Regelmatig kom ik websites van vrienden, familie, kennissen en collega’s tegen. Ik vind het altijd leuk om te kijken óf en hóe hun website in Google scoort.
Wanneer hun website niet hoog in Google scoort, geef ik ze tips zodat ze hier mee aan de slag kunnen.
Wat mij opvalt is dat ik negen van de tien keer dezelfde tip geef en dat veel mensen maar niet snappen waarom ik deze tip geef.
Vaak doen ze het dan één keer goed, maar blijven ze het met volgende pagina’s en/of berichten weer fout doen.
Waar ik het over heb? Keyword tags!
In dit artikel zal ik vertellen hoe veel mensen de keyword tags fout gebruiken, en hoe jij dit kunt voorkomen.
Voordat je verder gaat lezen over het fout gebruiken van keyword tags, raad ik je aan om mijn artikel over keyword tags te lezen. Hierin lees je precies wat dit zijn.
Hoe veel mensen de keyword tags fout gebruiken
Als ik naar veel websites kijk dan zie ik tot mijn schrik dat ze enorm veel keyword tags gebruiken.
Voorbeeld: een website gaat over boten verhuren. Ze gebruiken dan de volgende keywords: ‘boten’, ‘verhuren’ ‘huren’, ‘amsterdam’, ‘varen’, ‘zee’, ‘dagje weg’ en zo voorts.
Hopelijk snap je wat hier mis mee is. Hieronder een korte uitleg.
Door de bovenstaande keywords te gebruiken denken ze dat ze hiermee gaan scoren op bijvoorbeeld ‘varen’, ‘zee’ en ‘amsterdam’. Dit gaat nooit gebeuren (of er moet een wonder gebeuren). Dit om de volgende redenen:
- Google vindt keyword tags al helemaal niet relevant meer en kijkt er niet eens meer naar
- Deze keywords zijn helemaal niet relevant aan het onderwerp van de website
- De keywords zijn niet specifiek genoeg
Als – en let op, ik zeg expres ‘als’ – Google de keyword tags nog belangrijk zou vinden, dan zou je bijvoorbeeld deze keyword tag kunnen gebruiken: ‘boot huren Amsterdam’. Deze tag is relevant en zo specifiek mogelijk.
Ik raad daarom ook aan om zelf geen keyword tags meer te gebruiken, en als je ze toch gebruikt, doe dit dan zo specifiek mogelijk. Maak geen tientallen keyword tags aan, maar hou het met één keyword tag die het hoofdonderwerp van je website of blog goed beschrijft en waar je op gevonden wilt worden.
Gebruik jij de keyword tags nog? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder :)!