Wat is copywriting?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Ben jij geïnteresseerd in online geld verdienen, maar weet je niet waar te beginnen? Je kan op ontzettend veel verschillende manieren online geld verdienen. Van een normale 8 tot 5 baan die je helemaal online kan uitvoeren tot het winnen van spelletjes in casino apps. De mogelijkheden voor het verdienen van wat extra’s lijken tegenwoordig wel eindeloos. Één zo’n manier waarmee je online geld kan verdienen in copywriting. Wat copywriting precies is, leggen we je in dit artikel uit. Zo kan jij achteraf bepalen of jij online geld wil gaan verdienen met copywriting, of dat je je toch liever verdiept in crypto of casino spelletjes. Online geld verdienen kan iedereen leren, jij ook! Kies een manier die je leuk lijkt en leer er meer over. Met deze blog helpen we je een handje op weg!

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van wervende teksten, vaak voor commerciële doeleinden. Wervende teksten zijn teksten waarmee je de lezer wil bewegen tot iets, bijvoorbeeld het aanschaffen van een product of dienst of het aanmelden voor een service, zoals een mailinglijst of een programma. 

Teksten schrijven klinkt misschien een beetje suf én daar hebben we tegenwoordig AI voor, toch? Niets is minder waar! Elk stukje tekst dat jij leest, is copy. Over de kortste reclameslogans is vaak het langste nagedacht: hoe kunnen we de aandacht trekken, de lezer interesseren en motiveren om actie te ondernemen? Het schrijven van een goed stukje tekst is zo makkelijk nog niet. Iedereen kan een stukje tekst schrijven, maar niet iedereen schrijft een goed stukje copy. In veel copywriting teksten is over elk woord en elke zin nagedacht. Als het jou leuk lijkt om de hele dag met taal bezig te zijn en je te verdiepen in verschillende onderwerpen (er moet natuurlijk onderzoek worden gedaan voordat er kan worden geschreven), kan copywriting zomaar een perfecte manier zijn om online wat extra’s te verdienen.

Grote bedrijven hebben vaak een grote marketingafdeling waar iedereen zijn eigen functie en taak heeft. Zo hebben grote afdelingen vaak een content creator, een marketingmanager en een copywriter. De copywriters houden zich alleen maar bezig met het schrijven van teksten. Kleinere bedrijven hebben vaak maar een kleine marketingafdeling, waarbij één of twee mensen misschien meerdere functies beoefenen. Veel bedrijven nemen copywriters in loondienst aan, maar tegenwoordig staan ook steeds meer bedrijven open voor freelance copywriters. Als freelancer kan je overal een de slag en hoef je niet bang te zijn dat je je gaat ergeren aan collega’s of dat je dagen saai worden.

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

Belang van goede copywriting

Ik hoor het je denken: een tekst schrijven is écht niet zo moeilijk. Nee, dat klopt, ‘gewoon een tekst schrijven’ is geen hogere wiskunde. Een goede tekst schrijven is echter wel wat ingewikkelder dan je misschien verwacht. Wil jij simpelweg uitleggen hoe je product of dienst werkt? Dan is een duidelijke, korte omschrijving goed genoeg. Wil je jouw lezers omzetten in klanten? Dan moet je goed nadenken over hoe je jouw product of dienst omschrijft en of je de lezers wel daadwerkelijk aanspoort om je product of dienst aan te schaffen.

Veel bedrijven zijn afhankelijk van hun marketingafdeling: dat is tenslotte hoe hun product of dienst wordt gedeeld met de buitenwereld, de consument. Met goede copywriting zet je lezers met een paar woorden om in nieuwe klanten, met slechte copywriting kan je de lezers juist afschrikken, zeker als de concurrent wél betere copywriting heeft. Om je een beeld te geven van hoe belangrijk de juiste woorden zijn, geef ik je een voorbeeld:

Voorbeeld A

Lees hier 5 redenen waarom jij moet beginnen met 3x per week hardlopen

Voorbeeld B

Lees hier hoe 3x per week hardlopen mij gelukkig en stressvrij maakt

Waarschijnlijk klinkt voorbeeld B voor de meeste mensen veel interessanter dan voorbeeld A. Bij het eerste voorbeeld verkoop je een product, terwijl je bij het tweede voorbeeld een ervaring verkoopt. Zie jij het verschil? We komen er later op terug.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Soorten copywriting

Alles wat je leest, is copywriting: de tekst op reclames in bushokjes (abri’s), de tekst in de bonusfolder van de supermarkt, de tekst bij een vacature, de tekst in kranten en tijdschriften en nog véél meer. Als freelance copywriter hoef je niet alle soorten teksten te kunnen schrijven. Sterker nog, je bent waardevoller voor bedrijven als je een paar soorten teksten héél erg goed kunt schrijven, dan wanneer je alles een beetje kan. Verdiep je in de verschillende soorten teksten die bedrijven publiceren en bedenk welke soorten jij graag zou willen schrijven. 

