Podcast #5 – Ted Daamen over succes met videomarketing

podcast jacko meijaardIn alweer de vijfde Internet Succes Gids.nl Podcast ga ik in gesprek met video expert Ted Daamen.

Ted is zeker geen onbekende in de wereld van online video. Hij heeft een hoofdstuk geschreven in het boek Succes met E-Commerce van Marc de Groot, en heeft inmiddels talloze ondernemers geholpen om (online) video succesvol in te zetten voor hun bedrijf.

In deze podcast vertelt Ted zijn ondernemersverhaal, en geeft hij tips en adviezen over hoe jij (online) video online met succes kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Een zeer inspirerende podcast!

Podcast Ted Daamen

Beluister hieronder de podcast en doe enorm veel inspiratie op.

Wat ik zo tof vind is dat Ted tijdens zijn vaste en stabiele baan besloten heeft om voor zichzelf te beginnen. Ik denk dat dit een inspiratie voor veel kan zijn. Gewoon doen!

Abonneer je op de podcast!

Geen podcast meer missen? Klik dan hier om je te abonneren op de Internet Succes Gids.nl Podcast in iTunes!

Transcript

Kun je de podcast om de één of andere reden niet beluisteren (omdat je in een overvolle trein zit en je oordopjes vergeten bent bijvoorbeeld)? Voor het gemak heb ik de podcast laten uittypen.

In deze podcast zit ik in gesprek met Ted Damen. Ted, tof dat je hier zo op deze vroege maandagochtend, in dit geval, aanwezig wilde zijn.

Ted: Welkom allemaal, ook namens mij en dankjewel, Jacko, voor dat ik gast mag zijn in jouw podcast inderdaad. Leuk om mee te doen.

Jacko: Ja. Want wij kennen elkaar eigenlijk via Robert Mares.

Ted: Ja, zo gaat dat, hè. Via via.

Jacko: Via via. Goed, via Robert kwam ik op het idee om samen een podcast te doen. En we zitten ongeveer 20 minuten eigenlijk voor deze podcastopname te praten van: wat doe je precies? Wat is je doelgroep, dat soort dingen. Voor mij is het duidelijk. Kun jij even voor de luisteraars vertellen: wie ben je? Wat doe je? Enz?

Ted: Ja, dat zal ik zeker doen. Ik zal niet beginnen vanaf mijn geboorte. Dat gaat te lang duren, denk ik. Maar ik ben wel ongeveer vijf jaar geleden, daar kwam ik inmiddels achter, deze maand is het precies vijf jaar geleden dat ik officieel begonnen ben als video marketeer en even een heel klein stukje daarvoor. Ik heb daarvoor in loondienst gezeten en dat was ook mijn grootste overgang eigenlijk. Mijn grootste out of my comfort zone om van loondienst naar ondernemer te gaan, maar ik wilde dat wel heel graag, want ik had een goede baan, ik had absoluut niks te klagen, maar ik wilde al zolang iets vanuit mijzelf, ik wist alleen nog niet wat. Ik dacht eerst dat het het coachingswereldje zou worden, daar heb ik ook wat opleidingen en trainingen voor gedaan. Het grappige is wel dat die mensen tot mijn doelgroep behoren, zoals ik mijn doelgroep nu hebt, coaches, dienstverleners, maar een lang verhaal kort, ik deed fotografie altijd als een hobby en dat is op een gegeven moment video geworden, omdat iemand mij vroeg, en toen was ik al weg bij het bedrijf waar ik werkte…

Jacko: Waar werkte je trouwens?

Ted: Ja, bij NS. Als product manager. Mijn laatste functie was product manager bij NS en ik was verantwoordelijk voor het voordeelurenabonnement, zo heette dat toen. Niet helemaal in mijn eentje, maar wel als eindverantwoordelijke voor 1,3 miljoen klanten, die zo’n kaart hadden, dus dat zijn er nogal wat. Dus als daar 0,001% van gaat klagen, heb je toch wel een issue. En daar deden we veel direct mail acties, dus op marketing gericht. Per post toen nog. Online was er toen al zeker, maar nog niet in die mate als je nu om je heen kijkt en er werden veel direct mail acties, bijvoorbeeld van € 55,00 voor € 50,00 een kaart. En veel mensen reageren en dat dan bijhouden. Echt dat marketingstukje. Daar zat ik in. Dat was mijn laatste functie in Utrecht. En op een gegeven moment kwam de OV-chipkaart en toen werd het meer procesmatig-achtig en toen vond ik het marketing wat minder leuk en toen begon het ook steeds meer te kriebelen om voor mezelf te beginnen, maar nogmaals, wat dan? Want ik bedoel: ik kan geen treinreizigers meenemen of ik moet in die business blijven. En iemand vroeg mij toen in die periode van: “Wil jij een event”, een staatsevent in dit geval. ‘filmen?’ Want die had al een fotograaf. Ik deed dan al fotografie als hobby, daar heb ik ook een opleiding voor gehad, maar video, never done that, never been there. Dus ik had zoiets van: heb je niet nog een tweede fotograaf nodig of zo? Dat we uit verschillende hoeken kunnen gaan fotograferen? “Nee, ik heb echt een videoman nodig en jij kan dat best wel.” Hij had meer vertrouwen in mij dan ik in mezelf. Ik dat event gefilmd en ik vond het eigenlijk wel hartstikke leuk. Ik stond dus niet zelf voor de camera, dat toen nog niet. En dat was redelijk geslaagd met een eenvoudig cameraatje. Helemaal niks fancy’s of zo. En ik dacht: dat is eigenlijk best wel leuk, dat video. Het was ook een, misschien logisch gevolg op fotografie, maar vooral wat het een logisch gevolg omdat ik daar de marketing ook in kwijt kon. Dat vond ik eigenlijk wel hartstikke leuk. Marketing is eigenlijk ook een soort psychologie. En als ik dat nou mix, video met marketing, videomarketing, dat is eigenlijk best een heel natuurlijk huwelijk, om het zo maar eens te zeggen. Dus ik werd ernaartoe gezogen als het ware en doen opstarten en dat was 5 jaar geleden. In die tijd, voor Nederlandse begrippen, vrij nieuw. Weinig mensen die die mix ook zo etaleerden. Er waren natuurlijk wel videoproducties, maar die mix van videomarketing zag je toen wat minder en nu dus wat meer. En toen ben ik eigenlijk voor mijn gevoel van scratch af aan begonnen, ook al deed ik marketing, maar het werd wel steeds meer online marketing, dat is toch ook weer andere vaardigheden, andere kennis, die je daarvoor nodig hebt. Video, nooit een opleiding voor gehad, dus die ben ik toen wel gaan volgen. Niet weer vier jaar, want ik heb ooit een keer universiteit gedaan, 5 jaar, en ik had niet zoveel zin om weer 5 jaar aan een academie of zo te gaan volgen, maar hier in België, vlak bij Maastricht, waar ik woon, heb je hele aantrekkelijke opleidingen op dat vlak, dus die ben ik gaan doen. Een half jaar, echt een pressure cooker, dat was best pittig. Heel veel facetten van dat video gebeuren gehad. Niet zozeer van dat marketingstuk, maar wel van dat videogebeuren.

Jacko: En dat was ook toen je gestopt was bij de NS?

Ted: Toen was ik gestopt. Dus ik had een soort van: ja, een periode waarin ik eigenlijk niks deed. Nou ja, niks deed. Geen inkomen had vanuit mijn eigen werk en dat moest ik creëren. Ik was niet helemaal zonder meer weggegaan bij NS. Ik had er best wel lang gewerkt, dus ik had even iets achter de hand. Maar ook niet dat je zegt: “Er zit een houdbaarheidsdatum aan”, dus het was wel noodzaak ook om weer iets te gaan opstarten, maar nogmaals, ik wist niet wat, dit werd het. Ik wilde de kennis en ervaring opdoen vanuit de volledige opleiding. Die heb ik gevolgd en uiteindelijk heb ik het vanuit mezelf gecreëerd als videomarketeer, waarbij ik nu inmiddels na 5 jaar, of in die 5 jaar ook met name dienstverleners help, die online aan de slag willen. Zodat ze daar meer of makkelijker klanten uit kunnen halen. Want er zitten nogal wat aspecten aan, aan videomarketing en dat uit zich op verschillende vlakken. Het kan zijn dat mensen moeite hebben om voor een camera te staan. Het kan zijn dat mensen moeite hebben om een boodschap kort en krachtig te vertalen, want dat is wel handig bij online video. Het is een vreselijk snel medium. Überhaupt online, mensen klikken zo weg. En die mensen, die ik help, dat zijn dan vooral dienstverleners, ik zei het straks al even, coaches en trainers, daar had ik ooit vanuit het verleden iets mee. Die mensen ontmoet ik nu ook als klant. Maar het kan ook een rijschoolhouder zijn. Het kan een opvoedkundige zijn. Vorige week had ik een masterclass waar twee schoonheidsspecialistes als deelnemer aanwezig waren. Business coaches, die ik film en die ik help met het maken van films. Dus dat varieert. Het zijn wel met name ook dienstverleners en het zijn over het algemeen ook de een- of tweemanszaken. Af en toe midden en kleinbedrijf. Maar dat is meer reactief omdat ze mij gevonden hebben en dat ik daar dan niet per definitie ‘nee’ zeg, maar ik richt mij, ook als je naar het Zuiden kijkt, pro-actief, zeg maar, op die groep van dienstverleners, die zelf een eigen merk zijn. Dat is, zeg maar, degene voor wie ik nu werk. En dat is in die 5 jaar uitgegroeid, dus ik help ze op verschillende manieren. Dat kan een op een zijn. Het kan ook zijn dat ze bij mij een online training volgen, want ik werk natuurlijk ook online. Het kan zijn dat ze zo’n masterclass waar ik het straks over had volgen of een andere grotere dienst van mij is videomarketing in één dag, zo noem ik het. Dan kom je gewoon op één dag en omdat je net met video begonnen bent of misschien net helemaal niet en op die ene dag krijg je weer net heel veel inspiratie en ook een concreet plan waar je mee naar huis gaat, zodat je met jouw videomarketing kan gaan starten, want het is wel een ding dat… Goed, als je om je heen kijkt als zelfstandig ondernemer, online, je komt er bijna niet meer onderuit. Ik zou bijna zeggen: “Het is een must.” Het is wel handig als je het leuk vindt, maar het is ook bijna een must. En dat is zo’n beetje de aanloop naar mijn eigen bedrijf geweest, ja.

