Online cursus verkopen. Het vinden van een verdienmodel dat bij je past, is niet altijd makkelijk. Misschien is dit ook wel voor jou herkenbaar. Maar wat ga je dan doen? Toch maar solliciteren bij die supermarkt of extra uren maken bij je huidige baan? Dat hoeft niet nodig te zijn.
Want misschien heb je wel een geweldige hobby waar je veel van weet of heb je een interesse die je met anderen zou willen delen. Mocht dit het geval zijn, dan kun je eens nadenken over een online cursus verkopen. Voor je het weet heb je achter je computer plaatsgenomen en flans je een professionele cursus in elkaar. Meer weten hierover? Dan zit je aan het juiste adres.
Wat betekent een online cursus verkopen eigenlijk?
Je bent niet de eerste die geen ervaring heeft met online cursussen verkopen of überhaupt met maken. Maar je kunt ook vraagtekens hebben bij de verdienmodellen die via het internet lopen. Dit worden ook wel ‘online-verdienmodellen’ genoemd. Maak je geen zorgen, we duiken eerst in wat achtergrondinformatie.
Misschien heb je zelf al eens gebruikgemaakt van een online cursus. Het betekent dat je via het internet aan de slag gaat met een studie of een verkorte opleiding. Cursussen duren niet langer dan een studie. Het gaat erom dat je in deze periode aan de slag gaat met een specifiek onderwerp of dat je meer kennis op wil doen.
Waar de cursus dan over gaat? Dan verschilt natuurlijk. Je kunt je richten op iets theoretisch of je vakkennis uitbreiden, maar er zijn ook genoeg hobby-cursussen. Denk bijvoorbeeld aan fotografie, tekenen, schrijven of misschien wel iets als crypto.
Naast dat er verschillende online cursussen van cursusaanbieders te vinden zijn, zou het ook goed kunnen dat je iets mist. Je kunt dus besluiten om zelf een cursus te maken en vervolgens te verkopen aan degene die daar geïnteresseerd in zijn. Meer weten over het verkopen van een online cursus? Dat komt goed uit, want in het restant van dit bericht kun je meer lezen.
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Waarom juist een online cursus gaan verkopen?
Spreekt het maken en verkopen van een online cursus jou aan? Dat is al een mooie stap. Maar het kan wel belangrijk zijn om je hier verder in te verdiepen, zodat je weet wat je ongeveer kunt verwachten. Het kan helpend zijn om de voordelen en redenen eens op een rij te zetten. Hieronder vind je een overzicht:
- Kennis en interesses delen. Niet iedereen ziet het zitten om voor een grote groep mensen te staan en een praatje te houden. Denk jij er net zo over? Dan is het verkopen van een online cursus een leuke manier om dit tóch te kunnen delen. En dat terwijl je achter je eigen computer zit.
- Werken vanuit huis: Zie je het niet zitten om naast je werk of studie te beginnen aan een bijbaan buiten huis? Geen probleem, want je kunt de online cursus maken en verkopen waar jij dat wil. Thuis of misschien wel vanaf een locatie in het buitenland.
- Laagdrempelig: Het draait er ook om dat je begint aan een verdienmodel dat je leuk vindt en goed vol kunt houden. Daar kan een online cursus verkopen dus geschikt voor zijn. Je kunt je bezighouden met onderwerpen of niches die jou het meeste aanspreken.
- Anderen helpen: Ook al bied je een hobbycursus aan, je kunt je cursisten natuurlijk wel op weg helpen. Dat kan dus ook veel voldoening geven. Had je dat verwacht van tevoren?
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Tips om een online cursus te kunnen verkopen
Een online cursus verkopen doe je niet zomaar. Je kunt er al snel achter komen dat je aan verschillende dingen moet denken. Niet alleen voor het verkopen, maar ook voor het maken. Heb je hier verder geen ervaring mee? Deze tips kunnen je door het hele proces heen loodsen en meer informatie geven.
Richt je op het onderwerp
Het is wel de bedoeling dat je een product op voorraad hebt zodra je besluit om te gaan verkopen. Bedenk daarom eerst het onderwerp van de online cursus. Het is wel aan te raden om met een aantal dingen rekening te houden, zoals:
- Waar ligt je interesse?
- Heb je genoeg kennis over dat onderwerp?
- Denk je dat er cursisten zijn die daar geïnteresseerd in zijn?
- Zijn er al cursussen die over dit onderwerp gaan?
- Wie wordt je niche?
