Hoe krijg je bezoekers op je website? Handige tips en trucs!

Een stijgende lijn in het aantal bezoekersEen website hebben is leuk, maar je wilt natuurlijk wel dat er daadwerkelijk bezoekers op jouw website komen, anders heb je helemaal niks aan die website. Geen bezoekers betekent geen winst, en dat is natuurlijk zonde aangezien je (waarschijnlijk) wel hebt geïnvesteerd in je website.

Maar hoe zorg je er dan voor dat er wel bezoekers op je website komen? In dit artikel geef ik je allerlei handige tips, trucs en informatie zodat je vandaag al bezoekers op je website kunt hebben.

Er zijn een aantal manieren om bezoekers naar je website te krijgen, namelijk via:

  • Gratis resultaten in de zoekmachines
  • Betaalde resultaten in de zoekmachines
  • Social Media
  • Bannering
  • Betalen om te adverteren op grote social media accounts (in één keer een groot bereik)

In dit artikel zal ik deze manieren met je bespreken.

Bezoekers door de gratis resultaten in de zoekmachines (Google)

De meest ideale bezoekers vind ik de bezoekers die via Google op mijn website zijn gekomen (en dan wel via de organische resultaten). Mensen zoeken iets op in Google, en komen vervolgens op jouw website terecht. Om bezoekers vanuit Google naar jouw website te krijgen, moet jouw website natuurlijk eerst hoog in Google scoren.

Er voor zorgen dat jouw website hoog in Google scoort noemen we zoekmachine optimalisatie (SEO).

Door jouw website zoekmachine vriendelijk te maken, zul je zien dat je een hoop bezoekers naar je website kunt krijgen.

Om jouw website hoog in Google te laten scoren moet je rekening houden met een aantal dingen, zoals:

Vooral de laatste tip is erg belangrijk; regelmatig bloggen. Hoe meer unieke, nieuwe content jij op je website plaatst, hoe beter Google jouw website zal beoordelen, en dus zal jouw website hoger in Google verschijnen.

Lees 5 handige tips om jouw website hoger in Google te krijgen met daarin handige tips om jouw website hoog in Google te krijgen.

Gratis en betaalde resultaten in Google

Hierboven zie je wat nou eigenlijk de gratis en betaalde resultaten in Google zijn. In het groene vak zie je de gratis resultaten, en in de rode vakken zie je de betaalde resultaten.

Bezoekers door betaalde resultaten in de zoekmachines (Google AdWords)

Wil jij vandaag nog bezoekers op je website? Dan kun je Google AdWords inzetten. Google AdWords is eigenlijk het advertentieprogramma van Google – het zijn namelijk de betaalde websites in de zoekresultaten.

Als je een zoekopdracht intypt in Google, zie je aan de boven- en zijkant van de resultaten de betaalde websites staan. Deze websites betalen dus om daar te kunnen staan.

Google AdWords is dan ook een ideaal middel om vandaag nog bezoekers op je website te krijgen. Je stelt je campagne in en als de campagne aangemaakt is, is je campagne eigenlijk meteen al live, en zul je bezoekers naar je website krijgen.

Een Google AdWords campagne maken is echter niet makkelijk. Ik raad je dan ook aan om de hulp van iemand in te schakelen die goed weet hoe je een succesvolle AdWords campagne kunt maken, en die dat dus al eens eerder heeft gedaan.

In de tussentijd kun je je focussen op het zoekmachine vriendelijk maken van je website. Daar heb je op lange termijn veel meer aan, aangezien een Google AdWords campagne na een bepaalde tijd weer is afgelopen, en je dus elke keer moet blijven betalen voor de bezoekers.

In het artikel over Google AdWords lees je meer over wat Google AdWords nou eigenlijk is, en hoe je dit succesvol kunt inzetten om vandaag al bezoekers naar je website te krijgen.

Social Media succesvol inzetten voor bezoekers naar je website

alle social media iconen in de vorm van een facebook like knop

Naast zoekmachine optimalisatie is social media een gratis middel om (veel) bezoekers naar je website in te zetten. Als jij social media succesvol in zet, dan kun je vandaag al bezoekers naar je website krijgen. Maar hoe kun je social media nou succesvol inzetten? Dat is eigenlijk vrij simpel: meng je in de conversatie en wees menselijk.

Mensen willen op hun social media niet de ouderwetse reclame zien. Ga dus niet overal de link van je website neerzetten, maar bied een reden voor mensen om jouw website te bezoeken.

Een manier waarop je dat kunt doen is door het schrijven van een interessant artikel – een artikel waar mensen echt wat aan hebben (lees hier 5 tips voor het schrijven van een goede blogpost). Als je het artikel op je website hebt geplaatst, kun je dit op een interessante manier delen op social media.

Plaats de link van het artikel bijvoorbeeld op Facebook of Twitter, en maak er een interessante tekst bij, waardoor mensen nieuwsgierig worden. Het is belangrijk om de link van het artikel maar één keer te plaatsen, en niet ieder uur, anders gaan mensen jou irritant vinden en komt het over als spam.

Je moet daarvoor wel een groot netwerk hebben. Een manier om veel volgers op social media te hebben is door je regelmatig in de conversatie te mengen. Praten mensen over een onderwerp waar jouw website over gaat, doe dan mee in de ‘discussie’. Laat je zien! Als jij wat interessants te zeggen hebt, zullen mensen jou gaan volgen.

Lees hoe je Social Media eenvoudig kunt integreren op jouw WordPress website. Zo kun je eenvoudig berichten delen met je vrienden.

Bezoekers op jouw website dankzij banners

Waarschijnlijk heb je ze zelf ook wel eens gezien: banners op websites. Banners zijn die advertentieplaatjes die je op websites ziet staan. Website eigenaren betalen om hun banner te mogen plaatsen op een andere website. Als een bezoeker dan op die banner klikt, wordt hij doorverwezen naar de website waar de banner naar doorverwijst.

Als je hier goed gebruik van maakt, kun je veel bezoekers naar jouw website krijgen. Echter is bannering (vaak) best duur en is het lastig om onder de knie te krijgen hoe je nou succesvol banners kunt plaatsen.

banners op de telegraaf

Hierboven zie je een screenshot van de website van de Telegraaf. Op deze website zie je vaak veel banners staan. Aan de rechterkant van de website zie je de banners. Klik je op een banner, dan ga je naar een andere website.

Een methode die ik gebruik om banners te plaatsen is als volgt:

Via Google ga ik op zoek naar websites die hoog scoren op het onderwerp van mijn website (in de gratis zoekresultaten). Via Alexa.com kijk ik hoe goed de website scoort, zo kan ik ongeveer een goed beeld krijgen van hoeveel bezoekers de website heeft. Heeft de website veel bezoekers?

Dan neem ik contact op met de website eigenaar en vraag ik naar de mogelijkheden van het plaatsen van een banner.

Mochten de prijzen interessant zijn, dan ga ik akkoord en probeer ik het een weekje uit. Zijn de resultaten goed, dan plaats ik meestal voor een maand een banner.

Het is belangrijk om goed rekening te houden met de plaats waar je banner zal verschijnen. De banner moet natuurlijk goed opvallen. Het beste is om de banner aan de rechterbovenkant van de website te kunnen plaatsen. Daar gaat het oog van de bezoeker erg snel naar toe.

Mocht je bannering gaan toepassen om bezoekers naar je website te krijgen, dan zul je merken dat het best lastig is, en dat je veel moet testen om te kijken wat nou een goede banner maakt voor de doelgroep van jouw website. Als je er een beetje handig in word, zul je zien dat je op deze manier behoorlijk wat bezoekers naar je website kunt krijgen.

Betalen om te adverteren op grote social media accounts

Een methode die eigenlijk nog niet zo bekend is en veel mensen ook niet gebruiken is betalen om berichten te mogen plaatsen op grote social media accounts. Dit is vaak erg goedkoop en je kunt er veel mensen in één klap mee bereiken.

Als je zelf al een beetje actief bent op social media zie je dat er veel grote accounts zijn die regelmatig grappige of inspirerende tweets of Facebook berichten plaatsen. Deze berichten zijn vaak erg populair en worden veel ‘ge-retweet’ en gedeeld. Vaak is het mogelijk om op zo’n account een eigen bericht tegen betaling te plaatsen.

Dit kost vaak iets van 10 euro per bericht, of zelfs nog goedkoper.

een populaire tweet van slechte grappen

Hierboven zie je een tweet van het Twitter-account van Slechte Grappen. Veel volgers retweeten een tweet, en daarmee is het bereik erg groot. Het Twitter account heeft ruim 450.000 volgers!

Je kunt hiervoor contact opnemen met de beheerder van het social media account en zodoende informeren naar de mogelijkheden om te adverteren.

Het is belangrijk om je ‘advertentie’ zoveel mogelijk in de stijl van het social media account te houden. Het mooiste is natuurlijk dat andere mensen jouw advertentie gaan delen; zo word je bereik wel erg groot en zullen er veel bezoekers naar je website komen!

Dit is een zeer interessante manier om binnen een korte tijd veel bezoekers naar je website te krijgen. Het is vaak erg goedkoop, en je bereik is erg hoog. Ook zie je meteen resultaat en weet je dus of je advertentie succesvol is of niet.

Begin vandaag!

Wacht niet langer en begin meteen met de bovenstaande manieren om bezoekers naar je website te krijgen. Nogmaals: een website is leuk, maar als er niemand op je website komt, heb je er natuurlijk niks aan.

Ik raad aan om te beginnen met je website zoekmachine vriendelijk te maken. Hier heb je op lange termijn heel veel aan, en het is nog gratis ook. Je kunt er vandaag al mee beginnen!

Meer informatie over zoekmachine optimalisatie vind je in de Kennisbank onder Zoekmachine Optimalisatie (SEO).

Meer informatie over hoe je gratis bezoekers naar je website kunt krijgen? Lees dan: Gratis bezoekers naar je website, hoe moet dat?

Wat vind jij van de bovenstaande methodes? Gebruik jij ze al om bezoekers naar je website te krijgen? Of heb je nog vragen? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

7 reacties

Laat een reactie achter