Deeplinking voor SEO

Gemiddelde leestijd: 14 minuten

Wil je met jouw website gaan scoren? Wil je graag hoge rankings binnen Google krijgen, veel website bezoekers mogen verwelkomen en daarmee een hogere omzet scoren? Dan kan je simpelweg niet om SEO (zoekmachine optimalisatie) heen.

Door jouw website continue te blijven optimaliseren, krijgt jouw website uiteindelijk van het algoritme van Google een betere waardering. Door die betere waardering komt jouw website hoger binnen de zoekmachine van Google te staan, waardoor je uiteindelijk meer en meer website bezoekers mag verwelkomen.  

Het uitdagende van zoekmachine optimalisatie is dat dit een onwijs breed begrip is. Je kunt op allerlei verschillende manieren aan de optimalisatie van jouw website gaan werken, waarbij uiteindelijk een combinatie van factoren voor het gewenste succes gaat zorgen. Eén van die factoren is zonder twijfel het plaatsen van links in jouw content.

Over het plaatsen van links in de content willen we graag in dit artikel het een en ander bespreken. We richten ons daarbij niet zomaar op een ‘regulier’ linkje, maar juist op de speciale deeplinks. We bespreken in dit artikel wat een deeplink is, wat het voordeel van een deeplink is, welke kanten je op kunt met een deeplink, waar je aan moet denken bij het plaatsen van deeplinks én hoe je zelf een volledige deeplink strategie kunt ontwikkelen. 

Uiteraard bespreken we ook het belang van deeplinking op het gebied van SEO. We geven aan wat de (positieve) gevolgen zijn van het gebruik van deeplinking en we duiden dit graag aan met behulp van enkele voorbeelden. Na het lezen van dit artikel heb je al met al dus een duidelijk beeld van wat deeplinking nou exact is.

Inhoudsopgave

Wat is een deeplink precies?

Voordat we het belang van een deeplink aan kunnen duiden, is het van belang om naar de definitie van een deeplink te kijken. Is elke link in jouw content per definitie een deeplink? Nee, dat is absoluut niet het geval. Om dat aan te duiden zetten wij twee verschillende links voor jou op een rijtje:

De eerstgenoemde link verwijst rechtstreeks naar de hoofdpagina van de website Internet Succes Gids. De als tweede genoemde link verwijst naar één van de ‘dieper liggende’ pagina’s van de website Internet Succes Gids. Zoals je wellicht al verwacht had, is de onderste link wél een deeplink en de bovenste link niet. 

Een deeplink is een link naar een andere site toe, waarbij je direct op een ‘onderliggende pagina’ uitkomt in plaats van op de hoofdpagina. Zolang je níet naar de hoofdpagina van een website verwijst, is er dus sprake van een deeplink. Dat geeft de definitie op Wikipedia overigens ook duidelijk aan:

Ben je met een informatie website, een affiliate website of een eigen webshop bezig? Dan weet je ongetwijfeld dat het plaatsen van links bevorderlijk is voor de waarde van jouw website. Dat geldt voor zowel links binnen jouw website (interne linkstructuur) als voor de links naar andere websites. Mocht je de links naar andere websites willen plaatsen, kan je – wat ons betreft – in veel gevallen het beste voor deeplinks kiezen.

Welke soorten deeplinks bestaan er?

Je hebt hierboven kunnen lezen wat een deeplink nou precies is. In het volgende hoofdstuk bespreken we graag wat het belang van een deeplink is, terwijl we in dit hoofdstuk graag aan willen stippen dat er verschillende soorten deeplinks bestaan. 

Met een deeplink kan je verwijzen naar een algemene productpagina óf naar een specifiek product op een andere website. Meer informatie daarover geven we je in het volgende hoofdstuk, inclusief duidelijke voorbeelden.

Dat zijn echter niet de enige soorten deeplinks. Je kunt de deeplinking ook in bijvoorbeeld een mailcampagne of in jouw social media berichten gaan plaatsen. Bij een mailcampagne is het mogelijk om deeplinking te koppelen aan bijvoorbeeld een inschrijfformulier en een link in jouw mail.

Als de ontvanger van deze mail op deze link klikt, wordt de ontvanger direct doorgestuurd naar de juiste pagina. Als je vervolgens een perfecte landingspagina hebt weten te ontwikkelen, is de kans op conversie behoorlijk groot.