Jacko: Oké. Dat is denk ik ook best wel een grote stap voor jou geweest om toch te zeggen van: “Ik ga dus stoppen bij NS en ik ga dus leren eigenlijk…” Of eigenlijk met de intentie om dat fulltime te gaan doen…

Ted: Ja, absoluut.

Jacko: … iets te gaan leren of een bedrijf te gaan beginnen waar je toen eigenlijk nog niet zo heel veel kennis van had.

Ted: Nee. Nee. Dat is best wel… En dat was in de crisis zo’n beetje, eind 2009 ben ik weggegaan. Nou ja, begin 2010, dan zit je nog midden in de crisis. Als je het had over ‘het glas is halfvol’, dan dacht je: dan kan het alleen maar beter gaan. Maar natuurlijk, het is doodeng. Tuurlijk. Ik weet nog dat ik, toen ik uiteindelijk het besluit had genomen, de eerste stappen ook echt ging nemen, er niet alleen over nadenken, maar oké, nu heb ik dus naar elkaar toe, dus naar mijn werkgever toe uitgesproken van: “Wij gaan gewoon uit elkaar. Zakelijk uit elkaar.” Dat heb ik uitgesproken, waardoor er ook gewoon geen weg meer terug was. En dan niet weten wat ik precies ging doen. En niks menselijks is vreemd. Ik was ook best wel van: het is wel lekker om een stuk zekerheid te hebben, dus mijn primaire en zeker ook mijn secundaire arbeidsvoorwaarden, die waren niet verkeerd. En daar neem je dan afscheid van. Dan kun je wel zeggen: “Dan krijg je een zakcentje mee waar je een paar maanden mee vooruit kan, maar toch…” En ik wilde mijn eigen werk creëren. Ik wist nog niet wat, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, je kan beredeneren met je hoofd wat je wil, maar je hart of je buik, hoe je het noemen wil, dat straalt gewoon van alle kanten uit: je moet voor jezelf gaan beginnen. Ja, dat is eng. Toen. Maar tegelijkertijd toen en nu achteraf, ik heb er geen moment spijt van gehad. Nee. Absoluut niet, nee. En niet omdat ik de NS niet leuk vond, ik heb er heel veel geleerd en ik ben er dankbaar voor geweest, voor die periode, maar het was goed. En dit klopt. Dus ik werd er als het ware ook naartoe gezogen. Ik zei al straks: “Ik dacht dat het coaching zou gaan worden”, en ik vind dat nog altijd een interessant vakgebied, omdat het universeel is. Je kan het overal in toepassen. Dat merk ik nu ook in het begeleiden van mensen, maar het met beeld bezig zijn, het creëren van dingen waar beeld een rol in speelt, dat is wel mijn ding, samen met die marketing. Dat is wel mijn ding. Dat klopt. Dus in die zin kan ik ook heel erg echt oprecht zeggen van: “Ik heb er geen moment spijt van gehad.” Er was ook nooit een plan b. Want dat wordt dan soms om je heen geroepen van: ja, maar heb je dan niet iets waar je op kan terugvallen? Dan ga je toch solliciteren? Er is geen plan b.

Jacko: Ik denk ook dat dat de beste methode is eigenlijk. Om echt gewoon volledig ervoor te gaan.

Ted: Dat is ook zo. De energie zit daar en zeker toen ik wist welke kant het op ging en enthousiasme zit daar dan ook. Je wil er alles van weten. Alles wat los en vast zit, dat grijp je aan. Of het nou boeken zijn of dat je op internet dingen vindt, of iemand anders erover praat, je wil er alles over weten. Je bent er bij wijze van spreken 87 uur per week mee bezig zonder dat het voelt als werk. Dan moet je je er wel natuurlijk een beetje bewust van zijn dat je niet doorschiet, maar om aan te geven dat daar de energie zit. En dan is het goed. Dan is het kennelijk oké, en dat je dan nog niet meteen vanaf dag 1 de inkomsten genereert die je zou willen hebben, want je hebt niet één maand betaald, maar die tweede maand ook en die derde maand ook. Oké, maakt niet uit. Je moet natuurlijk wel commercieel gaan denken op een gegeven moment, je kunt niet alleen maar leuke dingen gaan doen. Je moet leuke dingen gaan doen, die ook geld opleveren. En dat komt dan niet vanzelf, je bent er zelf bij, maar het is wel omdat… Je merkt gewoon aan alles, die gaat hem wel worden en dit is gewoon plan a. en dat is het enige plan dat er is. En dat heet dan kennelijk passie.

Jacko: Goed, ik denk ook omdat je gewoon simpelweg geen plan b hebt, dat je dan eigenlijk gewoon genoodzaakt bent om er gewoon keihard voor te moeten gaan.

Ted: Nou ja, het is hetzelfde als ik tegen jou zou zeggen: “Jacko, ik heb een vriendin en daar ga ik mee trouwen, maar even onder ons gezegd en gezwegen: ik heb nog wel een andere vriendin achter de hand, want stel je voor dat dit fout gaat.” Dan weet je gewoon dat het huwelijk fout gaat per definitie. Misschien een rare metafoor, maar even gevoelsmatig van: het respect en dat gold dan hier ook van: dit is gewoon de kant die ik op ga en daar gaat omzet uitkomen en dan heb ik gewoon het ideale huwelijk voor mij, datgene wat ik wil doen. Ik ben zelf de regisseur om het maar in filmtermen te houden. Ik genereer daar inkomsten mee. Ik genereer ook mijn eigen baan, werk, dat vind ik ook wel een cool iets eigenlijk, want tot nu toe kreeg ik altijd betaald elke maand en daar moest ik ook wat voor doen, maar het was toch bij iemand anders. En ik kan vooral ook de daadkracht tonen op momenten dat ik het wil. In die zin, als ik vandaag iets wil, kan ik het morgen invoeren. Online bijvoorbeeld dingetjes of… Mislukt het, dan heb ik het zelf gedaan. Lukt het, dan heb ik het ook zelf gedaan. En die snelheid van werken vind ik ook wel heel prettig, want het nadeel van een groot bedrijf is vaak dat er ook, goed, er spelen ook allerlei belangen en je bent een radartje in het geheel. Hier ben ik gewoon de enige grote radar.

Jacko: Ja, je hebt gewoon zelf verantwoordelijk natuurlijk voor wat je doet en wat de resultaten gaan zijn.

Ted: Precies en die wilde ik ook zijn en dat duurde even om het te effectueren, een periode van een jaar, anderhalf jaar dat ik echt die knoop door heb gehakt. Maar dat is toen wel gebeurd. En nu is het 2016, 2017 inmiddels, goh, het gaat zo hard… 2017 en ik ben al 5 jaar zelfstandig ondernemer en dat gaat prima.

Jacko: Super! Super!

Ted: Ja.

Jacko: Mooi. Erg inspirerend is ook dat je toch die hoop gewoon had, je hebt gewoon een goede baan en dat je toch die knoop hebt doorgehakt om het gewoon te gaan doen.

Ted: En dat is natuurlijk aan de ene kant eng en aan de andere kant denk je: een luxepositie, want er zijn heel veel mensen, kijk ook om je heen in de wereld, die absoluut niet de vrijheid hebben om zo’n keuze te mogen en kunnen maken. En hoe eng die ook is, maar het feit dat je dat mag doen, want zo beschouw ik het eigenlijk ook wel, ook al ben je zelf degene die het moet doen. Dat vind ik ook wel een heel groot goed. Dat dat hier kan in Nederland of misschien moet ik wel zeggen Europa of andere landen ook, het komt niet zomaar uit de lucht vallen, maar aan de andere kant heb je die mogelijkheid en als je die graag wil, grijp hem aan. Ik bedoel: ik was ook niet de allerjongste toen ik begon, en ik weet niet of je het boek kent van Stephen Prové, Zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Een van de dingen die hij daar beschrijft, een aantal luisteraars zullen dat wel kennen, stel, je kijkt straks terug op je leven of je begrafenis zelfs, wat zou je dan over jezelf willen zeggen? Ik wil in ieder geval kunnen zeggen dat ik dit gedaan heb, los van het feit of het me gaat lukken of niet, maar niet dat ik 50 jaar op eenzelfde plek zit, 40 jaar. Ik wil kunnen zeggen dat ik dit in ieder geval geprobeerd heb en inmiddels meer dan geprobeerd en dat we het gedaan hebben en dat ik die stap gezet heb op het vlak waar ik dat wil. Creativiteit, samen met marketing waardoor het ook, zeg maar, resultaat geeft en niet alleen maar mooie praatjes maak, maar ook gewoon echt je bedrijf, en ook mijn bedrijf, verder helpt. Daar ben ik in die zin ook wel trots op. Af en toe moet je ook gewoon terugkijken. Ik heb nog zeker wensen en doelstelling, absoluut waar. Dat daagt ook uit. En tegelijkertijd ook terugkijken van: wat is er al gecreëerd in de afgelopen tijd? En daar zaten best wel moeilijke momenten bij, zeker in de beginfase, absoluut.

Jacko: Kun je er één voor me opnoemen?

Ted: Nou ja, op een gegeven moment, zeker in het begin, dat je het bodempje ziet leeg worden en dat je denkt van: oké, ik heb nog één of twee opdrachten, en daarmee red ik het nog net een paar maanden en verdorie, er wordt gebeld van: “Ja, het gaat toch niet door.” Dan gaat het niet om een paar honderd euro. En dat je denkt van: jeetje, daar ben ik zoveel tijd in aan het steken en zoveel aan het doen en dan gebeurt je net op dat moment, dat is ook nog in de zomerperiode wanneer het meestal sowieso al wat rustiger is en het eerste jaar was dat geloof ik, in 2012. Dat ik denk: oh man, als dit… Zo’n handdoek in de ring moment. Weet je. Maar dat is op dat moment dat het vers is en toen waren er ook nog wat kosten die betaald moesten worden, auto die kapot gaat en dan niet een 100-euro reparatie, maar meteen een 2000-euro reparatie. Dat soort dingen. De wasmachine bleef gelukkig nog draaien en dat dat allemaal tegelijk komt, dat je denkt van: oh man, hoe ga ik hier uit komen? En weet je, blijf ademen en zorg dat je vooral die dag waarop dat gebeurt, want dat komt allemaal op datzelfde moment samen, dat je die in ieder geval even nog een beetje doorkomt, en een dag later begint het weer te zakken en een dag later heb je iets van: oké, mouwen opstropen en aanpakken en weet je, oké, hier komen we ook wel weer door. Maar die momenten zijn er wel een paar keer geweest, ja. Dat zullen meer ondernemers waarschijnlijk herkennen. Doorgaan. Ook hier, geen plan b. Gewoon doorgaan, wees creatief. Waar kan ik het dan weer rechttrekken of ombuigen of wat is er nu nog op korte termijn wat kan en wat betekent het ook voor mijn langetermijndenken? Kan ik je wat leren en dat wil je het eerste moment nog even niet, want dan baal je, maar het tweede en derde moment wel en zo kom je eigenlijk veel verder. Leuk, het is niet alleen videomarketing, je bent ook ondernemer. Dat heb je nooit geleerd op school. Mijn neefjes en nichtjes, misschien dat het nu komt, maar in het onderwijs zitten geen ondernemerslessen bij wat ik weet. Of communicatie of online marketing. Dat is toch iets dat ik in de praktijk en ook zelf geleerd heb. Ik volg zelf ook workshops en trainingen en dergelijke.

Jacko: Want je leert het natuurlijk pas echt het beste als het echt moet, als het echt op je aan komt, ook al zit je op school. Het is een schoolopdracht, ook al krijg je een onvoldoende, weet ik veel wat, het is niet dat je geen geld meer hebt.

Ted: Dat klopt. De ervaring, die is de grootste leermeester wat dat betreft. Maar goed, je kunt wel kennis en vaardigheden natuurlijk opdoen en ook van anderen leren zodat je ook dingen kunt voorkomen soms, dat is ook weleens handig.

Jacko: Even compleet wat anders, want ik zie op je website, de tagline van je website is: ‘Laat je bedrijf groeien met online video.’ Kijk, ik doe best wel wat met video, en ik plaats video’s op YouTube en ik voeg een beschrijvinkje toe en that’s it, maar ik doe het wel bijna elke week. Kun je me vertellen van: hoe laat ik mijn bedrijf groeien met online video?

Ted: Nou, je zei net een belangrijk dingetje: “Ik doe het wel elke week.” En dat is wel een van de belangrijkste items als het gaat om in videomarketing, dat je het met regelmaat doet. En los van of je dan misschien alles goed invult in dat YouTube verhaal om zo goed mogelijk gevonden te worden, want dat speelt natuurlijk een belangrijke rol, je hebt wel regelmaat erin en dat is een van de belangrijkste dingen en er zit een aantal voordelen aan het gebruik van video. Ik zeg dan altijd: er zitten een aantal hardere voordelen en een aantal zachtere voordelen aan. Hard in de zin van: een bedrijf gaat om resultaten, meten is weten en van video is bekend dat de conversie, dus de respons op jouw communicatie over het algemeen hoger is dan op bijvoorbeeld tekst. Alleen, als je het even heel zuiver naast elkaar zet, want meestal gebruik je ze ook samen, dus conversie is het als het gaat om harde gegevens, dat je er gewoon meer betrokkenheid, langere duur van bezoekers op je website uit kan halen als je video op je website gebruikt. Langere duur is meer betrokkenheid, meer betrokkenheid levert meer potentiële klanten op. In the end kan je meer klanten opleveren. Dat zijn meer cijfermatige dingetjes. Daar zijn heel veel onderzoeken naar gedaan en het blijkt keer op keer dat daar gewoon grote voordelen aan zitten en dat merk ik zelf trouwens ook. Dat andere is wat zachter, als je je eigen merk bent, mensen doen zaken met mensen, zeg ik altijd. En of je nou in de B2B iets doet, dus business to business of een B2C, business to consumer, uiteindelijk gaat het om person to person marketing en dat merk ik aan mezelf ook. Ik wil ook vaak weten, ook al is het een wat groter bedrijf, wie zit daar nou achter? Gisteren was ik ook op een site, dan denk ik: leuk wat jullie allemaal aanbieden, maar wie zit hier nu achter? Er zat geen ‘over ons’ bij of een ‘over ons’ pagina. Ik zag nergens een fotootje nog op z’n minst. Het liefst nog een video. Dus dat person to person maakt dat ik iemand kan zien en uiteindelijk gaat het ook dat je een klik hebt met diegene van wie je die dienst in dit geval wil afnemen, zeker als het om coaches gaat of om opvoedkundigen. Het rijtje dat ik net noemde. Je moet een klik hebben met de persoon om wie het gaat. En dat uit zich natuurlijk in video. Daar kun je video bij uitstek voor gebruiken, omdat ik diegene zie, ook in z’n non-verbale communicatie. En daarvan weten we dat het een heel belangrijk deel uitmaakt, zo niet het belangrijkste, van je communicatie. En sommige mensen zullen met mij willen samenwerken, omdat ik bruine ogen heb bij wijze van spreken of omdat ze me prettig vinden overkomen, maar een ander misschien ook niet. En dat mag. En dat heb je in iedere branche, maar het uit zich wel in video. Dan kun je zeggen: “Dan ga ik maar liever niet op video”, je kunt het ook omdraaien. Trek de klanten aan met wie je wil werken. Dus dat heb je met video wat sterker dan met tekst, waarin mensen het lezen en mensen hun eigen interpretatie daaraan geven, terwijl, hier kunnen mensen kijken en het direct meteen ervaren. En dat vind ik wel een van de wat zachtere voordelen van video. Het geeft vertrouwen als je het goed doet. Het kan vertrouwen in ieder geval geven en daardoor kunnen mensen zich aangesproken voelen door datgene hoe jij doet en waarom je dat doet, want, weet je, je moet natuurlijk wel in eerste instantie een oplossing bieden voor datgene waar mensen mee zitten en als er dat al niet is, dan kun je nog zo een leuk koppie, dan werkt het niet, maar daar wordt wel vaak op beslist. Op hoe jij overkomt, op je uitstraling. En het minimum dat je nodig hebt, is dat je de oplossing biedt die mensen zoeken, het verhaal van de disstatisfy en de statisfy’ers. Als jij een webhoster bent en mensen kunnen bij jou een website hosten maar hij is niet betrouwbaar en valt er de helft van de tijd uit, weet je, dat is het minimum dat je moet hebben, het liefst zelfs nog iets meer, het liefst over delivery, maar als je een persoon bent die heel toegankelijk is, die makkelijk, zeg maar, reageert of snel reageert als jij met een probleem zit met jouw website, waardoor je geholpen wordt. Als jij dat type bent en je laat dat ook duidelijk merken in jouw communicatie en het hele hebben en houden hoe je bent, dan kan dat het verschil betekenen tussen met jou in zee gaan of met iemand anders in zee gaan. En als je het op een camera presenteert en ook met andere uitingen uit, dat levert je business op.

Jacko:Goed, ik zie dat op zich zelf ook wel als ik een persoonlijke video op YouTube zet, waarin ik zelf in beeld ben of iets waar ik dus zelf eigenlijk spreek, dan zie ik dat daar positieve reacties op komen, als dat het een ander soort video is.

Ted: Wat veel aanspreekt, en nou generaliseer ik een klein beetje, dat is infotainment, dat is een mix tussen informatie geven, dus mensen wel iets van waarde bieden en het ook op een leuke manier doen en daar hoef je geen clown bij te gaan uithangen en dat kan ook niet in alle branches, want als je uitvaartondernemer bent, dan kan ik me voorstellen dat het wat anders is dan wanneer je doet wat ik doe of wat jij doet. Maar een stukje infotainment, waarin je kort en krachtig, zeg maar, een leuke video presenteert, dan gaan mensen ook op je reageren. Dus je creëert interactie, je creëert engagement en tegelijkertijd toon je jezelf als expert. Je expertstatus gaat omhoog. Als je dat regelmatig doet, wat jij ook straks zei, regelmatig, één keer per week, en sommigen doen het zelfs nog vaker, dan blijf je wel op het netvlies staan. Die contactmomenten blijven, want het is inderdaad, met die contactmomenten kun je blijven staan op het netvlies van mensen en dan moet je soms even helpen herinneren, dat maakt wel of ze op een gegeven moment jou gaan benaderen, omdat ze denken: Jacko, dat was toch die… En dat helpt. Dat zie ik zelf ook aan mijn video’s, aan mijn vlogs, die ik één keer in de twee weken en sowieso standaard één keer in de week komt die in mijn lijst, zeg maar, mijn abonneelijst, dus die zien als eerste wat ik op dat moment aan waarde bied. En dat wil niet zeggen dat het altijd direct op zo’n e-zine of iets uitkomt, maar als je dat gewoon regelmatig doet.

Jacko: Op de lange termijn.

Ted: Ik zeg altijd… Precies. En dat is een quote die ik zelf over heb gehouden van een training die ik ooit gevolgd heb bij Open Circles, een bekend instituut denk ik van [??? 23.17] Get in line and stay in line. Dat heb ik vijf jaar geleden gehoord, dat was een van de eerste trainingen die ik volgde, en die heb ik altijd onthouden. No matter what, iets gaat eruit. Of ik moet zwaar ziek zijn of zo. Maar gewoon met regelmaat en dat vergt ook dat je het volhoudt. En daar ook een soort plan voor hebt. Ik zeg vaak: “Ga gewoon 10 video’s op 1 dag opnemen, dan kun je de komende maanden vooruit. Dan hoef je niet steeds opnieuw op te starten. Maar zorg wel dat het met regelmaat, zeg maar, getoond wordt. Dat je steeds aanwezig blijft en niet één keer, een video is leuk, dat ga ik maken, ik heb niet meteen 100 views, ik heb er maar 10. Zie je wel, video werkt niet.” Maar dat geldt voor bloggen ook. Dat geldt voor Facebook, dat is even een kwestie van drag and drop en dan rolt het binnen. Online is het ook druk.

Jacko: Ja, het is wat je zegt, het is met alles zo. Een eerste blog, daar ga je geen 1000den bezoekers op krijgen, maar doe je het een jaar lang elke dag…

Ted: Precies. En dat is het verhaal, dus ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik ben wel een creatief ondernemer, dus ik heb ook 1000den ideeën en volgens mij zijn er nog heel veel andere ondernemers, die ook 1000den ideeën hebben en die kun je gewoon niet allemaal doen, die moet je ook niet allemaal willen doen, dan heb ik er liever een paar, die je uitprobeert en doet en misschien slaagt de ene wel en de ander niet, maar datgene dat slaagt, hou het dan ook wel vol. En in plaats van dat je 1000 verschillende dingetjes doet en hier eens een keertje een balkonnetje oplaat en daar een ballonnetje oplaat. Dan is er niks mis met een ballonnetje oplaten, maar als het er 1000 zijn, die vliegen alle kanten op. Pak er dan twee of drie, hou dat vol en zorg dat ze een beetje dezelfde richting op gaan, dan heb je focus, dan is het ook leuk om vol te houden en om te blijven doen, want anders maak je jezelf gewoon knettergek. En met video is het zo, het kan, afhankelijk van datgene wat je wil maken, kan het zijn dat het je meer of minder tijd kost en dat kan tegenwoordig al heel simpel, maar als je hele mooie blogs wil gaan maken en op locatie die wil gaan maken en je wil ze gaan monteren en je wil ze ook nog aan de actualiteit verbonden hebben. Ja, dan weet je gewoon in de beheersituatie, dat je er ook echt gewoon tijd voor inruimt. Dat maak je niet zomaar even in een halfuurtje of uurtje. Als je zegt van: “Ik vind het prima om voor de camera te staan, ik maak er gewoon 10 op een dag, we zijn niet aan de actualiteit gebonden en ik kan op die manier waarde bieden en ik kan gewoon een voorraadje maken voor de komende 2 – 3 maanden”, dan weet je gewoon dat je met een vrij kleine tijdsinvestering gewoon een hele tijd vooruit kan en dat je na 3 maanden weer zo’n dag plant. Dan wordt het een ander verhaal. Maar realiseer je het wel. En bij de eerste keer al dat je ermee aan de slag gaat.

Jacko: Goed, je zegt: “Het is tegenwoordig super simpel om een video te maken.”

Ted: Ja, pak je smartphone.

Jacko: Met je iPhone kun je een video maken, die kun je direct op YouTube zetten.

Ted: Absoluut. Zo simple is het ook. Dat is de meest eenvoudige manier en doe het vooral ook. Zeker als je gaat beginnen. Pak je smartphone, doe het met datgene dat je hebt. Je hoeft geen ingewikkelde camera’s te hebben, tuurlijk, je moet op een aantal dingen wel letten, ook technisch gezien, ook met je smartphone, wat je zegt, hij zit in je broekzak of in je handtasje, wat het ook is. Pak hem eruit en ga aan de slag. Zo simpel is het. En hij kan meteen op YouTube als je dat wil, of op je site, en natuurlijk kun je daar in groeien. Een van de dingen die ik altijd zeg als je met je smartphone filmt, let er dan wel op, dat geldt trouwens ook voor andere camera’s…

Jacko: Hoe je hem houdt?

Ted: Dat ook. Dat verticaal, horizontaal is wel een dingetje. Er zijn ook vaak twee kanten. Ik ben meer van het horizontale kamp, maar ik weet ook dat het in de marketingwereld als je het over conversie hebt, dat verticale video’s, daar zou je wel van moeten weten, als die beter bekeken worden, dan kun je overwegen op sommige kanalen om die verticaal op te nemen. Ik vind het vanuit video-oogpunt *maakt rilgeluid*. Dat. Echt helemaal niks. Zeker als-ie op je website staat met van die zwarte balken opzij, dan vind ik het gewoon echt helemaal niks. Maar het is wel zo dat als mensen hun telefoon, omdat het nou eenmaal menselijk gedrag is, verticaal blijven houden en verticaal een video zien en die daarmee beeldvullend is op jouw smartphone in plaats van dat je hem verticaal houdt en je bekijkt een horizontale film over het beeld van mijn smartphone, als die eerste, zeg maar, een langere kijkduur oplevert en ook een betere conversie naar klanten, dan moet je het wel overwegen. Ik heb daar in een van mijn events de komende weken ook over. Het is voor mij een gruwel, het is echt een gruwel, aan de andere kant: het gaan om videomarketing, dus je moet ook naar je conversie kijken. Het gaat ook om resultaat. Dus ik zeg niet dat je in één keer allemaal verticaal moet gaan filmen. Ik roep ook altijd ‘horizontaal’ tot nu toe, maar het is er wel eentje waar je je bewust van moet zijn en afhankelijk van je kanalen. Ik vind het zelf ook drie keer niks, omdat ik het qua beeldpropositie gewoon niet mooi vind. Een bioscoopfilm, een televisiefilm of een speelfilm op televisie bekijk je ook horizontaal. Onze ogen staan in de breedte, Bij video werkt het net even anders dan bij fotografie, waar je natuurlijk ook verticale plaatjes kan schieten. Daar is dat wat gewoner. Maar bij video zijn we dat ook helemaal niet gewend en is het ook heel raar om dat te zien. Ik vind het ook vaak qua compositie gewoon niet om aan te zien. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Er zijn vaak twee kampen, de verticale en de horizontale kant, maar ik ben ook niet blind, dus ik zie ook wat er gebeurt en zie ook dat er verticaal gefilmd wordt, ook omdat Facebook Live bijvoorbeeld, dan hou je je telefoon verticaal. Ze zijn geloof ik wel nu bezig dat je ook horizontaal kan filmen. Dat is allemaal verticaal. De telefoon hou je in de regel verticaal, want die is ooit bedacht om te bellen en gelukkig bellen we er ook nog wel mee en dan hou je hem horizontaal tegen je oor en dan ben je natuurlijk heel snel geneigd, als je daar iets mee doet, foto’s of video, om die ook verticaal te houden als je dat plaatje gaat maken. Als Facebook [??? 28.51] vooralsnog, dan zijn mensen eigenlijk… Op een of andere manier, die kwartslag draaien is dan opeens heel moeilijk. Ik doe dat wel. Als ik video’s bekijk, ik draai mijn telefoon een kwartslag en dan is-ie gewoon in de breedte te zien, maar niet iedereen doet dat.

Jacko: Maar op mijn desktop, mijn computer, zit ik gewoon op Facebook.com, en ik zie dan een video voorbij komen en volgens mij, negen van de tien keer, die is verticaal.

Ted: Dat klopt.

Jacko: Mijn laptop kan ik moeilijk horizontaal gaan draaien.

Ted: Precies. En het is goed dat je het zegt, want je hebt natuurlijk ook te maken met een soort kanaalverschuiving van: waar kijken mensen op? Kijken mensen meer op hun mobiel of op hun desktop? Het gebruik van mobiel voor het kijken van video’s neemt enorm toe. Dus dat is dan je smartphone of je tablet. Over het algemeen worden op desktops video’s die wat langer zijn bekeken, dus stel je voor er wordt ergens een educatief programma, dan is men sneller geneigd om daar te kijken, terwijl voor andere video’s, eventueel een introductievideo of een brandingsvideo of een salesvideo, zie je een toename van een mobiele kijker. Dat betekent dus ook voor je video’s dat de urgentie om ze kort te houden nog groter is. Want over het algemeen worden de video’s die op smartphones en op tablets bekeken wordt, de kijkduur is daar korter. Je bent sneller ook afgeleid daar. Terwijl thuis, achter je desktop, is het over het algemeen iets rustiger of ben je al in een werkmodus. Ik bedoel: de telefoon gebruik je op de bank, gebruik je in de trein, gebruik je op plekken waar je ook snel afgeleid wordt. Dat klopt. Je gaat zeker niet je desktop draaien, nee.

Jacko: En is nou ook als jij coaching doet of je leert mensen goed video in te zetten, is het dan ook iets wat jij specifiek leert in een coaching of zie jij ook nog andere simpele dingen of veelgemaakte fouten die je vaak ziet, die mensen maken, die met video beginnen?

Ted: Ja, er is een aantal dingen. Ik help mensen een op een met video en dat geldt ook voor groepen en dat komt bij een aantal dingen ook steeds terug, de 80-20 regel. 80% van de dingen gaan vaak over hetzelfde. En een van die dingen is inderdaad… Nou, laat ik er een paar noemen. Tekst, wat moet ik vertellen? En vaak zit dat verborgen in camera-angst. Sommige mensen vinden het wat makkelijker om voor de camera te staan en sommigen hebben er meer moeite mee, omdat je je nou eenmaal kwetsbaar opstelt en dat is ook zo. Heeft vaak ook te maken met: wat moet ik vertellen? Dat kwetsbaar opstellen kan op verschillende levels zijn, dat je bang bent afgewezen te worden? Omdat mensen je kunnen zien en dan gaan ze op dingen letten, maar het heeft ook heel vaak te maken met wat vertel ik dan? Waar sta ik nu eigenlijk voor? Als ik het over een introductievideo heb op je webpagina, dan gaat het eigenlijk verder dan video, want vaak kom ik dan ook in aanraking met mensen die dan, en ik zal niet zeggen dat ze er dan de eerste keer pas over nadenken, ik mag hopen van niet, maar waar ben ik nou van? Want ik moet het nou heel kort houden. Of krachtig in ieder geval, dus ik moet het downsizen tot de kern. En soms is zo’n videoproces dan bijna een zoektocht naar de kern van je bedrijf, als ik het even overdreven zeg, voor de een wat meer dan voor de ander natuurlijk niet. Dus dan gaat het voorbij het video maken als het ware, maar het is wel belangrijk, want je wilt een goede video hebben. Dus wat vertel ik dan is dan vaak een dingetje en als dat wel bekend is of daar is met in gegroeid, dat ik ze help bij dat verhaal, want daar help ik ze dan bij. Jij blijft de expert, maar ik blijf dan wel bij: hoe kun je het zo goed mogelijk verwoorden voor de video op jouw manier? Dan wordt het krachtiger en dan staan mensen ook zelfverzekerder voor de camera en wordt het ook geloofwaardiger, dus het wat vertel ik is een belangrijk dingetje en wees daarin niet bang dat je je tekst kwijt raak, want ik zeg altijd: maak het jezelf een beetje makkelijk. We hebben het over de smartphone gehad, maar je kan ook kiezen om jouw verhaal in stukjes op te nemen. Het hoeft niet in één take, zoals dat dan heet, want gaat het ergens op drie kwart fout, dan moet je weer helemaal opnieuw en iets anders vertellen, na vijf keer heb je er geen zin meer in. Dus dat in stukjes opnemen helpt ook al en om het aan elkaar te plakken hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Dat is tegenwoordig op je mobiel heel goed mogelijk met bepaalde van die bewerkingsapps. Dus maak het voor je zelf in die zin ook makkelijk, waardoor voor de camera staan ook niet zo’n groot ding wordt. Het is ook gewoon doen en oefenen en op een gegeven moment groei je daar steeds meer in en wees vooral, en dat is het tweede dingetje dat ik wil meegeven hier, wees ook niet te perfectionistisch. Dat zie ik ook vaak in groepen of een op een. Ik heb die neiging soms ook gehad. Ik heb het wel een beetje afgeleerd hier en daar, want anders had ik nog steeds geen video online gezet. Er is altijd wel iets van jezelf… Als is het maar dat je blouseje net even verkeerd zit of dat het rimpeltje hier bij mijn oog, weet je. Zeker van styling, visagie en zo, allemaal prima. Weet je, je bent je merk, je personal branding. Absoluut belangrijk, zeker. Maar schiet er niet in door. Want dan kom je in een soort rooie zone terecht waarin het meer destructief wordt, dan dat het, zeg maar, constructief voor je gaat werken. Ga beginnen. En tuurlijk, de eerste de beste video hoeft niet direct online. Je mag best een paar keer oefenen, graag zelfs, want dat wordt vaak gedacht. Nee, jouw website heb je waarschijnlijk ook niet in één dag gemaakt. Daar heb je ook nagedacht over je teksten of laten maken. En dan pas gaat-ie in één keer life en misschien heb je er een mooi promotieplan omheen gemaakt, website geliked, prima. Maar dat heb je niet in één dag even gedaan. Dat geldt voor die video ook. Als jij de eerste keer start en je moet er nog een beetje aan wennen, aan ruiken, ga gewoon lekker oefenen. Pak die camera gewoon. Ga een beetje klooien, om het zo maar even te zeggen. Het hoeft nog niet meteen online. Jij beslist dat zelf op dat moment. Maar wees ook niet te perfectionistisch, want dan komt-ie nooit online. Dat is iets dat ik ook nog weleens tegenkom, ja.

Jacko: Ik weet nog, toen ik mijn eerste video ging maken, dat ik zelf in beeld was en dat weet ik nog, vroeger op school, toen vond ik het heel erg eng om ook te presenteren of om… We hadden toen een opdracht dat je een video moest maken, een soort verkoopgesprek en toen vond ik dat echt doodeng en ook de eerste video voor Internetsuccessengids en die vond ik ook echt doodeng. Dus wat je zegt, het is gewoon een kwestie van gewoon gaan doen en niet te perfectionistisch zijn. Het is nooit perfect, en hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt en ook hoe makkelijker je erin wordt, denk ik.

Ted: Absoluut, dat is helemaal waar en wat het leuke ook is… Het moet geen Hollywood film worden of niet te gelukt. Als je een keertje ‘uhh’ zegt, dat is helemaal niet erg. “Ik heb uh gezegd, kan het er niet uit geknipt worden?’ Is helemaal niet erg. Kijk, als je continu achter elkaar ‘uh’ zegt, oké. Dan wordt het een iets ander verhaal. Dan doen we het gewoon even opnieuw, maar dat gelikte hoeft helemaal niet. Juist dat menselijk, dat gewone alledaagse zou ik bijna willen zeggen, waardoor je jezelf ook kan zijn of mag zijn, dat maakt het juist ook gewoon sterk. Dat zie je in de reacties op video’s. Als ik dingen vertoon op zo’n dag, zo’n videomarketing op één dag, dan laat ik ook video’s zijn en dan zie je bij wie je de energie in de zaal gewoon proeft, dat zijn de video’s waar mensen gewoon niet te gelikt en te aangeleerd voor de camera staan. Waarin ze zichzelf kunnen zijn. Dat leven, daar herkennen mensen zich ook in. Je bent niet, en dat hoef je ook zeker niet te zijn, de presentator, zoals je die op televisieprogramma’s weleens ziet. Bij de programma’s van RTL of SBS of what ever en dat hoeft helemaal niet. Oké, het moet ook niet stuntelig zijn, dat is weer de andere kant van het verhaal. Maar daar kun je in groeien en gewoon jezelf zijn en jouw eigen stijl in ontdekken en de ene is rustig. Ik praat veel met mijn handen. Ik kan soms te snel zijn, dan moet ik mezelf ook een beetje down sizen. Dat is heel persoonlijk, maar ieder z’n eigen manier en dat maakt het juist mooi en ook onderscheidend en verschillend. En wordt het niet allemaal 13 in een dozijn. Gelukkig.

Jacko: Goed, je hebt mensen, die kopen natuurlijk, wat je ook al in het begin aangaf, ze kopen om jou.

Ted: Ja, absoluut. En wat ik vaak terugkrijg als mensen video’s van mij gezien hebben en daarna ontmoet ik ze een keer live, dat heb je natuurlijk in dat online landschap van de afgelopen jaren. Dat is ook heel leuk. Dan ontmoet je ze op een gegeven moment voor de eerste keer live en dan zeggen ze: “Je bent net zoals op de video.” Dat is eigenlijk het grootste…

Jacko: … compliment.

Ted: Jawel. Ik voel me daar ook niet anders. Natuurlijk voel ik me daar ook nog steeds kwetsbaar, en zal ik het wel vertonen en doe ik een keer gek voor de camera en denk ik: ja, is dit nou wel leuk. Weet je, misschien voor de één niet en voor de ander wel. Maar ik ben wel mezelf. Het is niet gemaakt en als het zo overkomt dat mensen daarin mij in real life hetzelfde ervaren als op video, dan is in ieder geval dat stukje voor elkaar. Dat ken ik ook. Ik weet wat het is om ervoor te staan. Ik heb er vaak achter gestaan, de camera, maar ik doe beide. Ik wil dat ook doen, zodat ik ook ervaar, wat het ook is, wat ik ervaarde een jaar of 4 – 5 geleden, om voor die camera te staan in plaats van dat ik het doe vanuit een situatie waar vanuit ik alleen maar van achter de camera ben gaan staan. Dat kan niet. Dat werkt trouwens ook niet. Ik vind beide kanten leuk. Maar daardoor weet ik ook wat het is en kan ik ook mensen daarin begeleiden.

Jacko: Goed. Je kan jezelf dan goed verplaatsen natuurlijk in de andere persoon.

Ted: Je moet het gewoon voelen. En natuurlijk, niet het gevoel van ieder persoon is hetzelfde, maar ik kan me dan ook nog wel inleven wat iemand… Er zijn ook mensen, die klappen dicht voor een camera. Dat kan. En er zijn ook mensen, die zo spontaan, die zo sociaal zijn, die moet je misschien een beetje afremmen, omdat het anders voor de kijker niet meer te volgen is. Die uitersten kom ik tegen. En dat is ook mooi. Iedereen is verschillend en dat mag ook. Ja.

Jacko: Absoluut. Ted, als ik zeg, even compleet wat anders, een succesvol persoon, ben ik benieuwd, wie komt er dan bij jou het eerste naar boven?

Ted: Mag ik er meer?

Jacko: Vooruit.

Ted: Weet je, ik kijk soms ook weleens op televisie of op YouTube en dan kom je weleens van die soort documentaires tegen en laatst kwam ik die van Alain Musk tegen, die van Tesla. En in diezelfde periode zag ik iets van Pieter Zwart, hij noemt zichzelf eindbaas van Cool Blue. Dus dat is die elektronicagigant, zeg maar. Die webshop. De ene is internationaal, de ander in nationaal. Dan vind ik het van beide dan weer heel knap, dat vind ik dan heel aansprekend aan die twee mannen, het onderscheidend vermogen in een markt, die helemaal war concurrerend is. Echt ongelooflijk hoe beiden zich op een inventieve manier zich weten te onderscheiden. De ene binnen de autobranche, dat is een deel van zijn bedrijf, want hij heeft er veel meer. En Pieter Zwart, zeg maar, binnen de markt waarin je van een stofzuiger tot een wasmachine kan kopen en hoe ze zich dan toch kunnen onderscheiden op een hele strakke manier. Ook in video vind ik dat heel mooi hoe ze dat doen, met name Cool Blue. Pieter Zwart, ik heb die ook vertoond op die ene dag, een video gemaakt waarin het bedrijf verkocht wordt.

Jacko: Ja, die heb ik gezien.

Ted: Nou ja, de koper is, ik zal het verklappen, Sinterklaas. Die video heeft-ie spontaan zelf bedacht als een grapje en die heeft meer opgeleverd aan exposure, is ook viral gegaan, heeft zelfs het journaal gehaald, die heeft meer opgeleverd in die termen, dan het budget van, hou me even ten goede, van 2 of 3 miljoen dat ze in die periode ook gestopt hebben in tv advertising. En de kracht van video is gewoon waanzin. Dat is natuurlijk een echte entertainment video, spontaan bedacht, goed uitgevoerd ook, dat is ook belangrijk en is viral gegaan. Die twee vind ik wel heel aansprekende personen hoe ze in een war concurrerende markt toch behoorlijke omzet draaien. Volgens mij iets van 550 miljoen op jaarbasis. En Alain dus nog meer, die heeft miljarden als vermogen. Nou is geld niet het belangrijkste, maar wel dat je dingen kan doen die het nog groter maken, omdat ze vanuit hun kracht dit voor elkaar hebben gekregen. Vind ik knap. Ik heb overigens niet de ambitie om 1600 man in dienst te krijgen, zoals Pieter Zwart heeft, maar dat vind ik wel succesvolle voorbeelden, maar ook dichter bij huis. Ook om me heen. Ik had vroeger een collega bij NS, ik begon ooit in Heerlen, echt jaren geleden en dan gingen we lokale routes promoten. Daar verdien je dus geen drol aan, van Sittard naar Heerlen of van Maastricht naar Weert, dat is ook allemaal niet zo’n lange afstand, dat ik denk van: nou, daar komt het geld van binnen, Maar goed, dat was toen. We zaten in een rayon. Zo heette dat ook toen nog. En die collega van mij heeft in de loop der jaren zichzelf zonder opleiding, want hij vond het wel mooi, hij had universiteit gedaan en hij vond het wel een beetje vervelend. Ik zei: “Weet je wat jij hebt? Jij hebt gewoon zo’n talent als het gaat om netwerken en om mensen te binden en een verhaal te vertellen. Dat is een kracht die vanuit jouw ervaring gewoon…” Een talent dat zich zo ontplooid heeft, die is op een gegeven moment gewoon woordvoerder geworden binnen NS op het hoogste niveau. Uiteindelijk een eigen mediabedrijf begonnen op dat vlak. Heeft zelfs mensen van advies voorzien die in de parlementaire enquête, de NS moest ondergaan vanwege het FIRA-debacel, begeleid. Tot op dat niveau. En daar heb ik ontzettend veel bewondering voor en dat vind ik gewoon ontzettend knap. Dus het kan ook heel dicht bij huis zijn. Mensen, die hun talent gewoon gebruikt hebben om zo ver te komen. En dan zijn er ook altijd business coaches, voor de camera ga ik die filmen, waar ik ook bewondering voor heb en die komen, en dat is even dan een soort van primeur, die komen in een serie waarin ik 5 succesvolle ondernemers voor de camera ga filmen. Ik ga nog even niet vertellen hoe-ie heet, maar binnenkort wordt die gereleased en dat zijn ook mensen waar ik dan bewondering voor heb voor hetgene dat zij zeg maar, binnen Nederland, als dienstverlener gepresteerd hebben. Een van de mensen, om even een tipje van de sluier op te lichten is Henk-Jan Erkel bijvoorbeeld. Volgens mij kennen heel veel mensen die. Bekende online copywriter, die succesvol is. Ja.

Jacko: Ik ben benieuwd: wanneer ben je in jouw ogen succesvol?

Ted: Ik kan moeilijk bepalen wanneer iemand anders succesvol is. De meest eenvoudige bewoording die ik daaraan kan geven is: succesvol ben je wanneer je het leven kan leiden dat je leidt. En dat is voor iedereen anders. Als ik het op mezelf betrek, dan is geld daar een onderdeel van en niet omdat geld zelf iets waard is, maar omdat ik er dingen mee kan doen, die ik niet kan doen als ik minder geld heb, waardoor ik kan groeien. Bedrijfsmatig gezien: als ik mijn bedrijf in ieder geval kan neerzetten op de manier zoals ik het wil. Dus met datgene wat ik straks al vertelde. Een deel online en een deel offline en daar een bepaald bedrag aan koppel dat ik graag wil verdienen en dat ook haal, dan ben ik op dat vlak in ieder geval succesvol waardoor ik ook weer dingen kan doen voor de maanden of de jaren erna en kan groeien. Want als je me nu vraagt, dat is ook zo’n mooie vraag altijd, wat zou je doen als je morgen een miljoen wint, of 49 miljoen is tegenwoordig de hoofdprijs, absurd hoog. Dan zou ik zeggen: “Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen.” Misschien zou ik een andere auto kopen, maar dan… Verhuizen misschien nog niet eens, maar ik zou niet heel veel anders gaan doen. Dus om aan te geven dat geld zeker belangrijk is, maar tot een bepaalde hoogte om dingen te kunnen doen, die ik anders niet zou kunnen doen. Dat is één ding. En de belangrijkste kernwaarde die daaraan gekoppeld is, is een stuk vrijheid. Ik zei het in het begin van dit gesprek al: ik wilde voor mezelf beginnen om zelf die regisseur te kunnen zijn en als ik dat kan blijven doen vanuit datgene dat ik leuk vind, en ik doe dat vanuit een stuk gezondheid, wamt dat vergeten we weleens, hoe vanzelfsprekend het allemaal is dat ik kan lopen en bewegen en ik ben volgens mij gezond, tenminste, dat hoop ik dan maar. Ik heb in ieder geval geen klachten, laat ik het zo zeggen. Als ik dat vanuit die omgeving kan doen en met die mensen met wie ik het graag wil doen, dus zeg maar ook naasten en ook zakencollega’s, dus privé, maar ook zakelijk. Dan heb ik toch een topleven, of niet? Dus datgene wat ik nu doe en dat mag zeker nog, daar heb ik zeker nog wensen in, absoluut, en het is niet zo dat ik pas succesvol ben als ik die bereikt heb. Ik vind het ook al mooi dat ik in een jaar, zeg maar, een manier heb kunnen verder vormgeven, die gewoon prettig is. En als ik dan niet per se die 5.000 klanten of die 10.000 of wat het dan ook is gehaald heb maar er net iets onder zit, dan ben ik niet meteen ontevreden of niet succesvol, maar dan heb ik weer een jaar kunnen genieten. Voor mij mag dat nog heel lang zo doorgaan.

Jacko: Ik denk ook dat het het belangrijkste is dat je het leven leidt wat je voor ogen had en natuurlijk ook het gezonde. Dat je gezond bent.

Ted: Ja, het is niet alleen maar van: ik moet 5 ton per jaar verdienen en dan pas ben ik succesvol. Het zit niet alleen maar in geld. Het is een functie in het geheel, maar het zit zeker ook in privé en ook de tijd die je eraan spendeert en de tijd die overhoudt voor andere dingetjes. En als dat gewoon lekker voelt en ik heb die vrijheid, ik kan het in vrijheid doen, ik kan beslissen wanneer ik zeg: “Ik ga nou eens even een dagje niet werken.” Als ik geen deadlines voor klanten heb tuurlijk. En vroeger was dat wat lastiger. Dan moet je vrij vragen of dan ging een collega op vakantie en dan kun jij niet gaan, maar dan kun jij weer wel gaan. Dan moet je dan terug zijn en dan krijg je het extra druk, want dan neem je het werk van een collega over. Dat heb ik nu allemaal niet meer. En dat mis ik niet, dus in positieve zin heb ik dat gelukkig niet meer, omdat ik zelf de regisseur ben.

Jacko: Ja, mooi is dat.

Ted: Niet iedereen zal dat herkennen, wat ik nu zeg. De een zal dat wat meer toespitsen op een item dan de ander, maar een stukje vrijheid, in vrijheid datgene kunnen doen, dat vind ik een heel groot goed. En ik kijk niet elke dag het nieuws, maar soms kijk ik het wel om ook weer te realiseren van: weet je, tel je zegeningen.

Jacko: Reflectiemoment.

Ted: Ja, moet je niet elke dag doen, want er is genoeg ellende. Dan word je depressief, dat wil je ook niet. In die context van: weet je, niet iedereen mag en kan dit. Nou ja, jij hebt dat weliswaar zelf gedaan, maar ook vanuit omstandigheden waarin het kon en kan. Wees blij.

Jacko: Heb jij nog boeken die je de luisteraars zou kunnen aanraden?

Ted: Behalve mijn eigen boek, althans dat deel waar ik in geschreven heb…

Jacko: Welke was dat?

Ted: Assessment in e-commerce. Dat was een boek van een paar jaar geleden waarin videomarketing een stukje in stond. Dat zijn er verschillende, boeken. Eentje die meteen op mijn netvlies komt, is er eentje die me wel heel erg aansprak, dat was The E-mit.

Jacko: Ja, die heb ik gelezen.

Ted: Van Michael Burber. Why more small businesses don’t work and what to do about it? Dat staat nu heel ver op de kast, dus ik ben even aan het kijken of ik het kan lezen. Het gaat over de verschillende rollen die je hebt als je een onderneming start. Veel mensen starten vanuit passie en expertise, soms vanuit een groot bedrijf en worden ondernemer. Er wordt geleerd om ondernemer te zijn. Het is gewoon petten op. Ik ga nu even heel kort: de ondernemerspet, de managerspet en die expertisepet en je vervult tegelijkertijd die rollen, terwijl je heel erg sterk met de expertisepet bent begonnen en in een keer komen er andere dingen op je af waar je misschien niet zoveel mee te maken hebt gehad voorheen. En dat beschrijft-ie heel mooi aan de hand van een verhaal, waarin-ie iemand interviewt of een gesprek mee heeft of begeleidt met hele mooie voorbeelden en dat is er eentje, die vind ik voor mensen die een kleinere zaak hebben, die heel dichtbij staat, waar je heel herkenbare dingen in terug ziet, en die gewoon geholpen heeft om bewust te zijn van de petten die je soms op hebt. Zeker als je een creatieve ondernemer bent, die heel graag creëert en wil maken. Dat is prima, want dat is ook de initiator en de drive, de motor. Tegelijkertijd moet je die andere petten ook vanuit dat perspectief ernaar kijken, om het ook op business wijze, zeg maar, vorm te geven. En niet alleen qua creativiteit. Dus dat boek vind ik wel een hele mooie. Nog steeds. Die kun je een paar keer lezen en daar haal je ook steeds weer nieuwe dingen uit. Een andere is eentje die meer stuctuur geeft aan contentmarketing, de zeven fundamenten eigenlijk van contentmarketing, daar is video onderdeel van, maar het gaat ook veel verder dan alleen maar video en dat is geschreven door Bob Oort, het boek heet ook B2B Contentmarketing, de zeven fundamenten. En dat is er ook eentje die ik nog weleens regelmatig terugpak, omdat dat een boekje is dat heel erg een kapstokje geeft voor datgene wat ik, maar ook andere ondernemers doen. Dus ook als je online bezig bent. Het proces, de verschillende kanalen die tegenwoordig allemaal voorhanden zijn. Van into Google, Facebook, noem het allemaal maar op. En als je van structuur houdt, als je jezelf afvraagt: ben ik nou met losse flarden bezig en hoe hang ik dit allemaal een beetje aan elkaar vast, zodat het ook een richting op gaat? Dan is dit er eentje die je ook sterk kan helpen. B2B Contentmarketing. Vind ik een heel interessant boek en eigenlijk nog steeds. Dan zijn ook van die boeken die je af en toe terug pakt, zeg maar. Dat soort boeken. Ik lees meer van dat soort boeken dan romans op dit moment.

Jacko: Ik lees zelf ook zelden romans. Goede boeken zijn natuurlijk altijd goed. Ik ben nu zelf trouwens bezig in het boek Tools of titans.

Ted: Die zag ik laatste voorbij komen. Toen heb ik op Bol.com gekeken en toen werd ik al snel afgeleid. Ik heb hem alleen niet besteld, maar van de [??? 49.36].

Jacko: Klopt.

Ted: Die met die Pharis?

Jacko: Ja, met die Pharis.

Ted: Ja, klopt. Ben je al begonnen of niet?

Jacko: Ik ben nu bijna klaar.

Ted: En?

Jacko: Ja, heel goed. Het gaat echt over alles. Hij interviewt Tony Robins, ook andere namen, echt over alles. En het boek gaat eigenlijk over de podcasten die hij heeft opgenomen. En van al die podcasten heeft-ie dan een soort van samenvatting of soort van belangrijkste punten eruit gehaald. En iedereen heeft weer andere tips, andere adviezen. Ik vind het echt een heel goed boek.

Ted: Een echte aanrader dus. Het is ook voor de eenmanszaak en de kleinere ondernemer, laat ik het zo zeggen. Niet zozeer klein in omzet, maar gewoon klein. Dus niet alleen [??? 50.25] Precies. Ja, super. Dat soort boeken spreekt mij ook aan. Maar er zijn ook heel praktische boeken die ik soms pak als het gaat om dingen voor mijn website. Ik noemde straks Aart-Jan al even. Die heeft nu inmiddels twee boeken geschreven, de eerste heette Hestiek en de tweede Maak me gek. Dat zijn ook… Linda Spaarboek heeft ook een boek geschreven, ondernemershout. Dat zijn mensen, die in Nederland succesvol zijn en die vaak ook heel pragmatisch gewoon, van die kleine dingetjes dat je zegt: “Verrek, ik weet het wel, maar ik doe het niet.” Soms ook hele nieuwe inzichten, echt eye-openers, die je vaak meteen kan toepassen. Dus het zijn boeken op verschillende niveaus, van structuur tot mindset tot hele pragmatische tips, tot hele inspirerende boeken. Ik vind het leuk om daarin te grasduinen of te lezen. Ja.

Jacko: Ik heb zelf dan ook de IMIF Revised, als ik het goed uitspreek, gelezen. Dat is ook echt sowieso een aanrader. Ik vond het heel goed dat-ie… Goed, wat je zegt. Je begint dus voor jezelf, op den duur kom je in die fase dat je het niet meer alleen kan. En dat je dan dus iemand erbij neemt, maar in het begin gaat het goed, maar op den duur gaat het dan ook weer niet goed. dan moet je die weer ontslaan en dan moet je terug weer zelf gaan doen.

Ted: De fases die je tegenkomt, de mensen waarmee je werkt, dat die hetzelfde vuur voelen als waarmee jij je eigen zaak gestart bent om ook tot de maximale prestatie te kunnen komen en niet alleen zomaar even werknemers zijn en dus ook niet alleen als zodanig… Menselijk kapitaal. Hoe belangrijk is dat? Heel belangrijk. Dat beschrijft-ie inderdaad heel sterk. Klopt, ja. Ook mooi.

Jacko: Absoluut. En om nog even terug te vallen op video, dat is dan even het laatste, want we zijn volgens mij ondertussen al iets van een uur bezig, maar maakt niet uit. Heb jij nog tips aan mensen? Die willen met video beginnen. Wat zou jij kunnen aanraden aan die mensen?

Ted: Behalve datgene dat ik eigenlijk al gezegd heb, ga het vooral gewoon doen en ga aan de slag met je smartphone en maak het jezelf makkelijk door het te gaan monteren. Daar kan ik nog wel iets aan toevoegen. Dat monteren, dat kan ook wel een dingetje zijn, want mensen willen zich bezig houden met hun eigen expertise en niet altijd met monteren, maar dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ik heb laatst een hele mooi app gezien, die kun je dus ook op je smartphone gebruiken, of het nu Android is of Apple, dat maakt niet uit. Die heet Revideo. Er zijn natuurlijk meer apps, maar Revideo is er eentje die voor beide te gebruiken is. En daar is zelfs een desktopvariant van, dat is een abonnementssysteem van voor 90 euro per jaar of zo, maar die app is maar een paar euro en dan kun je dus heel simpel met dezelfde smartphone waarmee je opneemt heel simpel gewoon niet meerdere tapes opnemen en de beste eruit kiezen en ze daar aan elkaar plakken. En als je dat wil ook vrij snel al publiceren, als je daarvoor kiest. Dat kan. En zeker als je begint, die het met datgene wat je hebt. Doe het niet in één keer als het lastiger wordt qua verhaal. Maar pak gewoon een paar tapes. Het gaat niet om Facebook Live waar we het over hebben. Het gaat gewoon om vooropgenomen video’s, daar kan dat, doe dat, oefen gewoon, ervaar het gewoon. Maar er ook gewoon tijd voor, want je kan wel in intenties blijven hangen, maar net zoals bij andere elementen van ondernemerschap, bij video geldt gewoon maar één ding: ga het gewoon doen en zorg dat je inspiratie krijgt. Dat kun je via mij ook krijgen als je dat wil. Je kan naar mijn pagina gaan waar ik heel veel tips geef: easyvideomarketing/tips, daar vind je heel veel tips, eenvoudige en pragmatische tips hoe, niet alleen het wat, ook het hoe, je dingen kan doen en hoe je er weer in kan groeien. En heb lol. Misschien is dat wel de belangrijkste tip. Lach ook om jezelf. Weet je, ik lig soms ook in een deuk voor de camera. Dat zit er soms wel in en soms ook niet, maar daarmee heb ik wel lol om het te gaan doen, want uiteindelijk, marketing is het bereiken van je klant natuurlijk, maar het is ook wel zelf leuk vindt, en als je videomarketing zelf leuk vindt, helpt het je wel om leuke video’s te maken, zeker de infotainment video’s.

Jacko: Oké. Ik denk dat het een duidelijk verhaal is, Ted. Vooral het belangrijkste wat je zegt is: “Heb gewoon plezier in wat je doet en maak het jezelf ook gewoon niet al te moeilijk. Zeker niet in het begin.”

Ted: Precies, want je moeilijk maken, is niet zo heel moeilijk en geniet er gewoon van. En ik heb klanten die inderdaad, wat ik net zei, dichtklappen voor de camera en als ik ze geholpen heb en ze zijn dus een aantal weken verder, dan zie je ze gewoon groeien en dat is ook gewoon zo gaaf om te zien. Dan vinden ze het ook gewoon echt leuk om te doen en dan pakken ze gewoon uit eigen initiatief het op. En dat is echt gewoon leuk. Je bent ook niet de enige hierin, dus trek je ook op aan anderen. Kijk ook om je heen en laten we elkaar erin stimuleren. Ja.

Jacko: Oké. Ik zit even op je website en ik zie een soort van green screen-achtige of hoe het ook heet. Zeg je van: ik dat nou per se nodig of?

Ted: Nee, hoor. Het is ook een stijl en keuze die je zelf maakt, ook vanuit huisstijl en ook vanuit praktisch oogput, ik zei straks al, een aantal video’s op één dag opnemen en ik sta nou voor zo’n green screen en voor degenen die niet weten wat het is, dat is inderdaad een groen doek of een groen scherm en waarom is dat groen, omdat dat een rare kleur groen is, die niet in mijn kleding of ogen of wat dan ook voorkomt, waardoor-ie in de montage kan weghalen, dus in de montage en daar kan ik iets anders voor terug zetten. Dat kan een foto zijn, dat kan een kleur zijn, dat kan een wit vlak zijn, wat ik ook wel. Ik neem vaker op voor zo’n green screen, niet altijd, soms ook gewoon in de studio, waar stoelen staan en een setting is. Maar dat is uit praktisch oogpunt en meer een soort huisstijloogpunt om het redelijk clean te houden, te focussen op de boodschap, die ik wil vertellen en ik voeg vaak wel elementen toe. Dat kan tekst zijn of een foto, afbeelding of iets anders in die video, waardoor het toch voor mijn idee rustig blijft en de boodschap hopelijk overkomt. Datgene wat ik wil vertellen. Maar dat ik zeg: “Moet dat nou?” Nee. Kijk, een green screen is voortgekomen uit speelfilms waarin dingen die je in de werkelijkheid niet kan filmen, voor zo’n green screen, en die green screens zijn dan nog 20.000 keer zo groot als ik heb gemaakt worden en daarna door professionals bewerkt worden in een programma en dan lijkt het echt, zoals stuntdingetjes of special effect dingetjes die je gewoon niet kan filmen, zeker als je de veiligheid in acht wil nemen. Daar is het vandaan gekomen. Het is ook vaak een blue screen geweest, omdat zeker als iemand blond is, dan kan een blue screen beter werken dan een green screen. Het is wel even iets dat apart om aandacht vraagt als je ermee aan de slag wil, dus het is niet een 1 – 2 – 3tje. In de eerste plaats moet jouw videobewerkingsprogramma het aan kunnen. Revideo kan dat overigens. Die desktopvariant. Maar ook een iMovie, Moviemaker dan weer niet, even los daarvan, anders zijn we dadelijk nog een uur bezig. Dus je videobewerkingsprogramma moet het aan kunnen, maar het is wel een handige manier, vind ik zelf, om sommige dingen te kunnen doen die je anders niet kan, maar het is zeker geen must en ik vind echt op locatie filmen, dus met een setting of zelfs op straat, daar heb ik ook mooie dingen gedaan, dat vind ik minstens net zo leuk. Het is een combinatie, die ik doe, maar voel je zeker niet verplicht van: ik moet straks met een green screen, helemaal niet. Maar het is wel leuk.

Jacko: Oké. Duidelijk, Ted. Ik denk dat dit een zeer interessant gesprek was, waar ik enorm veel van heb kunnen leren. En ik wil je in ieder geval hartstikke bedanken dat je de tijd hebt genomen om hier zo aanwezig te zijn.

Ted: Graag gedaan. Leuk om over te praten. Ik hoop inderdaad dat luisteraars er dingen hebben kunnen uithalen die nuttig voor ze zijn, maar mochten ze vragen hebben, dan kunnen ze me natuurlijk altijd bereiken en gewoon mailen. Dat is geen probleem. En op mijn website staat ook een aantal tips die je zo kan toepassen, dus ik hoop dat ik in ieder geval een stuk heb kunnen inspireren om mensen verder te laten gaan of te laten beginnen als ze nog niet begonnen waren met video.

Jacko: Heb je ook een mailinglijst?

Ted: Ik heb ook een mailinglijst, ja. Als je op mijn homepagina komt en je wil gratis tips en je wil op de hoogte blijven, dan kun je je daarvoor inschrijven en dan kun je eens kijken of dat iets voor jou is.

Jacko: Oké. Super. Nogmaals hartstikke bedankt, Ted.

Ted: Graag gedaan.

Jacko: We spreken elkaar snel.

Ted: Tot de volgende keer, Jacko, dankjewel.

1 Reactie

Laat een reactie achter