Val niet in de prijzen

We kennen dat gevoel waarschijnlijk allemaal wel.

We willen ons bedrijf naar het volgende niveau brengen, verder groeien, maar hebben daarvoor een duwtje in de juiste richting nodig.

Je kan zelf niet alle kennis in huis hebben tenslotte, zeker als het over gebieden gaat waar je nog niet zo ervaren bent. Dus je bent op zoek naar hulp, naar ondersteuning. Dat zetje om ons verder te brengen dan waar we momenteel zijn.

Om ons naar het volgende niveau te tillen en te laten groeien.

Of dit een product, een tool of een persoon is maakt in dit geval niet uit. Wat echter wel ten allen tijden de overeenkomst is: Die hulp zoek je op een gebied waarmee je zelf (nog) niet bekend bent.

Maar wanneer mensen zich op onbekend terrein begeven, of gebieden waar ze (nog) niet bekend mee zijn gebeurt er over het algemeen iets vreemds. ..

Misschien heb jij dat zelf ook wel eens meegemaakt.

Stilstand

Wanneer we ons op onbekend gebied begeven voelen we ons kwetsbaar en onkundig. We hebben de expertise niet in huis en dat gegeven maakt ons onzeker en kwetsbaar.

En wat gebeurt er als jij je op onbekend terrein begeeft en onzeker voelt?

Je gaat stil staan!

Je gaat om je heen kijken, informatie inwinnen, meer expertise opdoen en opletten wat anderen doen die op jou lijken.

Daarnaast pak je in veel gevallen iets waar je wel bekend mee bent en dat jou weer wat vertrouwen terug geeft. Een punt waarop je wel invloed kan uitoefenen en je zeker over kan voelen.

En dat is in negen van de tien gevallen: Prijs!

Prijs hebben we uiteraard wel veel ervaring mee. Ons hele volwassen leven betalen we tenslotte al voor dingen. Daarmee kunnen we ook direct invloed uitoefenen en geeft ons weer de controle terug.

De Baas

We zijn dan niet langer onkundig of stellen ons niet langer kwetsbaar op, maar worden juist weer “de baas” in het gesprek.

Maar dat de prijs of de investering ten allen tijden van secundair belang is staan we niet bij stil. We vergeten dat als dit het probleem oplost of de investering zichzelf snel weer terug verdiend het geldbedrag ons eigenlijk niet langer interesseert.

“if you have a problem that money can fix, and you have money, then you don’t have a problem!”

Prijs zal dus nooit de doorslaggevende factor zijn in de beslissing die je neemt. Maar dit werkt ook de andere kant op!

Wanneer jij niet langer de koper, maar juist de verkoper bent.

Pijn wegnemen

Prijs is nooit de doorslaggevende factor als het draait om jouw potentiële klanten, en een eventuele samenwerking met jou of een aankoop van jouw product het gespreksonderwerp is.

Wanneer jouw potentiële klant besluit de prijs te bespreken laat het in veel gevallen zien dat het ze nog niet geheel duidelijk is wat jouw product of dienstverlening exact inhoudt.

Ze weten nog niet wat het voor ze gaat doen, welke pijn dit bij ze wegneemt of welk plezier ze zullen ervaren na het gebruiken van jouw product of dienstverlening.

Daarentegen zijn we zelf als verkoper snel geneigd om mee te gaan in de prijsdiscussie. Zeker als het lijkt alsof de klant veel waarde hecht aan prijs en het afscheid nemen van zijn/haar zuurverdiende euro’s. De klant is tenslotte koning en vaak staan wij er als verkoper voor open om dan tot de beste prijs te komen voor die specifieke klant.

Naar de klant toe bewegen

We geven kortingen, dalen in onze “standaard” prijzen en bewegen steeds meer naar de klant toe.

Maar wanneer je jouw product of dienst op basis van prijs gaat benaderen dan zal jouw klant het ook uitsluitend op basis van deze prijs benaderen. Daarmee doe je eigenlijk direct afbreuk aan de waarde die jouw product of dienstverlening vertegenwoordigd.

Wat je ook niet mag vergeten wanneer je de prijsdiscussie aangaat: Er kan er maar één de goedkoopste in de markt zijn. En vraag je zelf eens hardop af: Wil jij diegene zijn?

Tevens is er altijd wel een betere besteding van geld te bedenken of een reden te verzinnen waarom je het geld beter op de bank kunt houden. Denk bijvoorbeeld maar aan die droomvakantie die al jaren op de planning staat, die nieuwe auto waar je al tijden over fantaseert en ga zo maar door.

Maar wat moet je wel doen?

Het is van essentieel belang om op die momenten de blik van jouw potentiële klant te veranderen.

Verander de manier waarop ze naar jouw dienstverlening of product kijken en verander daarmee ook direct de uitkomst.

Iedereen heeft een bepaalde comfort zone als het op geld aankomt. Voor de ene persoon is €20 al veel geld, terwijl een ander pas gaat twijfelen als het over €200 gaat. De volgende persoon vind wellicht pas €2000 veel geld.

Deze comfort zone verschilt per persoon en situatie, maar is altijd subjectief.

€200 voor een tas is veel geld. Maar juist weinig als dit designer tas betreft. Honderden vrouwen betalen lachend duizenden euro’s voor een Louis Vuitton tas. Terwijl de functie van een tas in essentie helemaal hetzelfde blijft als bij een “normale” tas, die daarentegen tientallen keren goedkoper is.

The Next Level

De manier waarop naar dit product wordt gekeken is veranderd, en zo werkt het ook met jouw dienstverlening of product.

Als ik mijn andere bedrijf als voorbeeld neem zal het je duidelijker worden wat ik hiermee bedoel te zeggen. Met The Next Level beheren wij het complete online verhaal voor grote bedrijven, met een team van experts.

rsz_1tnlm

De werkzaamheden die wij uitvoeren variëren o.a. van content creatie, tot het beheren en creëren van complete websites, het voeren van de gehele off’ en online marketing, het invullen van de social media accounts, tot het bestickeren van bedrijfsauto’s en zelfs het bouwen van complete beurs stands.

Je kan eigenlijk geen onderwerp of uitdaging op offline of online marketing verzinnen waarvoor wij niet een expert hebben rondlopen. En de korte lijnen zorgen ervoor dat dit ook in recordtempo wordt volbracht.

Je zal begrijpen dat hier een flinke investering aan vast plakt, die ongeveer begint bij €5000 per maand.

Forse investering?

Wanneer je dit bedrag hoort zal jouw eerste reactie hoogstwaarschijnlijk zijn dat dit een forse investering is. En vaak is de eerstvolgende reactie die mensen hebben: Het eisen van bewijs!

Je wilt eigenlijk direct weten wat het oplevert, of het echt werkt en het liefst hier nog feiten en cijfers over te zien krijgen, als bewijs dat de investering er ook daadwerkelijk uitgehaald wordt.

Aangezien wij bestaan uit verschillende experts uit elk een eigen vakgebied is de kennis onmiskenbaar in huis. Elke expert heeft een eigen specifieke expertise en wellicht nog belangrijker: zelf een succesvol bedrijf.

Je zou het dus kunnen zien als mastermind-groep van ondernemers, die de handen ineen hebben geslagen en hun praktijk kennis delen met bedrijven.

Maak het verschil

Wat voor verschil zou het maken als jij niet langer zelf met pijn en moeite jouw blogs schrijft, maar dit door een prijswinnende copywriter wordt gedaan? Of dat een officiële designer overal jouw huisstijl in doorvoert? Een professionele fotograaf voortaan alle foto’s maakt en verwerkt bij alle content die de wereld in wordt gezonden?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de grote groep webdevelopers, (facebook) marketeers of social media experts…

Je hebt voor die investering dus een compleet team van 10 tot 20 experts voor jou werken. Vind je het dan nog steeds veel geld? Of denk jij dat je die investering er wel dik uithaalt?

Het vreemde is nog wel dat dit bedrag al op dagelijkse basis al wordt uitgegeven door de meeste bedrijven. Zonder zich druk te maken over bewijs of uiteindelijke resultaat.

Denk er maar eens over na: Elk bedrijf heeft wel een marketing afdeling.

Hoeveel mensen heb jij zelf in dienst die zich bezig houden met de on- en offline marketing? Met het creëren van content of het maken van foto’s en video’s?

Besef je wel dat het gemiddelde maandinkomen van een marketeer ruim €4000 euro per maand is? (bron: loonwijzer)

Wanneer je dus meerdere mensen in dienst hebt gaat het al snel over maandelijkse investeringen van tienduizenden euro’s. Kortom, twee keer zo veel als dat je het complete verhaal door ons laat invullen. Vind je het dan nu nog veel geld of denk je dat elk bedrijf zou juichen om zulke “loonkosten”?

Je zal zelf waarschijnlijk ook ervaren dat door simpelweg de “grote” investering te vertalen naar manuren en loonkosten dit opeens een heel stuk lager lijkt. En dat terwijl er aan de investering zelf helemaal niets is veranderd.

En dat is dus precies wat ik bedoel met het veranderen van de manier waarop mensen naar jouw product of dienst kijken!

Ga hier zelf ook mee experimenteren en ontdek dat je veel meer klanten, met veel minder moeite zal gaan binnenhalen.

SUCCES!

HEADER PROFIEL FOTO

Laat een reactie achter