Moraal van het verhaal; je kunt een deeplink op meerdere manieren gebruiken. Mede door de veelzijdigheid zijn de deeplinks anno 2020 eigenlijk onmisbaar voor elke website. Hieronder vertellen we je graag iets meer over het belang van de deeplinking aan de hand van enkele voorbeelden!

Wat is het belang van een deeplink?

Als je met deeplinks in jouw content gaat werken, geniet je eigenlijk van meerdere voordelen. Het eerste voordeel heeft betrekking op het gebruiksgemak voor de bezoeker. Stel nou dat jij een artikel schrijft over de beste bluetooth speakers van 2020. In jouw blogartikel benoem je dat men bij Coolblue een uitgebreid aanbod van bluetooth speakers kan vinden. Op dat geval kan je de link naar Coolblue op twee verschillende manieren plaatsen:

Als je de deeplink gaat gebruiken, verwijs je jouw bezoeker eigenlijk direct naar de juiste pagina op de website van Coolblue. Dat komt het gebruiksgemak absoluut ten goede; een gemiddelde consument wil immers zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het zoeken naar bijvoorbeeld geschikte producten.

Je weet hiermee niet alleen het gebruiksgemak te verhogen, maar je weet ook jouw conversie te verbeteren. Dit is met name wenselijk als je bijvoorbeeld een affiliate website hebt; deeplinks zijn eigenlijk onmisbaar op elke affiliate website. 

Met bovengenoemd voorbeeld van de bluetooth speakers kan je op verschillende manieren converterende links aanmaken. In de tekst kan je het bijvoorbeeld hebben over de beste bluetooth speakers van Coolblue, waarna je het linkje naar de Coolblue-pagina met de bluetooth speakers plaatst (https://www.coolblue.nl/draadloze-speakers/bluetooth-speakers). 

Je kunt het vervolgens ook hebben over de JBL Flip 5 Zwart; dat is volgens jouw review namelijk de beste bluetooth speaker op dit moment. In dat geval kan je direct linken naar de pagina van die speaker (https://www.coolblue.nl/product/833616/jbl-flip-5-zwart.html). Door jouw bezoeker direct naar de juiste webpagina toe te sturen, weet je absoluut de conversie op een relatief simpele wijze te verhogen. 

Met het oog op het gedrag van de gemiddelde bezoeker is het onwijs belangrijk om gebruik te maken van deeplinks. Mocht je jouw bezoeker niet direct naar de juist webpagina doorwijzen, verliest de bezoeker al snel zijn geduld. Voor de gemiddelde bezoeker is het namelijk pure ‘noodzaak’ om zo snel mogelijk te kunnen surfen op het internet en de gewenste informatie vinden. Plaats daarom altijd deeplinks in jouw content, ongeacht wat het doel van het betreffende artikel is.

Wat is het belang van een deeplink met het oog op SEO?

Je hebt hierboven kunnen lezen dat je met het plaatsen van deeplinks de conversie weet te verhogen. Als je bijvoorbeeld een affiliate website hebt, is dat zéér wenselijk. Bij een dergelijke website draait het immers allemaal om het aantrekken van bezoekers en vervolgens een zo’n hoog mogelijk conversiepercentage te behalen. 

Het plaatsen van deeplinks is niet alleen van belang voor de bezoeker, maar óók voor Google. Het gaat daarbij niet alleen om het plaatsen van deeplinks in jouw eigen content, maar óók het plaatsen van jouw eigen deeplinks op andere websites.

Als veel andere webpagina’s naar jouw website verwijzen, is dat een duidelijk teken voor Google. Een teken dat jouw website veel interessante content bevat, aangezien anders veel andere webpagina’s niet naar jouw website gaan verwijzen. Des te meer deeplinks je op andere websites weet te verkrijgen, des te betere rankings je binnen Google weet te krijgen.

Met het oog op de zoekmachine optimalisatie draait het dus met name om het laten plaatsen van deeplinks die naar jouw website verwijzen. Middels een linkruil of middels het laten plaatsen van betaalde artikelen kan je zoveel mogelijk deeplinks gaan plaatsen die naar jouw website verwijzen. Uiteindelijk resulteert dat in een betere ranking binnen Google, aangezien deze deeplinks laten blijken dat jouw website interessant is.