Wil jij een reclameslogan zo catchy mogelijk maken met zo min mogelijk woorden, of wil je liever een HR-afdeling helpen bij het werven van nieuw personeel met leuke vacatureteksten? Kies een paar soorten teksten en zorg ervoor dat je daar ontzettend goed in wordt. Hierna kan je er ook nog voor kiezen om een niche te kiezen waarin jij teksten zal schrijven. Heb jij veel kennis van ICT of juist van hondensport? Kies een niche en kom er alles over te weten. Hierdoor creëer je waarde voor een bedrijf, waardoor ze hun teksten graag door jou zullen laten schrijven.

Meld je dan aan bij bedrijven, bouw een netwerk op op LinkedIn en spreek je freelance dromen uit tegen je sociale contacten. Klanten kunnen op de vreemdste manieren over jou horen!

Wat is copywriting?

Kan iedereen copywriter worden?

Iedereen kan in de basis copywriter worden. Het maakt niet uit of je een ster bent in de Nederlandse taal of dat de grammatica toch iets te ingewikkeld is. Waar een wil is, is een weg en je kan alles leren, zolang je er maar voor openstaat! Het is wel fijn als je het leuk vindt om bezig te zijn met taal. Of dat de Nederlandse taal, Engelse taal of een andere taal is maakt niet uit. 

Goed schrijven leer je vooral door te doen. Lees veel boeken, lees veel copywriting van andere bedrijven en ga vooral zelf veel aan de slag met het schrijven van teksten. Teksten in een dagboek, teksten over producten die je die dag hebt gebruikt: het onderwerp maakt niet uit, zolang je maar schrijft. Alleen dan krijg je gevoel voor woorden en zinnen.

Do’s van copywriting

Voordat je begint met het schrijven van de tekst, onderzoek je de tone of voice van de tekst. Moet het een formele tekst zijn, mag er gebruik worden gemaakt van een aanspreekvorm, wat is de leeftijd van de doelgroep? Een tekst voor 10-jarigen schrijf je heel anders dan een tekst voor 65-jarigen. Tijdens het achterhalen van de tone of voice kan je ook meteen de doelgroep leren kennen. De tekst moet worden geschreven in de taal van de doelgroep: niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Maakt de doelgroep bijvoorbeeld gebruik van afkortingen en slang? Verwerk dit dan ook in de tekst. Zo voelt de tekst menselijker en laagdrempeliger. 

Wanneer je een tekst schrijft die op het internet wordt gepubliceerd, is het belangrijk om ook zoekwoorden te verwerken in de tekst. Door de juiste zoekwoorden te verwerken in de tekst scoort de tekst beter in zoekmachines en zal de tekst dus meer lezers trekken. Lezers kunnen weer veranderen in klanten, dus goede zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk. Door dat vooraf voor jezelf op een rijtje te zetten, hoef je de tekst niet meer achteraf te optimaliseren.

Beslis daarna welke waarde jij gaat toevoegen met de tekst: zorg je voor entertainment, wil jij de lezers informeren of wil jij vragen beantwoorden? Als copywriter heb jij in handen hoe je je publiek voorziet in datgeen waar ze naar opzoek zijn. Verplaats je eens in de schoenen van de doelgroep en vraag je af wat jij zou willen lezen over het onderwerp. Wil je antwoorden op je vragen krijgen? Of wil je alleen meer te weten komen over het onderwerp?

Maak je teksten niet de langdradig: je tekst is pas waardevol als voor de lezer duidelijk is dat jouw tekst datgeen bevat waar zij naar opzoek zijn. Natuurlijk moet je ook niet alle informatie in de inleiding proppen, maar maak je teksten ook niet onnodig lang. Dan raak je de aandacht van de lezer kwijt en ben je dus ook een potentiële klant kwijt. Zonde! Een te korte tekst is ook niet goed, want zoekmachines hebben wel ‘voer’ nodig om jouw tekst op te beoordelen. Daarom moet een goede wervende tekst minimaal 1000 woorden bevatten. Zo geef jij Google iets om jouw tekst te beoordelen.

Tijdens het schrijven is het belangrijk om gebruik te maken van witregels. Als ik al deze alinea’s zonder witregels had geschreven, was je waarschijnlijk niet eens begonnen met lezen, zo overweldigend kan zo’n lap tekst zijn. Breek de tekst op in hoofdstukken en breek de hoofdstukken op in alinea’s. Tussen verschillende alinea’s komt altijd een witregel, zo oogt de tekst overzichtelijker en minder intimiderend. Als je in elke alinea wat anders bespreekt, kan je deeltitels geven. Hiermee is het voor de lezer in één oogopslag duidelijk waar dat stukje tekst over gaat. Handig!

Titels bedenken lijkt heel makkelijk, maar je moet er vooral niet té makkelijk over denken. Een goede titel kan mensen binnenhalen of afschrikken. Een goede titel is niet te lang, trekt de aandacht én wekt interesse op. Natuurlijk moet de titel ook weergeven waar de tekst over gaat, anders heb je er niks aan. Sommige copywriters bedenken de titel (en inleiding) pas ná het schrijven van de tekst, zodat ze zeker weten dat de titel de tekst goed weergeeft.

Wat kan je verdienen als freelance copywriter?

Als freelancer of ZZP’er kan je natuurlijk zelf je tarieven bepalen. De tarieven moeten wel jouw diensten weerspiegelen: je kan als beginnend copywriter geen uurtarief van €30 vragen, terwijl een ervaren copywriter misschien wel €60 per uur vraagt. Logisch, in een kledingwinkel betaal je immers in de meeste gevallen ook gewoon voor de kwaliteit.

Freelance copywriters verdienen gemiddeld tussen de €2000 en €4000 bruto per maand (op basis van een 40-urige werkweek), maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Het hangt ook af van hoeveel uur je in de week werkt.

Als freelancer kan je verschillende tarieven hebben. Veel beginnende copywriters hebben een uurtarief of een tarief per woord. Wanneer je voor een tarief per woord kiest, word je dus niet uitbetaald voor het onderzoek dat voor het schrijven heeft plaatsgevonden. Met een uurtarief kan je de tijd die je in het onderzoek hebt gestopt wél meerekenen, maar vermeld dit wel altijd duidelijk op de offerte. Het kan zijn dat de opdrachtgever denkt jou te betalen voor alleen het schrijven.

Je kunt er ook voor kiezen om een projectprijs op te stellen. De prijs spreek je vooraf af en al het werk dat je voor de opdracht verricht valt binnen die prijs. Door de prijs vooraf af te spreken, weet de opdrachtgever precies wat hij/zij kwijt zal zijn aan jouw diensten. Sommige opdrachtgevers vinden dit prettig, zodat ze niet voor ongewenste financiële verrassingen komen te staan.

Voordelen en nadelen van werken als freelancer

Aan de slag gaan als freelancer kent veel voordelen, waarvan de twee populairste zijn: overal en wanneer je wil kunnen werken. Als freelancing copywriter heb je in de meeste gevallen genoeg aan een goede internetverbinding en een laptop. Hierdoor kan je werken waar en wanneer je maar wil. Er is tenslotte ook niemand die zegt dat je van 8 tot 5 achter je laptop moet zitten. Werk jij graag ’s ochtends en ’s avonds, zodat je ’s middags vrij hebt om andere dingen te doen? Als freelancer kan dat gewoon, tenzij je afspraken hebt met opdrachtgevers natuurlijk.

Als freelancer ben je wel zelf verantwoordelijk voor je eigen boekhouding. Elk kwartaal, maand of jaar moet je BTW-aangifte doen via de Belastingdienst. Mocht je nog geen verstand hebben van boekhouden en wil je wel gaan freelancen, dan is een opfriscursus wellicht een goed idee. Je kan er ook voor kiezen om de boekhouding uit te besteden. Je moet echter in de meeste gevallen zelf je uitgaven en inkomsten bijhouden voor de boekhouder.

Waar het standaard-weekend-praatje met collega’s door de één als verschrikkelijk kan worden ervaren, kan dit voor de ander juist een gezellig sociaal momentje zijn. Hoe dan ook: als ZZP’er heb je geen collega’s. Vind jij het maar niks om alleen te werken? Dan kan je het beste gewoon in loondienst blijven. Als ZZP’er werk je alleen, maar je hoeft niet alleen te zijn. Er zijn door heel Nederland speciale flexwerkplekken voor freelancers. Vaak huur je een bureau af voor een dag. Zo kan je toch een soort van werken met collega’s!

Enthousiast geworden?

Lijkt copywriting als freelancer jou wel wat? Meld je dan aan bij de Kamer van Koophandel voordat je aan de slag gaat. Verdiep je in de soorten teksten, in welke niche jij aan de slag wil en hoe je de beste teksten kan schrijven. Het internet staat vol met gratis copywriting tips, dus leren schrijven hoeft geen fortuinen te kosten. 

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *