Wat de boeken jou niet leren en wat jij wel moet weten

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Maak jij waar wat je zegt? Leef jij ook daadwerkelijk het leven dat je online laat doorschemeren?

Als mensen online naar jou zoeken, is dat dan (met een moeilijk woord) een congruent geheel?

CONGRUENT [bijvoegelijk naamwoord] overeenstemmend, gelijkvormig. ~IE, v. overeenstemming, gelijkheid, gelijkvormigheid. *…EREN, ow. [gelijkvloeiend] (ik congrueerde, heb gecongrueerd), overeenstemmen, samenpassen; elk. volkomen bedekken.

Als we het internet betreden en die grote informatiebron genaamd Google raadplegen worden we direct overspoeld met een groot scala aan experts, die allemaal oprecht zeggen jou verder te kunnen helpen of jouw dromen waar te kunnen maken.

De ene belofte nog mooier dan de andere en de één met een nog mooiere website dan de ander.

Maar zeg eens eerlijk: Zou jij je auto uitlenen aan iemand die geen rijbewijs bezit? Of zou jij je huis opnieuw laten inrichten door iemand die kleurenblind is? Of misschien zelfs hypotheek advies aannemen van iemand die nog bij zijn ouders woont?

Toch komt dit op dagelijkse basis voor bij veel online ondernemers.

Ik denk oprecht dat er veel meer mensen succesvol zouden kunnen zijn met hun onderneming als er niet zoveel “slecht advies” zou rondzweven op het internet.

Neppe guru’s

Je kan tegenwoordig niet inloggen op Facebook zonder gebombardeerd te worden door advertenties met gratis e-books, coachingsessies of webinars. Of je Instagram tijdlijn is volgeplakt met inspirerende quotes door allerlei mensen die zeggen ondernemers te zijn.

Het minder goede advies komt helaas vaak uit de koker van mensen die graag zelf ondernemer zouden willen zijn, maar dat nog niet volledig zijn. Mensen die nog gewoon een “echte” baan hebben en het ondernemerschap “erbij” doen. Onder de noemer

“Fake it till you make it”

neppe guru

Op zich is dat ook niet zo vreemd, want als je tegenwoordig ziet hoe ondernemerschap wordt verheerlijkt op social media en tv is de drempel om zelf de sprong te wagen natuurlijk steeds kleiner. Zeker als je bedenkt hoe simpel het tegenwoordig is om een “online business” op te zetten.

Voor slechts een paar tientjes heb je al een domeinnaam en website.

Je kan het ze dus bijna niet kwalijk nemen dat ze ook willen meedoen en tevens ook nog eens heel interessant kunnen klinken. Maar met interessant doen maak je het jezelf en jouw “cliënten” alleen maar moeilijker om succesvol te worden.

Je kan mensen namelijk niet succesvol maken door te doen wat jij denkt dat werkt. Of wat je hebt gelezen in één of ander business boek.

Je helpt dan niet en voegt niks toe aan het uiteindelijke succes van jouw “klanten”.

“Practice what you preach”

Maar wat moet je dan doen?

Volg de leiders

Als je net begint, luister dan uitsluitend naar de adviezen van mensen die al het pad hebben bewandeld naar waar jij wilt zijn. Naar ondernemers die kunnen bewijzen dat ze andere mensen écht verder hebben geholpen.

En wanneer je net begint doe je dan niet anders voor dan dat je daadwerkelijk bent. Je helpt echt niemand door je voor te doen als expert en dan anderen jouw welgemeende adviezen te geve

Zet eerst zelf iets op totdat het een succes is voor je besluit anderen te “helpen”.

En stel duidelijke meetbare doelen! Met de juiste gedachte erachter en een duidelijke strategie.

En laat mij direct duidelijk zijn: Willekeurig mensen toevoegen op social media in de hoop dat ze jou terugvolgen is geen strategie. Gebruik maken van gratis bots om jouw volgers een boost te geven is ook geen strategie.

Maar ga de tijd, aandacht en liefde erin steken. Ga moeite doen en breng waarde aan jouw doelgroep.

“”Try! Make mistakes! Fail! Learn! Try harder! Make more mistakes! Fail! Fail better! Learn!  Repeat until… Successful!””

Als ik mijzelf als voorbeeld neem dan heb ik vanaf mijn 15e in de sales gezeten. Ik heb mij daarin opgewerkt van zo’n “belkip” met een headset, die ontelbare koude acquisitie telefoontjes pleegde, naar account manager bij één van de grootste bedrijven in de Nederlandse zakenwereld.

Om uiteindelijk door te groeien naar salesmanager en later coach bij de grootste Online Ondernemer die ons land rijk is.

Vallen en opstaan

Mijn sporen heb ik dus oprecht moeten verdienen, met vallen en opstaan. Met winst en verlies en vooral met veel tijd, aandacht en energie.

Ontelbare trainingen en cursussen heb ik gevolgd. Uren besteed in verschillende masterminds, lezingen en workshops. Daarnaast heb ik nu zelf het beheer over een eigen mastermind, vol met succesvolle ondernemers.

Maar ik heb al die kennis dag in en dag uit in de praktijk gebracht, voordat ik op mijn 24ste de kans kreeg om een eigen team te leiden en mijn advies en ervaring te delen. Vervolgens nog eens 10 jaar besteed aan het verfijnen van mijn ‘coaching’ voordat ik de sprong naar ondernemerschap nam.

En begrijp mij niet verkeerd. Ik heb alle respect voor de mensen die de sprong direct wagen en soortgelijk advies “denken” te geven, maar tegelijkertijd ben ik angstig. Angstig omdat ik weet dat er een groot verschil zit tussen theorie en praktijk.

Dat er dingen zijn en meespelen die je niet in een boek terug kan vinden of kan opdoen door ontelbare uren op het internet door te brengen. Of simpelweg door je anders voor te doen dan dat je daadwerkelijk bent.

En vooral dat er zaken meespelen die je uitsluitend kan leren door ze zelf te ervaren.

Want ervaring blijft ondanks alles namelijk nog steeds de beste leermeester.

SUCCES,
Jerry

Leren wat online strategie daadwerkelijk is en hoe je jouw business naar het volgende niveau brengt? Klik hier

Jerry van Staveren
Jerry van Staveren is Business Coach en gespecialiseerd in het begeleiden & ondersteunen van ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun business, maar daarin een knelpunt ervaren. Dit knelpunt kan ervaren worden in tijd, omzet, structuur, strategie of simpelweg voldoening. De ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken. Elke ondernemer, elk bedrijf en elke markt is anders en daarom uit zijn samenwerking zich altijd in een maatwerk oplossing. Met ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching bij o.a. Eelco de Boer, Reed Elsevier & Metro Cash & Carry heeft hij duizenden ondernemers gesproken en ondersteund en weet jou de juiste handreikingen te geven om het volgende niveau te bereiken. Gun jezelf de kans om de maximale potentie uit je bedrijf te halen. Maak de transitie van Hard Werken naar Smart Werken. Voor meer info bezoek eens zijn website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *