Interessant: “Verkoop me deze pen”, wat is de juiste verkooptechniek?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten
Hoe je alles kunt verkopen dankzij deze techniek.

Afgelopen week ben ik naar de film “The Wolf of Wall Street” geweest. In deze film volgen we het verhaal van Jordan Belfort – een beurszwendelaar (stockbroker) die miljoen heeft verdiend op de beurs.

Dit heeft hij echter niet op legale wijze gedaan, en heeft hier ook voor vastgezeten en een behoorlijke boete voor betaald.

Alhoewel zijn leven niet echt een ideaalplaatje is, vind ik het toch interessant om te zien hoe slim Jordan eigenlijk is. Hij snapt het verkoopprincipe als geen ander en kan daarom écht alles verkopen.

In de film – welke gebaseerd is op zijn autobiografie – komt de “verkoop deze pen” techniek een aantal keer naar voren. Dit houdt in dat de sollicitant getest wordt op zijn verkoop ‘skills’. Hem wordt dan dus gevraagd om “deze pen” aan de opdrachtgever te verkopen.

Deze vraag wordt vooral in Amerika op veel sollicitatiegesprekken gesteld en veel sollicitanten weten niet hoe ze hier mee om moeten gaan. Het is natuurlijk ook een vraag die je een beetje overvalt.

En, hoe moet je nou eigenlijk een pen verkopen? In dit artikel zal ik een zeer interessante techniek vertellen die er voor zorgt dat je de pen aan iedereen kunt verkopen ;).

Stel je voor. Jij bent op sollicitatiegesprek en de persoon die het sollicitatiegesprek met je afneemt zegt ineens: “verkoop me deze pen” en geeft een pen aan je.

Wat zou je doen? Juist, je gaat praten over hoe goed de pen wel niet is.

De pen weegt bijna niks, houdt goed vast en schrijft goed.

Wie zou die pen niet willen hebben?

Juist, niemand! Je verkoopt ‘m zo namelijk op een compleet verkeerde manier. Je beschrijft de mogelijkheden van die pen, maar elke pen heeft die. Er zijn namelijk genoeg pennen die heel licht zijn, goed vasthouden en goed schrijven. Er is niks speciaals aan die pen.

Maar hoe moet het dan wel?

Maar wat is dan wel de juiste techniek om die pen te verkopen?

Je moet zorgen dat de andere persoon juist die pen nodig heeft.

We beginnen even opnieuw. De persoon die het sollicitatiegesprek met je afneemt vraagt je “deze pen aan hem te verkopen”.

Je pakt de pen en schrijft op een papiertje een bedrag van 1000,- euro.

Je zegt tegen de andere persoon dat wanneer hij of zij op dit papiertje zijn handtekening zet, jij hem 1000,- euro geeft. Maar dit moet hij natuurlijk wel doen met de pen die jij verkoopt. En toevallig verkoop jij die pen ;).

Snap je het? Ga niet praten over de eigenschappen van de pen, maar praat over hetgeen wat je met die pen kunt bereiken. Zonder die pen ben je niks. Het hebben van die pen verandert je leven.

Zorg ervoor dat de andere persoon inziet dat hij die pen nodig heeft.

Misschien vraag je jezelf nu af wat dit met internet marketing te maken heeft. Heel veel! Wil jij geld verdienen op het internet, dan moet je goed kunnen verkopen en het verkoopprincipe snappen. Begin niet over de eigenschappen van het product, maar wat het product met je leven kan doen. Zonder ‘dit’ stelt je leven niks voor.

Succes!

Wat vind jij van deze techniek? Of heb je zelf nog een betere? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn revolutionaire videotraining waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

7 reacties op “Interessant: “Verkoop me deze pen”, wat is de juiste verkooptechniek?

  1. jou verkooptechniek klopt niet, want de sollicitantie afnemer zegt tegen de sollicitant ‘verkoop mijn deze pen ‘ en dan geeft de sollicitant de €1000,-

  2. En hoe verkoop je dan een serviette? Aangezien me die vraag gesteld werd op een sollicitatiegesprek en ik hem met alle moeite van de wereld maar niet verkocht kreeg 🙂

    1. Goeie vraag Shana!

      Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat hij/zij een erg mooie broek/jurk aan heeft, en dat het zonde zou zijn dat daar op gemorst zou worden. Door het kopen van jouw servette kan dat voorkomen worden :)!

  3. Vaak word er tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd om wat te verkopen. Vooral als het gaat om een commerciële functie.

    Alhoewel de techniek die jij gebruikt ( uit de film van WoW) een grappige is, zal deze lang niet altijd effectief zijn. Het leuke achter de vraag van : “Verkoop mij deze pen” is namelijk dat diegene die het sollicitatiegesprek afneemt niet alleen zal kijken wat je gaat zeggen, maar vooral hoe je het zegt en hoe je non verbaal reageert.

    In een echte commerciele functie zou deze techniek niet genoeg zijn. Het is vooral van belang dat je de juiste vragen weet te stellen aan je gesprekspartner, weet wie de beslissing neemt en weet hoe de beslissingsproces is ingericht.

    Als jij enthousiast blijft, goed blijft luisteren, goed blijft doorvragen, om de order vraagt en weet om te gaan met weerstanden, dan pas is het een goed “verkoop mij deze pen” gesprek geweest.

    Dus de volgende keer dat iemand jou vraagt om wat te verkopen, stel dan deze vragen :
    – Wat wilt u met het product gaan doen binnen uw organisatie
    – Wie gaat er over de aankoopbeslissing van dit product
    – Wie gaat het product gebruiken
    – Wanneer moet het geleverd worden
    etc.

    Gr.
    Sebastiaan

  4. Dit soort vragen worden pas gesteld nadat de recruiters/werkgevers nog niet enthousiast genoeg over je zijn, of zelf niets te vragen weten. Hiermee laten ze jouw liever aan het woord.
    Deze vraag trek je jezelf dus aan, je moet ervoor zorgen dat dit niet meer nodig is, door al overtuigend over te komen vanaf het eerste oogcontact/handdruk.

    Het enige wat ze hiermee winnen/bereiken (indien je echt de acteur gaat uithangen en het rollenspel gaat doen), is dat ze erachter komen of je wel of niet genoeg ‘gebekt’ bent, en stevig in je schoenen staat.

    Maar hier kan je als werkgever ook achter komen door het stellen van de juiste vragen. Deze methode hoort helemaal niet thuis in een sollicitatiegesprek. Getuigt in de meeste gevallen van onervarenheid in het voeren van sollicitatiegesprekken.

    Je zaagt hiermee een potentiële collega de poten onder de stoel vandaan. Het vervolg van het gesprek spreekt dan voor zich…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *