Heading tags zijn als het ware tussenkoppen op je webpagina. Door heading tags goed op je website toe te passen, verhoogt dit de leesbaarheid van je teksten, en de positie van je pagina’s in Google.
Heading tags bestaan uit 6 kopteksten, namelijk H1 tot en met H6, waarvan H1 de belangrijkste (grootste) is.
Hieronder zal ik je een voorbeeld geven.
Heading Tag 1 (koptekst 1)
Dit is de belangrijkste heading tag op je webpagina. Gebruik deze maximaal 1 keer op een webpagina.
Heading Tag 2 (koptekst 2)
Deze koptekst valt onder koptekst 1 en is minder belangrijk. Wel is de koptekst 2 de meest voorkomende heading tag op een webpagina.
Heading Tag 3 (koptekst 3)
Deze heading tag valt onder koptekst 2 en is weer iets minder belangrijk.
Heading Tag 4 (koptekst 4)
Zoals je ziet worden de kopteksten telkens kleiner en dus ook minder belangrijk.
Heading Tag 5 (koptekst 5)
Deze koptekst valt onder heading tag 4.
Heading tag 6 (koptekst 6)
De laatste en minst belangrijkste koptekst.
Gebruik heading tags verstandig
Op deze pagina heb ik je alle heading tags laten zien, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Vaak gebruik ik alleen maar koptekst 2 om aan te geven dat er een nieuwe alinea komt. Ook is het rustiger voor het oog van de bezoeker om regelmatig kopteksten te gebruiken. Dan voelt de tekst namelijk niet zo groot en onsamenhangend aan.
Door focus zoekwoorden in je heading tags te gebruiken, kun je beter en hoger in Google scoren.