SMS Marketing

Hoe werkt SMS marketing en hoe kun je het succesvol toepassen?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
sms marketing met telefoon

Als digitaal ondernemer heb je tegenwoordig de keus tussen allerlei verschillende marketingvormen. Veel van deze vormen zijn zogeheten online marketing varianten, maar er bestaan ook enkele interessante offline marketing varianten. Eén van de marketingvormen die eigenlijk tussen wal en schip valt, is SMS marketing.

Als je met SMS marketing aan de slag gaat, hoeft de ontvanger van de SMS immers geen internet te hebben. Het is hierdoor niet per sé een vorm van online marketing, maar je hebt uiteraard wel internet nodig om een grote hoeveelheid sms’jes tegelijkertijd te sturen.

Feit is dat SMS marketing in de afgelopen jaren zeker een stuk populairder geworden is. Door de komst van WhatsApp is het sturen van sms’jes anno 2020 eigenlijk niet meer gebruikelijk, maar voor een bedrijf biedt dit juist wel veel mogelijkheden. In dit artikel vind je eigenlijk alle informatie omtrent SMS marketing; we bespreken wat dit precies is, we bespreken de voordelen, we bespreken de belangrijkste voordelen én we geven je enkele praktijkvoorbeelden!

Inhoudsopgave

SMS’en: hoe zat het nou ook al weer?

Al in de jaren 80 waren meerdere mensen en bedrijven bezig om een Short Message Service op te zetten. Een service waarmee het mogelijk was om van telefoon naar telefoon korte berichten te sturen. Uiteindelijk werd om 3 december 1992 de eerste sms verstuurd door de programmeur Neil Papworth. Hij stuurde op die dag een berichtje naar de directeur van Vodafone met de tekst ‘Merry Christmas’. Dit was niet alleen een behoorlijk vroege kerstwens, maar het was óók een revolutionaire gebeurtenis.

Vanaf dat moment werden namelijk meerdere ontwikkelingen doorgevoerd én werd het sms’en steeds populairder. Aan het begin van deze eeuw was het bijvoorbeeld nog één van de weinige communicatiemogelijkheden op afstand. Daarnaast was het ook één van de voordeligste communicatiemogelijkheden, waardoor het voor vooral jongeren interessant was om sms’jes naar elkaar te sturen.

Lange tijd is Sms’en vrij populair gebleven, maar uiteindelijk heeft WhatsApp overduidelijk roet in het eten gegooid. Met WhatsApp is het immers nog makkelijker om te communiceren én deze dienst is ook nog eens volledig gratis. Daarbij komt ook nog eens dat de smartphones in de afgelopen jaren een ongekende opmars hebben gemaakt; het is daardoor eigenlijk ‘logisch’ dat Sms’en meer en meer uit de gratie is geraakt.

Desalniettemin besluiten veel bedrijven tegenwoordig toch nog om sms’jes naar haar klanten toe sturen. Waarom bedrijven hiervoor kiezen? Nou, het is één van de meest laagdrempelige manieren om te communiceren en je kunt heel snel iets onder de aandacht bij de ontvanger brengen. Meer informatie over deze voordelen lees je verderop in dit artikel omtrent SMS marketing!

Wat is SMS marketing?

Je hebt hierboven kunnen lezen wat de geschiedenis van een SMS is. Daarbij heb je ook al direct kunnen lezen dat Sms’en jarenlang ongekend populair is gebleken. In de afgelopen jaren zijn er echter meerdere communicatiemogelijkheden ontstaan, waardoor het Sms’en eigenlijk ondergesneeuwd geraakt is.

Er zijn echter veel bedrijven die alsnog gebruik willen maken van SMS marketing. Bij SMS marketing draait het om het versturen van een boodschap via een SMS bericht; dit kan een boodschap zijn over een aanstaand event, over het kopen van kaartjes van dat event, algemene informatie over dat event of aanverwante onderwerpen.

Als we naar de definitie van SMS marketing kijken, komen we onder meer de volgende definitie tegen: “SMS marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven content toesturen via een SMS bericht. Voordat deze content toegestuurd kan worden, moet een bedrijf eerst een grote hoeveelheid telefoonnummers gaan verzamelen”.

Middels SMS marketing is het dus mogelijk om in (direct) contact met een bepaalde doelgroep te komen. Daarnaast wordt SMS marketing ook veel ingezet door bijvoorbeeld een telefoon provider. Als je bijvoorbeeld klant bij KPN bent, krijg je regelmatig een Sms’je met daarin nuttige informatie. Zo krijg je bijvoorbeeld via een Sms’je te horen dat je bijvoorbeeld 75% van jouw internetbundel verbruikt hebt.

Bij SMS marketing draait het dus allemaal om het versturen van een kort tekstbericht. Een tekstbericht waarin je jouw onderneming kunt promoten, waarin je de ontvanger op iets wilt wijzigen of waarin je een belangrijke boodschap kunt plaatsen. Het is niet voor niets dat je bijvoorbeeld voor een Amber Alert in kunt stellen dat je dit bericht uitsluitend via een SMS wilt ontvangen; een SMS brengt namelijk specifieke voordelen met zich mee, waarover hieronder meer.

Welke bedrijven kunnen SMS marketing inzetten?

Zo op het eerste oog zou je wellicht verwachten dat SMS marketing anno 2020 niet meer al te populair is. Daar sla je echter de plank volledig mee mis; meer en meer bedrijven kiezen er toch weer voor om gebruik te maken van deze laagdrempelige vorm van marketing. Maar, wat voor bedrijven zijn dat dan?

Nou, je kunt hierbij denken aan dienstverlenende bedrijven. Denk bijvoorbeeld maar aan het hierboven genoemde voorbeeld van een provider. Een provider, zoals KPN en Vodafone, hebben allemaal een flitsende app, maar toch maken ze nog steeds gebruik van SMS marketing.

Dat geldt ook voor bedrijven die bijvoorbeeld een event aan het organiseren zijn. Als je een kaartje voor dat event gekocht hebt, is het voor de organisator van belang om je alvast warm te maken voor het event. Mogelijk vertel je het daardoor tegen meer en meer vrienden, waardoor het event uiteindelijk meer en meer kaarten weet te kopen. Voor organisatoren van events is SMS marketing een ideale marketingvorm voor het promoten van het event.

Daarnaast maken ook veel instanties gebruik van SMS marketing om bijvoorbeeld een afspraak te bevestigen. Als je bijvoorbeeld een afspraak met de keukenboer, met de tandarts of met de fysio hebt gemaakt, krijg je hier mogelijk een bevestiging van per SMS. Enkele dagen voordat de afspraak in de agenda staat, krijg je ook nog een Sms’je ter herinnering. Met dergelijke Sms’jes proberen dergelijke instanties ervoor te zorgen dat je de afspraak niet vergeet.

Al met al wordt SMS marketing dus voor verscheidene doeleinden ingezet. Veel van deze bedrijven kiezen bewust voor SMS marketing en combineren deze vorm van marketing vervolgens óók met andere marketing vormen. In het restant van dit artikel vertellen wij je graag over de voordelen van SMS marketing, over de regelgeving en over de mogelijkheden om SMS marketing met bijvoorbeeld e-mail marketing te combineren!

In de internet marketing wereld wordt SMS marketing bijvoorbeeld gebruikt om mensen op de hoogte te stellen van een bepaalde aanbieding, een webinar wat bijna begint of een kortingsactie die bijna is afgelopen.

Door de hoge open-rate van Sms’jes (waar we straks over gaan vertellen) is het aannemelijk dat mensen snel de SMS openen, en daarna actie ondernemen.

Wat zijn de voordelen van een SMS marketing?

Wat doe jij als je op dit moment een WhatsApp berichtje binnenkrijgt? Je kijkt er hoogstwaarschijnlijk eventjes snel naar, maar het heeft niet direct jouw volle aandacht. Dit komt puur doordat je op een dag behoorlijk veel WhatsApp berichten ontvangt, waardoor het eigenlijk niet meer ‘speciaal’ is.

Dat is echter wél het geval als je een SMS ontvangt. Je ontvangt anno 2020 hoogstwaarschijnlijk niet meer al te vaak een Sms’je, waardoor een Sms’je direct jouw aandacht heeft. Voor bedrijven is dat onwijs prettig, aangezien ze hierdoor ook direct een krachtige boodschap over kunnen brengen.

Al met al kan gesteld worden dat de attentiewaarde van een Sms’je onwijs hoog ligt. Met een SMS is een bedrijf véél meer in staat om de aandacht van de ontvanger te trekken in vergelijking met bijvoorbeeld een e-mailtje of een WhatsApp bericht. Met name vanwege deze hoge attentiewaarde kiezen veel bedrijven alsnog voor SMS marketing, ondanks alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Daarnaast is het ook een feit dat je behoorlijk makkelijk een grote hoeveelheid sms’jes kunt versturen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je gebruik maakt van de zogenaamde shortcodes; dit zijn 4 cijfers achter elkaar die het ‘telefoonnummer’ vormen. Voor de ontvanger van de Sms’jes bieden deze 4 cijfers ook een ideale mogelijkheid; het afmelden is bijvoorbeeld zo gepiept. Je hoeft als ontvanger zijnde geen lang telefoonnummer in te typen, maar slechts de 4 cijfers.

Tot slot is het een feit dat de kosten relatief laag gehouden kunnen worden. Als je met bijvoorbeeld e-mailmarketing aan de slag gaat, kost het verzenden van de mail op zich niet al te veel. Je bent echter als bedrijf zijnde wél veel tijd kwijt aan de opmaak van de mail, aan bijvoorbeeld afbeeldingen in de mail en om zo min mogelijk in de spam box terecht te komen.

Bij SMS marketing is daar allemaal geen sprake van; er bestaat namelijk geen opmaak in een SMS bericht en een SMS box heeft ook geen ‘spamfilter’. In verhouding met het versturen van een e-mailtje gaat het versturen van een SMS bericht dus ook bijzonder makkelijk én is het laagdrempelig.

Waar moet je rekening mee houden bij SMS marketing?

Vanwege bovengenoemde voordelen kiezen meer en meer bedrijven voor SMS marketing. Voor hen is het echter wel goed om te weten dat de overheid strenge regelgevingen opgesteld heeft met betrekking tot het versturen van Sms’jes.

In de afgelopen jaren heeft de overheid meerdere wetten opgesteld waarmee de consument (de ontvanger van de Sms’jes) beschermd wordt. Zo is het een feit dat alle ontvangers tegenwoordig nadrukkelijk toestemming moeten gegeven voor het gaan ontvangen van SMS berichten in de toekomst. Je kunt dus niet zomaar een SMS bericht naar iemand sturen, maar je moet daar eerst nadrukkelijke toestemming voor vragen.

Daarnaast moet je ook een duidelijke mogelijkheid bieden voor het afmelden van de SMS dienst. In marketingtermen betekent dit eigenlijk dat je een optin en een opt-out mogelijkheid moet bieden. Het uitschrijven voor de SMS dienst – opt-out – moet bovendien zo makkelijk mogelijk gemaakt worden voor de consument (de ontvanger).

Daarbij moet je ook nog rekening houden met verschillende regels op het gebied van betaalde abonnementsdiensten per SMS. Deze regels zijn in het leven geroepen om mensen te beschermen tegen hoge kosten ten gevolge van het ontvangen of versturen van een grote hoeveelheid Sms’jes.

Al met al zijn alle regels met maar één doel opgesteld; de consument beschermen. Voor een bedrijf betekent dit dat men goed rekening moet houden met al deze regels én de wet volledig moet volgen. Meerdere bedrijven hebben in het verleden namelijk flinke boetes gekregen; dat is niet alleen het geval in ons land, maar ook in andere landen. Dat bewijst onderstaand nieuwsbericht uit 2019 direct:

Houd je als bedrijf zijnde dus 100% aan de regels, aangezien je anders écht een flinke boete aan jouw broek kunt krijgen.

Hoe kan je SMS marketing combineren met andere marketingvormen?

Je hebt hierboven kunnen lezen dat SMS marketing meerdere voordelen met zich mee brengt. Tegelijkertijd zijn er door de jaren heen ook andere marketingvormen ontstaan, waarbij de focus met name op het internet ligt. Nou, wij hebben goed nieuws voor je; je kunt SMS marketing prima met digitale marketing vormen combineren.

Wat te denken van een combinatie van SMS marketing en e-mailmarketing? Als je bijvoorbeeld een event aan het voorbereiden bent, kan je een Sms’je sturen naar alle mensen die reeds een kaartje gekocht hebben. Je kunt hen dan bijvoorbeeld wijzen op een prijsvraag, waarmee ze bijvoorbeeld 10 gratis muntjes voor op het evenement kunnen winnen. Hoe ze die kunnen winnen? Door even in hun mailbox de ontvangen mail te lezen en de instructies op te volgen.

Waarom het zo interessant is om bijvoorbeeld SMS marketing en e-mail marketing met elkaar te combineren? Dat komt hoofdzakelijk door de hoge attentiewaarde van een SMS; als een consument tegenwoordig een SMS ontvangt, is dat eigenlijk een uniek moment. Mede daardoor is het een prima communicatiemiddel én een prima middel om een bepaalde boodschap met een hoge attentie door te geven!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *