Winnen door te verliezen? Van je verliezen overwinningen maken!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Wanneer we beginnen met ondernemen zitten we vol enthousiasme & energie. Het daadwerkelijke moment dat we de sprong naar ondernemerschap wagen werkten we al lange tijd naartoe & wanneer het moment zich dan ook aandrong schoten we uit de startblokken!

We zetten bewuste & daadkrachtige stappen om onze business neer te zetten. Eventuele risico’s lapten we in dat proces aan onze laars. Van dik hout zaagt men planken tenslotte & aan het begin gaat toch niet alles perfect. Je gaat gewoon!

Maar als we eenmaal momentum hebben opgebouwd  gebeurt er in veel gevallen iets vreemds. Je kan dit fenomeen de contradictie van ondernemen noemen.

De contradictie

Wanneer we echter een bepaald niveau hebben bereikt in onze business, lijkt het wel alsof we niet langer spelen om te winnen, maar simpelweg alleen nog maar spelen om niet te verliezen.

Verlies nemen doet tenslotte pijn, en we zullen dan ook alles in onze macht doen om dat gevoel van verlies niet te hoeven ervaren. Ook al heeft dit niet altijd de beste gevolgen voor onze business.

Maar waarom raakt verlies ons zo diep?

De psychologen Kahneman & Tversky hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar verlies & het effect hiervan op mensen. En zij kwamen tot de ontdekking dat mensen specifiek gedrag gingen vertonen zodra ze geconfronteerd werden met mogelijk verlies.

Wat zij tevens met hun onderzoek vast stelden is dat de impuls om verlies te vermijden vele malen groter is dan de impuls om te winnen. De pijn van verlies is zelfs twee keer zo groot als het plezier dat wij ervaren bij winst. We zullen daarom ook veel grotere inspanningen doen om verlies te vermijden, dan dat we zouden doen om winst te behalen.

De contradictie hiervan binnen het ondernemerschap is dat als we met verlies worden geconfronteerd wij juist risico’s gaan opzoeken & dus onbezonnen te werk gaan.

Als we daarentegen met winst worden geconfronteerd elimineren we direct het risico om maar te behouden wat we inmiddels hebben opgebouwd.

Maar hoe werkt dat in de praktijk?

Een goed praktijkvoorbeeld hiervan werd gegeven door de psychologen Kahneman & Tversky tijdens hun onderzoek. Daarin stelden zij hun “proefpersonen” bloot aan de volgende keuze:

  • Gegarandeerd € 900 ontvangen, zonder enige verplichtingen OF een 90% kans op €1.000 nemen.

Ik denk dat je kan raden wat het overgrote deel van de testpersonen koos, want dat is wellicht ook de keuze die jij ook zal maken: je kiest voor zekerheid & gaat voor de € 900. Alhoewel je daarmee de kans op meer geld laat schieten.

Maar wat als we dit omdraaien en juist het verlies gaan aanspreken, wat wordt dan jouw keuze?

  • Je verliest gegarandeerd € 900 OF pakt een 90% kans op een verlies van € 1000.

In dit geval ga je hoogstwaarschijnlijk het risico opzoeken. Je verlies nemen doet pijn tenslotte, dus gok je op die 10%. Wetende dat de kans natuurlijk veel groter is dat je meer geld gaat verliezen.

weekend miljonairs

In het programma “weekend miljonair” wordt er bijvoorbeeld gretig ingespeeld op dit verschijnsel. Op een gegeven moment kantelt het gedrag van de deelnemers en maakt het vooruitzicht om te verliezen een grotere indruk dan de kans om te winnen.  Dat is vreemd, want het risico blijft in essentie hetzelfde, of je nu om €100 speelt of om €1.000.000.

De vertaling naar ondernemerschap

Als ondernemers verdoen we helaas ook vaak onze tijd door te lang vast te houden aan slecht lopende, of zelfs verliesmakende, zaken.  Denk hierbij aan dat project waar je al 2 jaar mee bezig bent, maar waar op dit moment nog steeds geen klanten voor zijn of aan dat product wat je maar aan het promoten bent, zonder dat dit veel nieuwe sales oplevert.

Vaak is het puur de angst om ons verlies te nemen dat ons tegenhoudt om hier afscheid van te nemen. We houden onszelf dan in veel gevallen voor de gek met ideeën als: de markt zal wel weer aantrekken, als ik deze aanpassing maak of toevoeg zal het wel gaan lopen of mijn persoonlijke favoriet: als ik mijn investering terug heb stop ik er direct mee.

Onze vurige hoop op herstel wint het dan in veel gevallen van het nemen van ons verlies.

We blijven onze tijd, energie & geld in “kansloze” zaken steken terwijl die in andere zaken veel effectiever besteed zouden zijn. Een belangrijk onderdeel van ondernemen is simpelweg je verlies nemen & jouw waardevolle tijd te steken in de dingen die wel werken.

 “Win as if you were used tot it, lose as if you enjoyed it for a change”– Ralph Waldo Emerson.

Succes! 

Jerry van Staveren
Jerry van Staveren is Business Coach en gespecialiseerd in het begeleiden & ondersteunen van ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun business, maar daarin een knelpunt ervaren. Dit knelpunt kan ervaren worden in tijd, omzet, structuur, strategie of simpelweg voldoening. De ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken. Elke ondernemer, elk bedrijf en elke markt is anders en daarom uit zijn samenwerking zich altijd in een maatwerk oplossing. Met ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching bij o.a. Eelco de Boer, Reed Elsevier & Metro Cash & Carry heeft hij duizenden ondernemers gesproken en ondersteund en weet jou de juiste handreikingen te geven om het volgende niveau te bereiken. Gun jezelf de kans om de maximale potentie uit je bedrijf te halen. Maak de transitie van Hard Werken naar Smart Werken. Voor meer info bezoek eens zijn website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *