CPL staat voor Cost Per Lead en houdt in wat het kost om een lead te krijgen.

Cost Per Lead is naar het Nederlands vertaald ‘de kosten voor een lead – iemand die geïnteresseerd kan zijn in het product of de dienst die je aanbied.

Stel dat je weet dat het verkrijgen van een lead jou zo’n 2,- euro kost, maar dat de gemiddelde lead jou 3,- euro opbrengt, dan is het natuurlijk een kwestie van zoveel mogelijk relevante leads verzamelen.

Bij CPL gaat het dus niet om het aantal mensen wat op een advertentie klikt, maar om het aantal mensen wat daadwerkelijk een lead wordt – en dus zijn of haar gegevens achterlaat, om opgevolgd te worden.

Wanneer de gegevens van een lead zijn verzameld, is het belangrijk om de lead goed op te volgen. Dit kun je doen door een email campagne en autoresponder te gebruiken, of om natuurlijk een belafspraak te maken.

Verschil CPL en CPS (Cost Per Sale)

CPL mag niet verward worden met CPS (Cost Per Sale).

Bij CPS gaat het namelijk om de kosten die gemaakt worden om daadwerkelijk een klant te krijgen – een klant is iets anders dan een lead, want een klant heeft daadwerkelijk geld uitgegeven. Een lead moet nog omgezet worden naar een klant.

CPL Berekenen

Het is eenvoudig om je Cost Per Lead (CPL) te berekenen.

Dit kun je als volgt doen.

Bereken je marketing kosten

Hoeveel betaal je om de leads te verzamelen?

Voorbeeld: 1000 euro per maand.

Hoeveel leads verzamel je?

Bekijk hoeveel leads je marketing budget je oplevert.

Voorbeeld: 100 leads per maand.

Deel je marketing uitgaven door je nieuwe leads

Nu deel je het uitgegeven budget door het aantal nieuwe leads wat je hebt verkregen.

Voorbeeld: 1000 / 100 = 10 euro per lead.

Het is nu natuurlijk de bedoeling om je CPL zo laag mogelijk te houden, en de opbrengst per lead zo hoog mogelijk.