Het belang van deeplinking kan dus op twee manieren bekeken worden:

  • Op jouw eigen website kan je deeplinks plaatsen, zodat je jouw bezoekers direct naar de juiste webpagina weet te verwijzen. Dit verhoogt uiteindelijk de conversie.
  • Op andere websites kan je deeplinks naar jouw eigen website laten plaatsen. Hier hecht Google veel waarde aan en dat resulteert uiteindelijk in betere rankings binnen de zoekmachine.

Hoe kan je een deeplink aanmaken?

Het mag duidelijk zijn; een deeplink brengt onwijs veel mogelijkheden met zich mee. Voor elke website is het gebruik van deeplinks onmisbaar; dat geldt dus ook voor jouw website. Maar, hoe kan je deze deeplinks nou aanmaken?

Daar heb je eigenlijk twee mogelijkheden voor. Voor een ‘normale’ link kan je puur de URL kopiëren en in jouw content plakken. Je plaatst dan bijvoorbeeld het woordje ‘TikTok Marketing’ in jouw tekst, met daaraan gekoppeld de link naar de webpagina https://www.internetsuccesgids.nl/tiktok-marketing/. Zo simpel is het creëren van een deeplink nou.

Wil je voor jouw affiliate website een deeplink aanmaken? Dan moet je het op een iets andere manier aanpassen. Het heeft immers geen zin om rechtstreeks te linken naar de website van de adverteerder. Nee, in plaats daarvan moet je eerst jouw unieke affiliate link aanmaken via het affiliate netwerk. Deze link kan je vervolgens in jouw content plaatsen, waardoor je jouw bezoekers direct door weet te verwijzen naar de juiste productpagina.

Wil je het nóg beter aanpakken op het gebied van affiliate marketing? Dan is het aan te raden om jouw deeplinks te gaan cloaken. Google vindt het namelijk niet al te leuk als jij super veel affiliate links in jouw artikelen plaatst. Ook de oplettende bezoeker heeft al snel door dat hij/zij op een affiliate link klikt. 

Door een deeplink te cloaken, zet je de structuur van de link eigenlijk om. De link lijkt daardoor te verwijzen naar bijvoorbeeld een interne webpagina, maar de bezoeker wordt desondanks doorgestuurd naar de website van de verkopende partij. Door de deeplinks te cloaken, weet je de mogelijke weerstand bij de bezoeker direct weg te nemen. Ondertussen weet je ook nog punten te scoren op het gebied van SEO, aangezien Google dergelijke links niet erg vindt. 

Het aanmaken van een deeplink is dus niet al te lastig. Mocht je zeer gericht met SEO aan de slag gaan, is het absoluut aan te raden om de deeplinks te cloaken. Voor het cloaken hiervan kan je verschillende plugins gebruiken. Mocht je een WordPress website hebben, is bijvoorbeeld de plugin ‘Thirsty Affiliates’ aan te raden. Met die plug-in kan je met twee drukken op de knop een deeplink omzetten naar een unieke link, passende bij de linkstructuur van jouw website. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is dat bevorderlijk voor zowel Google als voor jouw bezoekers.

Deeplinking voor SEO; aanrader of niet?

Is het nou aan te raden om gebruik te maken van deeplinks op jouw eigen website? Ja, dat is absoluut het geval. Je weet daarmee immers jouw bezoeker direct naar de juiste webpagina door te verwijzen, waardoor je bijvoorbeeld de conversie weet te verhogen.

Ondertussen weet je ook nog het gebruiksgemak te verbeteren. Dat is wel zo wenselijk voor de moderne consument/internetgebruiker, aangezien men steeds kritischer wordt. Door de juiste deeplinks op jouw website te maken, weet je het al met al voor jouw bezoekers aangenamer te maken.

Wil je nou gericht met SEO aan de slag? Dan is het advies om de volgende twee tips op te volgen:

  • Zorg ervoor dat andere websites deeplinks naar jouw website gaan plaatsen. Daarmee weet je een hogere ranking binnen Google te verkrijgen, aangezien Google óók doorheeft dat veel websites naar jouw webpagina verwijzen. 
  • Zorg ervoor dat je alle deeplinks op jouw affiliate website gaat cloaken. Daarmee valt het voor Google niet op dat het affiliate links zijn; met het oog op de SEO weet je jouw website daarmee nóg meer waarde te geven.

Al met al zijn er dus voldoende redenen om met deeplinking voor SEO aan de slag te gaan. Probeer de deeplinks op een natuurlijke manier in jouw content te plaatsen, maak de deeplinks op de juiste wijze aan en geniet direct van de positieve gevolgen! 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *