Welk kanaal mag absoluut niet ontbreken?

social media boomHet is makkelijker dan ooit geworden om je klanten te bereiken. Wie nog de tijd kent waarin je in je auto stapte en deur tot deur ging bij bedrijven om je product of dienst kenbaar te maken weet hoe gemakkelijk het nu is geworden. Dit heeft allemaal te maken met de opkomst van het internet.

Daarentegen is het social media landschap ook de afgelopen jaren flink aan het veranderen. De introductie van het Facebook engagement protocol aan het begin van dit jaar is daar een goed voorbeeld van.

Het Facebook engagement protocol is een algoritme dat bepaald of een bericht zichtbaar wordt in de tijdlijn van jouw volger. Dat houdt dus simpel gezegd in dat je er niet langer vanuit kan gaan dat al je volgers jouw posts zien wanneer je deze plaatst.

Gemiddeld bereik je zelfs maar 16% van je Facebook fans met een update en bij veel bedrijven ligt dit percentage nóg lager – Menno Wagenaar, Global bussiness partner bij Facebook

Aandachtscurve

Daarbij komt dat het internetgebruik van de mensen drastisch aan het veranderen is. De aandachtscurve van de mens is de afgelopen 13 jaar gedaald van 12 naar 8 seconden, zo blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het National Center for Biotechnology Information.

Op het internet ligt die mate van aandacht zelfs nóg lager! Tegenwoordig heb je gemiddeld nog maar 3 seconden om iemand te overtuigen of de aandacht te trekken.

Die daling van aandacht is met name te wijten aan de opkomst van sociale media en de overweldigende hoeveelheid aan content & informatie die daardoor is ontstaan.

Kortom: waar je vroeger nog de tijd kreeg om je boodschap over te brengen, heb je die luxe nu niet meer. Tijd is het meest schaarse goed  geworden. Je ziet eigenlijk pas in hoe erg dat is veranderd als je beseft dat de gemiddelde aandachtsspanne van een goudvis 9 seconden is. Een vis heeft dus 3x zo veel aandacht dan ons mensen, wanneer wij op het internet zitten.

Internet als consumptiemaatschappij

Het internet begint steeds meer een snelle consumptiemaatschappij te worden. Een plek waar de mensen bepalen wanneer, in welke vorm & hoelang zij de content  tot zich nemen.

Dat gegeven maakt het voor ons als ondernemers steeds lastiger want hoe breng je jouw boodschap over in 3 seconden als maar 16% van je volgers jouw bericht zien? En dat tevens nog eens gebeurt al scrollend door een tijdlijn met honderden andere berichten?

Dat je de content kan “boosten” oftewel zichtbaar kan maken aan al je volgers of zelfs de vrienden is inmiddels bij de meeste bekend. Deze stap gaat uiteraard tegen betaling en moet je dus een investering voor willen doen.

Een vraag die ik vervolgens vaak hoor is: “welke andere mogelijkheden heb ik?” of “hoe krijg ik zelf meer invloed op wie mijn content ziet, zonder te hoeven boosten?”

Afbeeldingen in je boodschap

Een optie die erg goed werkt voor het overbrengen van je boodschap is het gebruik van afbeeldingen. Als mensen krijgen we in minder dan een tiende van een seconde al een gevoel bij een visuele gebeurtenis.

Dat is veel sneller dan wanneer je een alinea moet lezen, dit vervolgens moet verwerken en ook nog eens moet begrijpen. Aangezien we maar 3 seconden de tijd hebben om onze volgers te ‘triggeren’ is het gebruik van afbeeldingen dus een uitstekend hulpmiddel om zelf meer invloed uit te oefenen.

Een ander voordeel is het feit dat mensen complexe beschrijvingen beter begrijpen wanneer ze tekst én afbeeldingen te zien krijgen.

Een recente studie wees uit dat 95% van mensen beter in staat was om complexe medische informatie te begrijpen wanneer er naast de tekst ook  foto’s werden gebruikt. Wat dit effectief betekend is dat jouw content beter wordt opgenomen en beter wordt begrepen als je gebruik maakt van afbeeldingen.

Instagram als verkoop tool

Het snelle consumptiegedrag en de rol die visuele gebeurtenissen hierin spelen kan je tevens terug vinden in de opkomst van kanalen als Instagram en Periscope.

Instagram lijkt ‘s werelds meest krachtige verkoop tool te worden – Forbes

Binnen 3 jaar na hun start had instagram  al 150 miljoen gebruikers. Bij Twitter duurde dit 2x zo lang. De kracht van Instagram en Periscope ligt voornamelijk in het feit dat het apps zijn die uitsluitend op de smartphone worden gebruikt.

Inmiddels hebben 10 miljoen Nederlanders een smartphone. Dat is net zoveel als het aantal Nederlanders met een laptop. Volgens onderzoek van GfK stijgt het aantal smartphone bezitters in Nederland met zo’n 16% per jaar.

Dat betekend dat er op dit moment net zoveel mensen met een laptop als een smartphone zijn, maar het aantal mensen met een laptop stijgt de laatste jaren nauwelijks. Daarnaast is uit onderzoek vastgesteld dat een gemiddelde Nederlander zijn smartphone 150x per dag checkt.

De smartphone gaat dus steeds meer de plek van de laptop overnemen. En zelfs bellen begint een overbodige functie van de smartphone te worden.

Weinig nog bellen met een smartphone

Nog maar 8% van de gebruikers van een smartphone gebruikt deze nog maar om te bellen, terwijl 3 kwart van de mensen hun smartphone gebruikt om te internetten. Vooral foto’s nemen een belangrijke rol in, met bijna 50% van het gebruik.

smartphone statistieken

Met een verwachtte toename van 16% per jaar is een logisch gevolg dat deze trend zich verder zal doorzetten.

Naast deze statistieken is er nog een ander belangrijk voordeel aan deze visuele apps: Het meest waardevolle aan instagram & Periscope is namelijk de betrokkenheid van je volgers. Dat beelden veel meer ons gevoel aanspreken is overduidelijk te zien in de engagement (betrokkenheid) van jouw volgers. Deze ligt op Instagram namelijk 58 keer hoger dan op Facebook.

Dat houdt effectief in dat je met 90 instagram volgers meer betrokkenheid hebt dan met 5000 Facebook volgers.

Smartphones en visuele content hebben dus zeker de toekomst, en mogen mijn inziens niet ontbreken in jouw marketing.

Ze zeggen niet voor niks “A picture is worth a thousand words”.

2 reacties

    • Jerry van Staveren

Laat een reactie achter