CPV staat voor Cost Per View betekent het bedrag voor het bekijken van een advertentie; kosten per weergave.

Wanneer je met een advertentie op het internet gebruik maakt van een CPV betaalmodel, dan betaal je dus voor elke keer dat je advertentie getoond word.

CPV wordt vaak toegepast bij PPV-marketeers, waarbij er dus per weergave betaald word.

Vaak wordt er dan een pop-up gemaakt die verschijnt wanneer de bezoeker een bepaalde website of pagina heeft bezocht. Wanneer de bezoeker deze pop-up ziet, betaald de adverteerder hier dus voor. Dit is vaak een klein bedrag per weergave, denk aan 0,001 euro.

CPV kan ook worden ingezet bij banners, maar toch wordt er over het algemeen meer betaald per klik. Hierbij betaald de adverteerder pas wanneer er op de advertentie is geklikt. Dit is wel een hoger bedrag, maar brengt ook meer op, aangezien de bezoeker al op de advertentie heeft geklikt.

CPV niet altijd relevant

Met CPV is het lastig om te zeggen of de bezoeker de advertentie ook daadwerkelijk heeft gezien, aangezien het oog van de bezoeker niet op de advertentie heeft hoeven gevallen te zijn; de advertentie is wel ingeladen maar de bezoeker ziet ‘m niet.

Hierdoor betalen adverteerders vaak liever per klik.