Native advertising is een vorm van adverteren waarin de advertentie zich ‘aanpast’ aan de omgeving waarin de advertentie geplaatst is.

Hierdoor valt de advertentie niet echt op, en lijkt het alsof de advertentie een ‘normale’ pagina op de website is.

Op deze manier wordt je advertentie meer gelezen, en meer gedeeld. Daarnaast hebben lezers niet echt door dat het om een advertentie gaat, en zijn ze sneller geneigd om actie te ondernemen aan de hand van de uiting in de advertentie.

Voorbeeld native advertising

Een goed voorbeeld voor native advertising zijn de ‘relevante artikelen’ op een website.

Op veel (Amerikaanse) sites zie je onderaan een nieuwsartikel een kopje met ‘Dit is ook interessant voor jou’. Hier vind je dan links naar artikelen op dezelfde website, maar eigenlijk zijn dit advertenties. De advertenties zijn dus zo in het vat gegoten dat het om een ‘normale’ pagina op de website lijkt.

Soms klikken de ‘relevante artikelen’ door naar op zichzelf staande websites.

Zo lijkt het alsof je een grote website bezoekt, maar eigenlijk is iedere knop in het ‘artikel’ een link naar hetzelfde artikel.