Interessant: “Verkoop me deze pen”, wat is de juiste verkooptechniek?

Hoe je alles kunt verkopen dankzij deze techniek.Afgelopen week ben ik naar de film “The Wolf of Wall Street” geweest. In deze film volgen we het verhaal van Jordan Belfort – een beurszwendelaar (stockbroker) die miljoen heeft verdiend op de beurs.

Dit heeft hij echter niet op legale wijze gedaan, en heeft hier ook voor vastgezeten en een behoorlijke boete voor betaald.

Alhoewel zijn leven niet echt een ideaalplaatje is, vind ik het toch interessant om te zien hoe slim Jordan eigenlijk is. Hij snapt het verkoopprincipe als geen ander en kan daarom écht alles verkopen.

In de film – welke gebaseerd is op zijn autobiografie – komt de “verkoop deze pen” techniek een aantal keer naar voren. Dit houdt in dat de sollicitant getest wordt op zijn verkoop ‘skills’. Hem wordt dan dus gevraagd om “deze pen” aan de opdrachtgever te verkopen.

Deze vraag wordt vooral in Amerika op veel sollicitatiegesprekken gesteld en veel sollicitanten weten niet hoe ze hier mee om moeten gaan. Het is natuurlijk ook een vraag die je een beetje overvalt.

En, hoe moet je nou eigenlijk een pen verkopen? In dit artikel zal ik een zeer interessante techniek vertellen die er voor zorgt dat je de pen aan iedereen kunt verkopen ;).

Stel je voor. Jij bent op sollicitatiegesprek en de persoon die het sollicitatiegesprek met je afneemt zegt ineens: “verkoop me deze pen” en geeft een pen aan je.

Wat zou je doen? Juist, je gaat praten over hoe goed de pen wel niet is.

De pen weegt bijna niks, houdt goed vast en schrijft goed.

Wie zou die pen niet willen hebben?

Juist, niemand! Je verkoopt ‘m zo namelijk op een compleet verkeerde manier. Je beschrijft de mogelijkheden van die pen, maar elke pen heeft die. Er zijn namelijk genoeg pennen die heel licht zijn, goed vasthouden en goed schrijven. Er is niks speciaals aan die pen.

Maar hoe moet het dan wel?

Maar wat is dan wel de juiste techniek om die pen te verkopen?

Je moet zorgen dat de andere persoon juist die pen nodig heeft.

We beginnen even opnieuw. De persoon die het sollicitatiegesprek met je afneemt vraagt je “deze pen aan hem te verkopen”.

Je pakt de pen en schrijft op een papiertje een bedrag van 1000,- euro.

Je zegt tegen de andere persoon dat wanneer hij of zij op dit papiertje zijn handtekening zet, jij hem 1000,- euro geeft. Maar dit moet hij natuurlijk wel doen met de pen die jij verkoopt. En toevallig verkoop jij die pen ;).

Snap je het? Ga niet praten over de eigenschappen van de pen, maar praat over hetgeen wat je met die pen kunt bereiken. Zonder die pen ben je niks. Het hebben van die pen verandert je leven.

Zorg ervoor dat de andere persoon inziet dat hij die pen nodig heeft.

Misschien vraag je jezelf nu af wat dit met internet marketing te maken heeft. Heel veel! Wil jij geld verdienen op het internet, dan moet je goed kunnen verkopen en het verkoopprincipe snappen. Begin niet over de eigenschappen van het product, maar wat het product met je leven kan doen. Zonder ‘dit’ stelt je leven niks voor.

Succes!

Wat vind jij van deze techniek? Of heb je zelf nog een betere? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

6 reacties

Laat een reactie achter