10 manieren waarop je meer kan verkopen met YouTube

youtube logoOptimaal gebruik maken van YouTube is minder duur en ingewikkeld dan de meeste ondernemers denken. Bedrijven van alle soorten en maten gebruiken nu een gratis en toegankelijk marketingplatform om hun bedrijf te laten groeien. Klinkt geweldig, toch? Maar hoe werkt het eigenlijk?

Als je op zoek bent naar meer naamsbekendheid, een groter marktbereik en meer omzet, dan is YouTube iets voor jou. De meesten onder ons weten ondertussen dat deze video-sharing website meer dan een miljard gebruikers telt, die meer dan vijf miljard video’s bekijken. Daarnaast is YouTube ook de op één na grootste zoekmachine.

Simpel gezegd, als je deze tool niet gebruikt, mis je iets. Als je denkt dat het te moeilijk, te duur of te ontmoedigend is om te beginnen, moet je verder lezen. Hier zijn de tien belangrijkste tips om optimaal gebruik te maken van YouTube en snel resultaten te zien.

1. Kijk naar wat jouw concurrenten doen

De eerste stap is om de YouTube-kanalen van jouw concurrenten onder de loep te nemen. Wat voor soort content delen zij? Hoeveel volgers hebben ze? Je hebt waarschijnlijk een vergelijkbare doelgroep en marketingdoelstellingen, dus kun je veel informatie halen uit hun kanaal en waardevolle zaken leren door te evalueren wat zij doen.

Een snelle analyse van andere kanalen kan je helpen hun sterke en zwakke punten te begrijpen, wat jou kan helpen bepalen op welke gebieden je jou moet focussen en hoe je kanaal eventuele leemtes kan opvullen. Lees de commentaren onder elke video eens door om een gevoel te krijgen van wat de kijkers denken en hoe betrokken ze zijn. Hoeveel views, likes en shares krijgen hun video’s gewoonlijk? Wat werkt goed en wat niet? En het allerbelangrijkste: waar kun jij beter in zijn?

2. Bepaal een duidelijke focus voor jouw kanaal

Vooraleer je van start gaat, moet je een duidelijk beeld hebben van de focus en het doel van jouw kanaal. Dit zorgt voor duidelijkheid en helpt je bij het bepalen van een marketingstrategie. Wat probeer je te bereiken en wat zijn jouw einddoelen? Er zijn talloze YouTube-kanalen en tonnen bedrijven die dit platform proberen te gebruiken om hun producten te verkopen. Wat maakt jouw kanaal uniek?

Je plan moet het doel van je kanaal en de vibe die je wilt creëren (origineel, levendig, slim of ruw?) vertegenwoordigen. Denk na over de algemene marketingstrategie van jouw kanaal. Ongetwijfeld zal dit ook de naamsbekendheid van jouw merk vergroten, dus je wilt content creëren die potentiële klanten aanspreekt.

Jouw content moet sterk verbonden zijn met je branche en interesse wekken in jouw product of dienst zonder al te opdringerig te zijn. Inhoud aanbieden die origineel en waardevol is, zal altijd de aandacht van de kijkers trekken.

3. Vind jouw niche

Het vinden van jouw niche is de basis van het succes van YouTube. Het zal jou uiteindelijk helpen om jouw merk te laten groeien. Maar deze niche bepalen kan lastig zijn in het begin. Op welk specifiek onderwerp of gebied gaat jouw kanaal zich richten? En wie is het beoogde publiek?

Je moet ook rekening houden met de vraag naar het onderwerp waar je jou op richt. Als niemand ernaar zoekt, kan het zijn dat jouw kanaal weinig ‘views’ krijgt. Maar als je niche te breed is, is het moeilijker om op te vallen en kan je inhoud gemakkelijk verloren gaan in de hoop van vergelijkbare kanalen.

Doe ook onderzoek. Hoeveel kijkers zijn er actief in de niche waarin je geïnteresseerd bent? Werd het onderwerp al te vaak besproken? En als je eenmaal begint met video’s te plaatsen, kijk dan eens goed naar je werkelijk publiek — wie kijkt er naar je video’s? Sta open voor het finetunen van jouw kanaal terwijl je bezig bent.

4. Bepaal jouw videogenre

Elke video die je uploadt, moet een doel en intentie hebben. Zodra je weet wie jouw publiek is, moet je bepalen wat voor soort video’s je wilt opnemen op jouw kanaal. Populaire videogenres omvatten:

  • Unboxing video’s
  • Timelapse video’s
  • Videogame walkthroughs
  • Handleidingen (over vrijwel elk onderwerp)
  • Productbeoordelingen
  • Leuke dierenvideo’s
  • Celebrity roddels
  • Video blogs (vlogs)

Elk van deze formaten kan werken, maar de video’s die de meeste aandacht krijgen op YouTube zijn degene die grappig, raar, uniek en/of nuttig zijn. Breng wat tijd door met het bekijken van populaire video’s om ideeën op te doen over wat voor jou kan werken.

5. Maak kwaliteitsvideo’s

Het maken van kwaliteitsvideo’s betekent niet dat je jouw portemonnee moet leegmaken. In feite kun je misschien wel genoeg hebben met jouw smartphone en een paar video-editing software. Maar YouTube is een competitieve ruimte, en als jouw video’s van lage kwaliteit zijn, maakt het niet uit hoe geweldig jouw inhoud is – niemand zal het bekijken. Als je de lat hoger wilt leggen, vind je hier een aantal zaken die je misschien zou moeten overwegen om in te investeren:

  • Een camera van hoge kwaliteit of actiecamera (zoals een GoPro). Wat je ook kiest, het moet ten minste video’s van 1080p kunnen opnemen.
  • Een externe microfoon. Er zijn veel verschillende opties op de markt. Zorg ervoor dat je een microfoon kiest die bij jouw behoeften past.
  • Verlichting. Hoe een gebied wordt verlicht, kan de sfeer van een video volledig veranderen. Softboxen kunnen natuurlijke verlichting creëren, terwijl een ringlicht een favoriet is onder schoonheidsvloggers.
  • Een statief of gimbal stabilisator. Deze hulpmiddelen helpen jou om onvaste beelden te vermijden die de kijkers een ongemakkelijk gevoel kunnen geven.
  • Video-editing software. Een belangrijk hulpmiddel voor het maken van kwaliteitsvideo’s waar ik niet op zal ingaan aangezien we waarschijnlijk allemaal weten hoe belangrijk dit is.

6. Let op de duur van je video’s

Een van de meest gestelde vragen is: “Hoe lang moet een YouTube-video zijn?” Nou, zoals de afbeelding hieronder illustreert, werd er vastgesteld dat video’s die minder dan 2 minuten lang zijn (gemiddeld) slechter scoren dan video’s die tussen de 2 en 20 minuten lang zijn.

video duur lengte voor YouTube ranking

Nu is de duur (uiteindelijk) een belangrijke ranking factor. Dus misschien moeten we niet verbaasd zijn dat langere video’s – als ze gebruik maken van storytelling technieken om de interesse in de video te behouden en op te bouwen – over het algemeen hoger scoren dan zeer korte video’s. De duur van de video beïnvloedt dus de ‘rankability’, maar ook de mogelijkheid om een goed verhaal te vertellen.

7. Maak jouw video’s vindbaar aan de hand van trefwoorden

youtube keyword targeting

Ongeveer 70 procent van de YouTube-video’s wordt gevonden door te browsen. Dit betekent dat iemand een paar trefwoorden intypt met betrekking tot het onderwerp waarin hij/zij geïnteresseerd is. Vervolgens scrollen ze door de zoekresultaten naar video’s die hun interesse wekken. De eerste stap om op te vallen is ervoor te zorgen dat jouw video’s in die zoekopdrachten aan bod komen. Om dit te doen, moet je effectief gebruik maken van trefwoorden in de titel, beschrijving en tags van jouw video.

De titel van jouw video vertelt de kijkers waar de video over gaat, dus het moet pakkend zijn, maar nauw aansluiten bij de inhoud van de video. Zorg ervoor dat de titel relevant is en het de kijkers een antwoord geeft waar ze naar op zoek zijn. Toon de waarde van jouw video op een duidelijke en beknopte manier.

youtube title tags

Zoekmachines zullen ook de informatie en trefwoorden in jouw beschrijving gebruiken om naar relevante video’s te zoeken. Gebruikers zien een fragment van de eerste paar regels van de beschrijving in de zoekresultaten, dus probeer jouw video concreet te beschrijven en te verkopen.

8. Voeg meerdere oproepen tot actie (“calls-to-action”)

Hoe meer mensen met jouw video in contact komen, hoe beter jouw video in de zoekresultaten wordt gerangschikt. En natuurlijk wil je dat ze op de link klikken die hen naar jouw webpagina brengt — waar je hoopt dat ze vaste klanten worden. Maar de eerste stap is om kijkers te laten reageren op jouw video. Daarom moeten jouw kanaal en al jouw video’s meerdere oproepen tot actie bevatten.

Dit betekent dat je de kijkers duidelijk moet vertellen wat je wilt dat ze doen:

  • “Beoordeel deze video.”
  • “Volg ons op Twitter.”
  • “Like ons op Facebook.”
  • “Abonneer je op onze video’s.”
  • “Bezoek onze blog voor meer leuke video’s.”
  • “Plaats commentaar.”
  • “Stuur deze video naar je vrienden.”
  • “Bekijk mijn kanaal.”

9. Wees consistent

Een regelmatig publicatieschema is de sleutel om in de gedachten van je kijkers te blijven. Zeg wanneer je nieuwe inhoud zult publiceren en hou je eraan. Dit is een eenvoudige en snelle manier om loyale en betrokken kijkers te laten groeien en een community op te bouwen.

Consistentie speelt ook een rol in hoe gemakkelijk het is om jouw video te vinden. Hoe actiever jouw kanaal en hoe vaker je nieuwe content uitbrengt, hoe meer je zal profiteren van het algoritme van YouTube, en hoe groter de kans dat jouw video’s hoger worden gerangschikt in zoekopdrachten.

Samen met metadata die waardevoller zijn wanneer video’s voor het eerst worden geüpload, krijgen nieuwe video’s ook een frisse boost. Zoals de afbeelding hieronder illustreert, krijgt een net opgeladen video een belangrijke boost in de eerste 3 weken en zelfs een recente video krijgt een boost in weken 4 tot en met 6. Dit betekent opnieuw dat je jouw uploadfrequentie moet verhogen om hiervan te profiteren.

ranken youtube publicatieschema

10. Promoot jouw video’s

Als je eenmaal een nieuwe video hebt gepubliceerd, zorg er dan voor dat je deze promoot en aan zoveel mogelijk kijkers laat zien. Een e-mail is een geweldige manier om jouw gevestigde publiek te bereiken en hen te laten weten dat je nieuwe inhoud hebt gepubliceerd.

Ontwerp jouw video’s met shareability in gedachten — mensen zullen altijd video’s delen waar ze van genieten en waarde in zien. Bouw opwinding op door cross-promotie van teasers op andere sociale media zoals Facebook en Twitter. En tot slot, zorg ervoor dat je een goede thumbnail-afbeelding gebruikt voor jouw video. Dit zal jouw video helpen opvallen en meer kliks te krijgen. Kies een beeld dat goed werkt op zowel desktop- als mobiele apparaten. Een aangepaste thumbnail grijpt de aandacht van mensen en zorgt ervoor dat ze willen kijken, waardoor de betrokkenheid van de kijker toeneemt.

Wanneer publiceer jij een nieuwe video?

Over de auteur

Lisanza FaccilongoDit artikel is geschreven door Lisanza Faccilongo. Lisanza is Content Marketeer bij Sortlist en deelt graag kennis rondom ondernemerschap, strategie en vooral (online) marketing. Haar doel is om Sortlist bekend te maken in zowel Vlaanderen als Nederland. Deze B2B-onderneming werkt als matchmaker tussen bedrijven en de beste marketingbureaus. Ook is deze scale-up al in meerdere continenten actief.

Laat een reactie achter