Het belang van goede tracking bij affiliate marketing

Affiliate marketing draait uiteindelijk allemaal om wie wat oplevert. Iemand promoot een product of dienst via een link, een bezoeker klikt, doet iets en hoppa, daar is een conversie. Maar ja, wie krijgt daar dan voor betaald? Daar komt tracking en toewijzing om de hoek kijken.

Het klinkt misschien technisch, maar zonder goede tracking weet niemand wie daarvoor verantwoordelijk is. En eerlijk is eerlijk, dan wordt het al snel een rommeltje.

Inhoudsopgave

Wat is tracking nou precies?

Stel je voor iemand klikt op jouw affiliate link. Vanaf dat moment wil je weten wat die persoon doet. Bezoekt hij meerdere pagina’s? Meldt hij zich ergens aan? Doet hij een aankoop? Tracking houdt al dat gedrag bij. Niet om je bezoekers te bespioneren, maar gewoon om te weten of jouw marketinginspanning iets heeft opgeleverd. Daarom is het ook belangrijk om goede software te gebruiken. Dat geldt ook voor online casino’s. Wil je zeker weten dat het online casino waarin je speelt betrouwbaar is? Vind een betrouwbaar casino met Neteller via Betsquare.

Hoe zit het met de toewijzing

Toewijzing is niets meer dan bepalen wie de credits krijgt. Als jij iemand naar een webshop stuurt en diegene koopt iets, dan wil je natuurlijk de commissie daarvoor krijgen. Toewijzing regelt dat. Zonder een goed systeem kunnen de verkeerde mensen worden beloond of nog frustrerender niemand. Dat geldt natuurlijk ook voor een online casino.

Stel dat je met tientallen mensen aan het rouletten bent, dan is het wel belangrijk dat ze de inleg kunnen koppelen aan jouw account. Ook hier staan de ontwikkelingen niet stil, maar wat zijn de laatste inzichten van Paco Houwer als het gaat om nieuwe spellen etc?

Waarom dit zo belangrijk is? Nou hierom.

Als tracking en toewijzing niet goed geregeld zijn, worden affiliates benadeeld. Simpel gezegd: je doet het werk, maar krijgt geen beloning. Met een goed systeem is dat wél eerlijk geregeld. Dan weet je zeker dat je krijgt waar je recht op hebt. Daarnaast zorgt goede tracking voor transparantie. Je ziet wat er gebeurt na een klik. Welke pagina’s mensen bekijken, waar ze afhaken en wat wel werkt. Dat helpt je niet alleen beter te begrijpen wat jouw publiek wil, maar ook waar je campagnes beter kunnen en dan hebben we het nog niet eens gehad over optimaliseren. Door te weten wat werkt en wat niet, kun je gericht bijsturen. Geen nattevingerwerk, maar slimme keuzes op basis van data. Meer resultaat, minder verspilling.

Goede tracking bouwt ook vertrouwen op. Affiliates weten dat ze eerlijk beloond worden, en adverteerders weten dat hun partners daadwerkelijk iets bijdragen. Dat is een stuk fijner samenwerken dan wanneer iedereen maar wat gokt.

Hoe werkt dat technische stukje dan?

Tracking gebeurt meestal via cookies of pixels. Als iemand op jouw link klikt, wordt er een soort onzichtbaar merkje achtergelaten op zijn apparaat. Zo kan het systeem bijhouden wat diegene daarna doet. Als die persoon binnen een bepaalde tijd iets koopt of zich inschrijft, weet het systeem wie daarvoor verantwoordelijk is. En jij krijgt je commissie. Klinkt simpel, maar alleen als het goed is ingericht.

Tracking is onmisbaar

Affiliate marketing zonder degelijke tracking is als voetbal zonder scheidsrechter. Niemand weet wie gescoord heeft en er ontstaat ruzie over wie het punt verdient. Dus ja, investeren in goede tracking en eerlijke toewijzing is niet alleen slim, het is gewoon noodzakelijk.

Zo zorg je voor eerlijke beloning, beter inzicht en meer vertrouwen tussen alle partijen. En dat maakt samenwerken ook gewoon een stuk leuker.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *