Marketing Automation is het automatiseren van marketing processen. Dit betekent eigenlijk het hele proces vanaf dat de klant bij jou terecht komt, tot het verkopen van jouw product – en daarna de upsells en aftersales.

Ik zal je hieronder een voorbeeld geven.

Zo ziet Marketing Automation er in de praktijk uit

Bezoeker X komt via Google op jouw website. Hierna schrijft Bezoeker X zichzelf in voor jouw mailinglijst. Automatisch worden er mails verzonden, die voor Bezoeker X als persoonlijk aanvoelen. Wanneer Bezoeker X op een bepaalde link in een mailing klikt, wordt deze automatisch verplaatst naar een nieuwe mailinglijst, waar weer aangepaste mailings klaar staan om verzonden te worden.

Bezoeker X gaat vervolgens naar de betaalpagina, maar werkt het proces niet af (dus betaald nog niet). Hierna krijgt Bezoeker X geautomatiseerde mails met de herinnering om zijn/haar bestelling af te maken. Bezoeker X doet dit en komt vervolgens geheel automatisch op de Klantenlijst. Hierna worden er weer aangepaste mails verstuurd.

Dit hele proces is van te voren van A tot Z uitgestippeld, zodat alles geautomatiseerd is.

Hierdoor hoef jij als verkoper maar één keer dit proces uit te stippen, waardoor er vervolgens geheel automatisch marketing wordt toegepast; specifiek gericht naar de bezoeker.

Splittesten

Wanneer jij aan de slag gaat met Marketing Automation is het belangrijk om regelmatig je statistieken te bekijken, en te splittesten.

Welke mailing werkt beter? Welke landingspagina heeft een betere conversie?

Meten = weten.