt.

#6: Test je landingspagina’s

Door je landingspagina’s constant te testen kun je zelf kijken welke pagina er een hoger (of lager) bounce rate percentage heeft.

Dit kun je doen door van een bestaande landingspagina een variant te maken, en daar mee te gaan split testen.

Je kunt aanpassingen maken in de tekst, de header, titel en ga zo maar door.

Dit alles om te kijken welke pagina het hoogste (of laagste) bounce rate percentage heeft.

Als de winnaar duidelijk is, kun je daar mee verder en opnieuw gaan split testen met een nieuwe variant. Zo werk je constant naar de landingspagina met het laagste bounce percentage toe.

Je kunt trouwens in Google Analytics zien wat het bounce rate percentage per pagina is.

bounce rate percentage per pagina

#7: Schrijf relevante content

Laat direct aan je bezoekers zien waar je pagina over gaat.

Als bezoekers uit Google komen en ze een artikel verwachten over hoe ze hun paard het beste kunnen verzorgen, en jij in de titel juist aangeeft dat je tips gaat geven om het verzorgen van hun hond, dan zullen bezoekers snel weer weg gaan.

Schrijf daarom je content zo relevant mogelijk en laat direct aan de bezoeker zien waar de tekst over gaat.

Net als in dit artikel zie je aan de hand van de titel dat dit artikel gaat over bounce rate verlagen.

Zo weet je dat je op de juiste pagina bent beland en dat deze content relevant voor je is.

#8: Doe wat met de bezoekers die je website verlaten

Op een begeven moment gaan mensen je website toch verlaten, daar kun je niks aan doen.

Omdat het zonde is dat je voor de rest niks meer aan die bezoekers hebt (als ze niks van je hebben gekocht of hun gegevens achter hebben gelaten), kun je de verlatende website bezoekers nog triggeren om hun gegevens achter te laten.

Hiervoor kun je een exit-popup gebruiken.

Dat doe ik ook op Internet Succes Gids.nl en mijn andere websites.

Een exit-popup is een popup die verschijnt als je de website wilt verlaten.

Vaak wordt hier een gratis bonus weggegeven.

Niet iedereen zal hier op in gaan, maar stel dat 1% van de bezoekers dit alsnog doet, en je 1000 bezoekers per dag hebt. Dan heb je toch weer 10 leads per dag, wat zo’n 300 leads per maand is.

Een exit-popup kun je maken met bijvoorbeeld LeadPages.

Direct je bounce rate verlagen

Je hebt nu acht tips die je direct kunt toepassen om je bounce rate te verlaten.

Het belangrijkste is dat je hier daadwerkelijk mee aan de slag gaat, anders zul je betere resultaten gaan boeken, actie = reactie.

Ga dus aan de slag met deze tips, en laat er geen gras over groeien.

Succes!

Laat een reactie achter