Want dit zorgt er niet alleen voor dat je er meer plezier in krijgt, maar ook dat je betrouwbare informatie kunt weggeven aan je cursisten die de cursus bij jou afnemen. Zet op eens op een rij wat een potentieel onderwerp zou kunnen zijn en wat jou het meest aanspreekt.
Plan wanneer je werkt
We zien vaker dat veel plannen slechts bij ‘plannen’ blijft. Je kunt angstig zijn om eraan te starten of je neemt er de tijd niet voor. Het gevolg? De online cursus verkoop blijft uit. Daarom is het goed om een plan te maken. Wanneer ga je werken aan de online cursus en welke deadline stel je voor de verkoop?
Dit helpt je om een stok achter de deur te krijgen en meer overzicht voor jezelf te creëren. Vergeet ook niet om de inhoud van je online cursus te bepalen. Denk ook na over eventuele opdrachten en ondersteunende content, zoals afbeeldingen, teksten of filmpjes die bekeken kunnen worden.
Promoot je online cursus
Producten en diensten verkopen zichzelf niet. Vooral niet op het internet, want je hebt vast al gemerkt dat er veel aanbod is. Je moet dus opvallen. Promotie is daardoor een belangrijke sleutel in het proces van een online cursus verkopen. Je kunt denken aan advertenties, social media of zoiets als e-mailmarketing.
Zo stel je toekomstige cursisten op de hoogte van je online cursus en krijgen ze de kans om het aan te schaffen. Hoe je de promotie inricht, dat mag jij als aanbieder bepalen. Je kunt een promotiemiddel kiezen waar jij het meeste mee uit de voeten kunt. Is dit het schrijven van SEO-teksten of vind je het niet erg om voor een camera plaats te nemen? Daaromheen kun je ook leuke acties en kortingscodes bedenken, zodat de koop interessanter wordt.
Het fijne van online promoties is ook dat je de resultaten kunt toetsen. Je kunt via grafieken bijvoorbeeld makkelijk zien hoe vaak je promotie bekeken is en of je de goede niche hebt bereikt. Pakte het niet uit zoals je het gehoopt? Er is genoeg ruimte om het op een andere manier te doen.
Steek tijd in een website
Bezoekers zijn op zoek naar meer informatie over jouw cursus. Ze willen graag weten wat de kosten zijn, wat ze krijgen en of het ze aanspreekt. Op een website kunnen ze deze informatie vinden. Dus als je een online cursus wil verkopen, is het aan te raden om tijd te steken in het maken of laten maken van een website.
Hier kun je namelijk alle belangrijke informatie geven. Over de inhoud, de kosten en de ervaringen van andere cursisten. Het kan ervoor zorgen dat jij als cursusaanbieder betrouwbaarder overkomt, waardoor je meer verkoopt. En dat is precies wat je zou willen, toch?
Deel de ervaringen van andere cursisten
Zeg eens eerlijk, durf jij een product te kopen als je niet weet wat de ervaringen van anderen zijn? Dit kun jij als cursusaanbieder veranderen. Om een online cursus te kunnen verkopen, is het handig om deze ervaringen te delen.
Bijvoorbeeld via sociale media of op je eigen website. Dit kan de cursus betrouwbaarder maken. En komt er iets negatiefs uit? Dan kun je die ervaringen weer gebruiken om aan de cursus te sleutelen en het beter te maken in de toekomst. Daar is het ook voor bedoeld.
Voor welke prijs ga je de online cursus verkopen?
Het is goed te begrijpen dat je dit een lastig onderwerp vindt. Je wil er een zakcentje aan verdienen, maar een té hoge prijs kan ervoor zorgen dat je de cursus niet of nauwelijks verkoopt. Zorg er daarom voor dat je de cursus niet te duur maakt, maar ook niet te goedkoop. Want ook dit kan voor argwaan zorgen.
Je kunt ook besluiten om verschillende prijsstrategieën toe te passen, zodat je erachter komt wat het beste werkt en waar mensen het meeste behoefte aan hebben. Die ruimte is er zeker. Het is niet zo dat je een prijs kiest en die altijd moet aanhouden. Het is tenslotte jouw keuze.
Kies tenslotte een platform
Tot slot moet je ook een verkoopplatform hebben waar je de cursus maakt en kunt aanbieden. Nu zijn er verschillende platformen, dus je kunt de aanbieder kiezen die het beste bij jou past. Kijk hierbij naar de kosten en naar de gebruikerservaring.