Voordelen en nadelen van dropshipping

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

Tegenwoordig kan je op veel meer manieren geld verdienen dan vroeger. De tijd dat je alleen een redelijk inkomen kon hebben door 12 uur per dag met je handen te werken of door 9 uur per dag op kantoor te zitten, is verleden tijd. De wereld wordt steeds moderner en daardoor digitaliseert er veel, waaronder werkzaamheden waar jij geld mee kan verdienen. Dropshipping is één zo’n manier van online geld verdienen. In dit artikel bespreken we wat dropshipping precies is, wat het je kan opleveren en natuurlijk kaarten we ook de voordelen en nadelen van dropshipping aan. Voor je het weet ben jij een heuse dropshipper en heb jij een mooi inkomen voor jezelf geregeld, en dat vanachter je laptop in het gemak van je eigen huis. 

Wat is dropshipping en wat is het verschil met normale online verkoop?

Dropshipping is een vorm van e-commerce: ‘e’ staat voor online en ‘commerce’ betekent ‘de activiteit van kopen en verkopen, in het bijzonder op een grote schaal’. Dropshipping is dus een vorm van online verkoop, niet meer en niet minder. Deze vorm van e-commerce is niet de meest doorsnee vorm van online verkoop, al wordt het wel steeds populairder, zowel voor dropshippers als voor bedrijven. 

Dropshipping is een fulfillmentmethode waarbij je zelf geen producten op voorraad hebt. Laten we eerst kijken wat fulfillment eigenlijk is: fulfillment is het gehele proces van orderafhandeling, van het inslaan van nieuwe inkomende orders, tot het magazijnbeheer, inpakken van de orders en het versturen van de pakketten. Fulfillment omvat dus het gehele proces dat een verkoper doorloopt wanneer hij/zij een product heeft verkocht en moet verzenden. 

Als dropshipper hoef je het product dus nooit zelf in je handen te hebben gehad voordat je het verkoopt. Natuurlijk is het wel belangrijk om te weten wat je verkoopt, dus wellicht bestel je eerst een testexemplaar, waardoor je goed weet wat het product precies is. Tevens kan je op die manier ook je eigen fotografie doen en hoef je niet te werken met de foto’s van de leverancier. Wanneer een dropshipper een product inkoopt en vervolgens verkoopt aan de consument, wordt het product direct naar de klant verzonden. Vaker wel dan niet komen dropshipproducten uit het buitenland.

Even kort: een dropshipper ‘koopt producten in’ (hier komen we later op terug) bij een (buitenlandse) leverancier, verkoopt de producten vanuit zijn eigen webshop, de verkochte producten worden vervolgens direct vanuit de (buitenlandse) leverancier naar de klant verzonden. Klinkt simpel, maar is het dat ook daadwerkelijk?

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

Voordelen van dropshipping

Nu je weet wat dropshipping precies inhoudt, kunnen we kijken naar de voordelen van dropshipping, ten opzichte van ‘normale’ online verkoop. Uiteraard is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn – de nadelen, die er ook zeker zijn, bespreken we hierna.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Je hebt minder (start)kapitaal nodig

Voor veel mensen is dit de reden om te dropshippen, in plaats van hun producten via normale online verkoop aan te bieden. Voor dropshippen heb je allereerst geen groot startkapitaal nodig: je hoeft immers geen duizenden euro’s aan voorraad uit te geven, aangezien je als dropshipper geen voorraad hebt. Hierdoor kan je al vanaf een paar honderd euro beginnen met dropshippen. 

Met dropshipping koop je geen product in voordat je het verkoopt. Je hebt dus geen kapitaal dat ergens zweeft: tussen inkoop en verkoop. Wanneer je iets verkoopt komt er geld binnen en de ‘inkoop’ kost je niks. 

Het grootste voordeel van minder kapitaal nodig hebben als dropshipper, is dat er meteen ook veel minder risico’s bij komen kijken. Je investeert niet ál je spaargeld in nieuwe voorraad waarvan je niet weet of het aanslaat bij de doelgroep.

Minimale overheadkosten

Overheadkosten, say what? Overheadkosten zijn kosten die je maakt tijdens het beheren en runnen van jouw webshop, zonder dat de kosten iets met je producten te maken hebben. Kosten voor diversen of bijzaken dus. Een paar voorbeelden van overheadkosten zijn administratieve kosten, afschrijving, energierekening, verzekering, huur en nutskosten. Een groot voordeel van dropshipping is dat de overheadkosten minimaal zijn: je runt de e-commerce dropshipping webshop namelijk gewoon vanuit het gemak van je eigen woning of ouderlijk huis.

Makkelijk om mee te beginnen

Zoals je hierboven hebt gelezen, kost het opstarten van een dropshipping webshop je vaak geen duizenden euro’s in startkapitaal en heb je geen kosten als magazijnhuur en voorraadbeheer. Hierdoor is het relatief simpel om te beginnen met een e-commerce dropshipping webshop. Je hoeft je namelijk geen zorgen te maken over:

  • Het betalen en beheren van magazijnruimte
  • Het verzamelen van de producten per bestelling
  • Gereed maken van bestellingen voor verzending
  • Het bijhouden van je voorraad en beheren van de voorraadniveaus
  • Het afhandelen van retouraanvragen en inkomende zendingen (zoals nieuwe voorraad)

Werken waar je wil

Als dropshipper werk je niet voor een baas. Wellicht werk je wel samen met een zakenpartner, dan is het natuurlijk belangrijk om alles in samenspraak te doen. In de meeste gevallen ben je als dropshipper niet locatie gebonden. Dit houdt in dat je kunt werken waar je wil. Met je voeten in het zand en een cocktail in de hand aan de Gold Coast Down Under of ’s winters in het magische witte droomlandschap van Fins Lapland. Als eigen baas ligt de wereld aan je voeten: met een goede internetverbinding en stroom op je apparaten op te laden kan jij geld verdienen, ongedacht je locatie.

Eerlijk is eerlijk: niemand wordt blij van die stoffige kantoortuinen, toch? Er klinkt weinig zo goed als werken op een plek waar jij écht gelukkig bent en geïnspireerd raakt en blijft.

Je kan een groot assortiment aan producten aanbieden

Een groot voordeel van zelf geen voorraad hoeven beheren, is dat je de kosten voor de inkoop van de voorraad niet hebt. Een ander voordeel is dat je de ruimte voor de opslag van de voorraad dus ook niet hoeft te hebben. Hierdoor kan je ontzettend veel verschillende producten aanbieden op jouw dropship webshop. Wil jij een haarborstel aanbieden in 80 verschillende kleuren? Geen probleem: vindt een leverancier die aan jouw wensen voldoet en verkoop haarborstels in alle kleuren die je maar kan wensen.

Voordelen en nadelen van dropshipping

Nadelen van dropshipping

Zoals gezegd bespreken we ook de nadelen van dropshipping – wel zo eerlijk. Het is namelijk niet alleen maar zo leuk als veel mensen het op social media doen lijken. Het blijft werk en het blijft verkopen: een manier van inkomen waarbij je afhankelijk bent van het koopgedrag en de vraag van andere mensen.

Je hebt te maken met lage marges

Dropshipping wordt vanwege de lage risico’s en het minimale kapitaal steeds populairder: je hebt dus ontzettend veel concurrentie. Er is geen niche meer te vinden waar geen dropshipper gebruik van maakt. Het verdienmodel als dropshipper is dus zeer concurrerend. Hierdoor heb je te maken met lage prijzen en daardoor lage marges. In de meeste gevallen verdien je als dropshipper dus relatief weinig per verkocht product.

In de wereld van dropshipping zijn de marges en prijzen vaak lager dan in de ‘normale’ e-commerce wereld. Hierdoor wordt het voor webshops met eigen voorraad lastig om de ontzettend lage prijzen van dropshippers te evenaren.

Om je toch te onderscheiden van je concurrenten, kan je investeren in een goede klantenservice. Vaak vinden consumenten een goede, bereikbare klantenservice net zo belangrijk als de kwaliteit-prijsverhouding van het product zelf.

Ingewikkeld verzendproces

Als dropshipper verkoop je vaker wel dan niet producten van verschillende leveranciers. Al deze leveranciers verzenden jouw producten op een andere manier en wellicht ook met een ander postbedrijf. Dit maakt niet alleen elk bezorgervaring anders, maar maakt ook het berekenen van de verzendkosten ingewikkelder.

We zullen even een plaatje voor je schetsen: een klant bestelt hondenvoer, huidverzorging en een nieuwe pan bij jouw webshop. Alle producten zijn afkomstig van verschillende leveranciers. Hierdoor betaal JIJ drie keer verschillende verzendkosten: je kan het natuurlijk niet maken om de klant ook drie keer verzendkosten te laten betalen. Je kan deze hoge verzendkosten dus niet doorberekenen aan de klant.

Jij bent verantwoordelijk voor fouten van de leverancier

Als dropshipper kan je nog zo je best doen om alleen samen te werken met de beste dropshipping-leveranciers, maar een foutje is al snel gemaakt, ook voor de leveranciers. Wanneer een leverancier een fout maakt, kan je de boze klant lastig contact laten opnemen met de leverancier. Jij bent als dropshipper dus verantwoordelijk voor de fouten die de leverancier maakt. De kans is groot dat leveranciers weleens een pakketje kwijtraken, verkeerd inpakken of beschadigde/defecte producten verzenden. Deze problemen zullen je als dropshipper hoofdpijn opleveren: je moet het oplossen met de klant en in gesprek gaan met de leverancier. 

De leveranciers weten ook dat dropshipping steeds populairder wordt, dus het kwijtraken van een kleine tot middelmatige klant is vaak niet een hele grote zorg. Hierdoor moet je het gesprek met de leverancier goed voorbereiden en goed aanpakken: de leverancier zal er niet wakker van liggen als ze jou als beginnende dropshipper kwijtraken.

Beperkte branding

Als dropshipper heb je niet veel controle over het product: jij kiest een product om te verkopen dat door de leverancier wordt gemaakt. In de meeste gevallen kan je hier weinig meer aan aanpassen: dan wordt het product te duur en kan je er al helemaal niks meer aan verdienen.

Bij sommige leveranciers is het wel mogelijk om bijvoorbeeld jouw eigen logo op het product te laten drukken. Hierdoor kan je het product iets persoonlijker maken, maar het zal nooit hetzelfde zijn als bij zelfgemaakte producten. De leverancier houdt altijd een groot deel van de controle over het product.

Voordelen en nadelen dropshipping

Voor de één is het misschien makkelijk om te beslissen of dropshipping het waar is: over het algemeen is het lijstje voordelen langer dan het lijstje nadelen, positief dus. Alleen, wegen de nadelen niet zwaarder dan de voordelen? Hecht jij veel waarde aan gepersonaliseerde producten met eigen branding? Dat is slechts één nadeel van dropshipping tegenover meer voordelen, maar dat is voor jou wel een groot nadeel. Verdiep je dus altijd goed in wat je écht wil: wil je eigen, originele producten verkopen en echt een business opbouwen, of wil je alleen maar op een relatief makkelijke online geld verdienen?

Voordelen en nadelen van dropshipping

Wat moet je doen voordat je kan dropshippen?

Voordat je kan beginnen met dropshippen, is het belangrijk om onderzoek te hebben gedaan naar verschillende leveranciers. Vraag testproducten op, ga in gesprek met de leveranciers en bespreek jouw wensen en de mogelijkheden vanuit de leverancier (zoals voor branding). Ga ook het gehele logistieke proces door: bestel zelf een aantal keer verschillende producten van al je leveranciers, om te ervaren hoe de producten (over het algemeen) worden ingepakt en verzonden. Testorders plaatsen is dus één van de eerste stappen. De kosten hiervoor zijn natuurlijk variabel.

Uiteraard heb je als dropshipper ook een webshop nodig waar je je producten kan aanbieden. Het bouwen van je webshop kan je uitbesteden of zelf doen. Verschillende populaire platformen onder dropshippers zijn Shopify en WordPress, waar je maandelijks ongeveer €30 voor kan neerleggen. Voor een webshop moet je ook een domeinnaam aanschaffen, dit kost meestal tussen de €5 en €20 per jaar.

Daarna kan je beginnen met een marketingcampagne. Ook dit kan je uitbesteden óf zelf doen. Je kan de marketing zo duur maken als je wil. We raden je aan om hier minimaal €500 voor uit te trekken. Er is namelijk niks zo demotiverend als een webshop die niet verkoopt doordat de marketing niet op orde is.

Rijk worden met dropshipping: een droom of de moeite waard?

Rijk worden is een begrip dat voor iedereen een andere waarde heeft: de ander voelt zich rijk met een inkomen van €50.000 per jaar, terwijl de ander streeft naar €250.000 op jaarbasis. Je kan ‘rijk’ worden met dropshipping, mits je het goed doet en je doelen haalbaar zijn. Wil jij niet per sé veel geld verdienen met dropshipping, maar zie je het als een leuke hobby of als leuk extraatje naast je normale inkomen? Ook dat is mogelijk.

Met dropshipping heb je zelf in de hand hoe hard je gaat. Dit hangt af van je aanbod, de vraag naar de producten vanuit de consument, de prijs-kwaliteitverhouding en natuurlijk de marketing van je webshop. 

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *