5 online tips voor meer krachtige resultaten

5 online tipsDe mogelijkheden die het internet biedt zijn oneindig. Voor elke markt, elk product & elk type ondernemer is er een tool, een strategie of zelfs een app om je product of dienst aan het grote publiek bekend te maken.

Dat is dé grootste kracht, maar tevens ook het grootste knelpunt.

Want waar moet je beginnen met zoveel mogelijkheden & opties? En hoe weet je wat het best werkt voor jou en jouw doelgroep?

In mijn vorige bijdrage ben ik dieper ingegaan op de kansen, structuren & strategieën die je online kunt inzetten om jezelf goed te positioneren en de optimale connectie met jouw volgers op te bouwen via het internet.

Gerelateerd:
https://www.internetsuccesgids.nl/waar-stuur-jij-je-klanten-heen-haal-de-optimale-conversie/

Praktische online strategie

In deze bijdrage wil ik meer de praktische kant van de online strategie belichten & je handvaten bieden die houvast geven in deze wereld met oneindig veel keuze.

Online strategie is een onderwerp dat ik elke dag behandel, zowel voor mijzelf als voor de cliënten met wie ik werk. Tevens komt het onderwerp altijd naar voren tijdens gesprekken met nieuwe cliënten.

Het komt altijd neer op de volgende vragen:

Welke kanalen moet ik inzetten? Wat geeft de beste resultaten? En hoe vaak moet ik posten?

Als ondernemers zien we namelijk van elk kanaal de potentie en het liefst willen we ze eigenlijk allemaal inzetten om het maximale resultaat te behalen. We vergeten dan in veel gevallen dat elk kanaal tijd nodig heeft om op zetten, te beheren en te onderhouden. Maar daarnaast vergeten we wellicht nóg een belangrijker onderdeel:

Elk kanaal heeft een uniek karakter. De reden waarom iemand inlogt op facebook is namelijk compleet anders dan de reden waarom iemand inlogt op linkedin. Zo heeft elk kanaal zijn eigen unieke eigenschappen.

Kijk dus kritisch, voordat jij je tijd aan online marketing gaat besteden, naar welke kanalen bij jouw product/dienst, doelgroep en persoon passen.

Dat is direct de eerste tip die ik je in deze bijdrage wil meegeven:

Tip 1: Maak een strategische media keuze

Een cruciaal onderdeel van je (social) media campagne is dat je een strategische keuze maakt.
Het kanaal moet passen bij je doelgroep, bij je product of dienst maar ook bij jou als persoon.

Iemand die niet graag in de ‘spotlight’ staat moet uiteraard niet op Periscope gaan uitzenden en iemand die geen zakelijke doelgroep wil aanspreken heeft niets te zoeken op linkedin.

Daarnaast is het uitermate belangrijk dat jij je als ondernemer houdt aan de kaders van het platform dat je kiest. Pak daarom de kanalen die het beste overeenkomen met jouw wensen & doelgroep en pas jouw content aan op de verschillende intenties waarmee een bezoeker het kanaal bezoekt.

Deze verschillende intenties kan je goed zien in de resultaten van identieke posts. Dezelfde content krijgt verschillende reacties & resultaat op de verschillende platforms. De post die het goed doet op Facebook, krijgt weinig tot geen respons op instagram. En dat blog op Linkedin scoort vele malen minder op Facebook enzovoorts.

Maak dus een strategische keuze.

Tip 2: Zorg dat je een doel hebt

“Het probleem met geen doel hebben is dat je het jouw hele leven druk kunt hebben met het veld op en neer rennen zonder ooit maar te scoren” – Bill Copeland

Één van de voornaamste redenen om af te haken als volger is dat ondernemers te veel irrelevante content plaatsen. Dit verschijnsel noemen we ook wel “plaatsen voor het plaatsen”.

Ondernemers zetten content online omdat ze gehoord hebben dat dit moet, maar deze content draagt niet bij aan hetgeen waar de ondernemer zich mee bezig houdt. Het is dus puur afleiding en verzadiging van je volgers.

Wanneer je geen concreet doel hebt (bijvoorbeeld een x aantal volgers, een bepaalde omzet of een hoeveelheid zichtbaarheid) voor je overgaat tot plaatsen is de kans dus groot dat je verdwaald in alle mogelijkheden en daardoor geen succesvolle media campagne zal gaan voeren.

Kies jouw persoonlijke doel en plaats content dat je dichter bij dat specifieke doel gaat brengen

Tip 3. Hoe vaak moet je plaatsen?

Enige tijd geleden is er uitgebreid onderzoek gedaan om te ontdekken wat de ideale frequentie is om content te delen via verschillende kanalen. De resultaten hiervan zijn als volgt:

hoe veel op social media plaatsen

Tip 4. Automatiseer & plan in

Op veel kanalen is het nu al mogelijk om zaken in te plannen en geautomatiseerd te laten verlopen.

Denk hierbij aan een email funnel of de optie die veel verschillende platforms & apps je bieden om content gefaseerd los te laten en dus in te plannen. Zo geeft o.a. Facebook je de mogelijkheid om alvast berichten in te plannen voor de toekomst. Hoe dat werkt zie je in de video hieronder.

Tip 5: Claim jouw stukje virtueel vastgoed

De laatste en wellicht belangrijkste tip is dat alles wat je doet online draait om vaste structuren.

Mensen zijn gewoontedieren en daarom is het belangrijk om hierin een vaste structuur aan te houden. Deel op dinsdagochtend een blog, op woensdag een foto, op donderdag een quote en houdt deze structuur vast.

Wanneer je dit volhoudt ga je op een gegeven moment onderdeel worden van jouw volgers hun dag en gaan ze uitkijken naar het blog dat jij op dinsdag ochtend zal gaan delen. Deze vaste structuur maakt het prettig om te volgen en houdt alles overzichtelijk. Zowel voor jou als jouw volger.

Zit je in de flow en heb je drie stuks content die je het liefst direct de wereld in wilt sturen? Bewaar deze dan voor later en plan ze in volgens de structuur. Dat is soms lastig maar dwing jezelf deze structuren vast te houden

Hierin ligt het onderscheidend vermogen. En ten alle tijden draait het om kwaliteit boven kwantiteit!

Succes!

Laat een reactie achter