TikTok zakelijk gebruiken

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Het platform TikTok – de populariteit ervan kan jou bijna niet zijn ontgaan. Binnen slechts twee jaar is het platform een enorme hype geworden. Inmiddels maken miljoenen mensen hier (dagelijks) gebruik van. Hoewel de doelgroep veelal jongeren bevat, zijn er tegenwoordig steeds meer verschillende leeftijdscategorieën te vinden. 

En ook al mogen we TikTok niet aanduiden als socialmedia-platform, het biedt genoeg mogelijkheden. Want behalve entertainment creëren, biedt het net zo goed nieuwe kansen voor jouw bedrijf. 

Kunnen jouw diensten meer bekendheid gebruiken? Of wil je een bepaalde doelgroep gerichter bereiken? TikTok is een prima middel hiervoor. Lees in dit blogbericht hoe je TikTok zakelijk kunt gebruiken. 

Inhoudsopgave

Wat is TikTok precies?

Is TikTok totaal langs jou heen gegaan? Dat is niet erg. We beginnen dit blogbericht door een korte, maar bondige uitleg te geven. Zo ben je direct op de hoogte. 

TikTok is een gratis app waar mensen zichzelf of anderen filmen. De filmpjes duren slechts enkele seconden en daarin wordt werkelijk van alles gedaan. Denk hierbij aan onder meer dansjes, voice-overs, sketches en veel andere acts. De filmpjes worden vervolgens voorzien van filters of toegevoegde effecten en gedeeld. Het platform heeft voor veel mensen een groot entertainmentgehalte en ook BN’ers en andere beroemdheden zijn er regelmatig op te vinden – van Monica Geuze tot Christiano Ronaldo.  

Vooral het humoristische aspect wordt belicht in de filmpjes en dat is iets waar veel mensen voor lijken te vallen. 

Heb jij Dries Roelvink al weten te spotten met zijn wijnproeverijen? De filmpjes zijn inmiddels miljoenen keren bekeken! 

Waarom TikTok zakelijk gebruiken? 

Als TikTok voornamelijk voor zoveel entertainment wordt gebruikt, is het dan wel slim om dit voor zakelijke doeleinden te gebruiken? Absoluut. Zonder twijfel is dit een prima idee om te overwegen. Geld verdienen met TikTok is dan ook interessant.

Over online marketingstrategieën gesproken, TikTok hoort eveneens in dit rijtje thuis. Met weinig tot geen investeringen kun je je bedrijf of diensten onder de aandacht brengen. Laat je niet weerhouden door het kleine aanbod aan bedrijven. Omdat TikTok een vrij nieuwe vorm van marketing is, hebben de meeste bedrijven deze stap nog niet durven te zetten. Dus zonder al te veel concurrentie binnen jouw vakgebied, kun je iets van jezelf laten zien. 

En dat met een vleugje humor of zelfspot. Je kunt werken volgens een script of vanuit de losse pols. Dit werkt vooral goed als je gaat voor een spontaan effect. Heb je medewerkers in dienst? Vraag om hulp en hun kijk hierop. 

Is zakelijk gebruik van TikTok gratis?

Zoals we eerder in dit blogbericht aangaven, is TikTok een gratis app. Dat houdt in dat je hier kosteloos gebruik van mag maken. Ook voor jouw bedrijf. Als je de app als marketingstrategie wilt gebruiken, dan raden wij jou aan om jouw huidige account in te ruilen voor Pro. 

Deze is speciaal ontwikkeld voor bedrijven en voorziet jou van waardevolle informatie. Je houdt hierin het volgende actief bij:

  • De doelgroep die jouw filmpjes het meest bekijkt;
  • Welke filmpjes goed scoren;
  • Hoeveel kijkers je hebt;
  • Maandelijkse statistieken; 
  • Aantal likes;
  • Aantal shares

Wat zijn de voordelen van TikTok zakelijk gebruiken?

Het is vast geen verrassing dat aan het zakelijk gebruik van TikTok genoeg voordelen zitten. Enkele heb je – misschien – ontdekt in dit blogbericht. Zo niet, dan vind je deze hieronder in het uitgebreide overzicht: 

  • Via TikTok kun je op een makkelijke en toegankelijke manier jouw doelgroep bereiken. Wie gebruikt tegenwoordig géén TikTok?
  • Resultaten zijn meetbaar. Net zoals bij social media. Je kunt bijhouden hoeveel views en likes je krijgt. 
  • Je kunt TikTok filmpjes delen op jouw socialmedia-kanalen. Dit wordt veelal gedaan op Instagram. Zo creëer je meer bekendheid en meer volgers die doorklikken naar jouw TikTok of bedrijf.  
  • We mogen niet vergeten hoeveel creativiteit je kwijt kunt in TikTok filmpjes maken en ontwikkelen. Dat moet veel voldoening geven.
  • Er is eveneens de mogelijkheid om het uit te besteden. Veel marketingbureaus zijn tegenwoordig bekwaam in TikTok filmpjes maken. 
  • Je geneert de kans om te groeien. De populariteit van TikTok is nog steeds stijgende. Stap je nu in? Dan lift je hier actief op mee. 

Wil jij TikTok zakelijk gebruiken? Volg deze tips voor succes

Hebben wij jou overtuigd van de kracht van TikTok? En weet jij zeker dat je dit zakelijk wilt gebruiken? Wij zijn net zo enthousiast hierover als jij.

Mocht je een leek zijn en voor het eerst aan de slag gaan, dan kun je vast wat hulp gebruiken. Dat komt goed uit. Wij hebben enkele tips voor jou samengesteld en op een rijtje gezet. We hopen dat je hier iets aan hebt. 

Tip 1: Ga geregeld live op TikTok

Ken jij de live-functies op Instagram en Facebook? Vast wel. Het is goed om te weten dat je dit eveneens op TikTok kunt doen. Als je succesvol wilt worden en je wilt je diensten promoten, dan is dit een zeer effectief en leuk middel om te gebruiken. 

Zo kun je meer interactie met volgers creëren, vragen beantwoorden of uitgebreid vertellen over jouw diensten/producten. Wellicht is dit een goed moment om jouw volgers een korting of actie cadeau te doen. Op deze manier krijg je resultaten inzichtelijk. 

Let op: Deze functie is pas beschikbaar als je over de 1000 volgers hebt. Zie het als een drijfveer om naartoe te werken. 

Tip 2: Ga samenwerkingen aan

Je kunt verschillende samenwerkingen aan gaan – precies zoals je deze ziet op social media of op YouTube. Je verbindt je bedrijf aan een bekend merk of aan een bekend persoon, zoals een YouTuber of een bekende Nederlander. Neem bijvoorbeeld samen filmpjes op, of bied promotiemiddelen aan. 

Vooral je nog weinig volgers of bekendheid hebt, kan dit een nuttig middel zijn om in te zetten. Zo vergroot je je bereik en uiteindelijk jouw klantenkring. Bovendien is een beetje advies altijd nuttig. Zij hebben er tenslotte voldoende ervaring opgedaan. 

Let op: Samenwerkingen worden veelal betaald. Wil je een YouTuber of bekende Nederlander inzetten? Houd er dan rekening mee dat deze samenwerkingen betaald zijn. Wellicht kun je hier afspraken over maken. 

Tip 3: Deel jouw filmpjes op social media

Eerder in dit blogbericht hebben we hier kort over gesproken. Social media is een belangrijke factor in dit geval. Dit is dé manier om jouw TikTok-account onder de aandacht te brengen, waarna jouw bedrijf meer traffic genereert. 

Deel jouw TikTok filmpjes regelmatig op social media en vraag jouw volgers om deze verder te delen. Hiervoor kun je Instagram, Facebook en zelfs LinkedIn gebruiken. Deel ze in je verhaal of op je tijdlijn. Je kunt zowel je professionele als privéaccounts gebruiken hiervoor. 

Tip 4: Krijg jouw doelgroep inzichtelijk

Net als bij affiliate marketing, is het belangrijk om jouw niche inzichtelijk te krijgen. Met andere woorden: de doelgroep. Op welke leeftijdscategorie wil je je richten? En welke producten of diensten ga je precies aanbieden?

Als je niet weet voor wie je promoot, is de kans dat het aanslaat ontzettend klein. Je gaat liever doelgericht aan de slag. Want dat levert resultaat op. Verdiep je eveneens in de doelgroep. Wat vinden zij interessant? En waar kijken zij het liefst naar op TikTok? Hier kun je ontzettend slim op inspelen.

Tip 5: Durf te doen

Veel TikTok trends bestaan uit bepaalde dansjes op sketches. Heb je nog nooit voor de camera gestaan? Wellicht voelt het dan nog wat onwennig of ongemakkelijk. Wil je je bedrijf op de kaart zetten? En koste wat het kost TikTok gebruiken? Verleg je grenzen en durf te doen. 

En geef daarbij niet op. De eerste maanden zit je in de opbouwfase en is je groepje met volgers klein. Door regelmatig te posten en de laatste trends op te volgen, zul je merken dat het iets oplevert.

Extra tip: Scrol zelf regelmatig op het platform. Zo weet je precies wat de trend van dat moment is. Dit kun je vervolgens goed gebruiken. Kijk hiervoor naar andere TikTokkers.  

Conclusie

Ben jij een leek wat betreft TikTok? Of heb jij de populariteit nooit begrepen? In dit blogbericht hebben we geprobeerd om jou op de hoogte te brengen hiervan. TikTok is er niet alleen voor entertainment. Steeds meer bedrijven zien het licht en besluiten er volledig voor te gaan. TikTok zakelijk gebruiken is zeer in opkomst en dat is niet vreemd natuurlijk. 

Op het zakelijk gebied is er weinig concurrentie. Dit betekent dat je een toegankelijke en succesvolle manier van promoten in handen hebt gekregen. TikTok voor zakelijke doeleinden kent veel voordelen. Deze hebben we voor je beschreven en op een rijtje gezet. 

Wil jij succesvol worden op TikTok? En wil jij jouw bedrijf of diensten bekendheid geven? Wij hebben verschillende tips voor jou op een rijtje gezet. Deze helpen jou bij de opbouw en vertellen jou hoe je dit precies kunt aanpakken. Heel veel succes. Enne, vergeet geen plezier te maken! 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[index]
[index]