Zoekmachine reputatie beheer is het beheren van de reputatie die je als bedrijf in de resultaten van de zoekmachines hebt. Hierbij kun je denken aan slechte reviews die in Google naar voren komen wanneer er wordt gezocht op je bedrijf. Hier kun je als bedrijf op inspringen door te reageren op de slechte recensies die je hebt gehad.
Bedrijven kunnen de reputatie monitoren door speciale software. Hierbij worden de zoekresultaten continu gemonitord, en gecontroleerd welke reacties en reviews er verschijnen. Je ziet dat veel grote bedrijven speciale afdelingen op hebben gezet om de zoekmachine reputatie te beheren. Dat is natuurlijk ook logisch, want als bedrijf wil je niet dat potentiële klanten alleen maar slechte recensies tegenkomen wanneer ze zoeken op jouw bedrijf.
Je doet er als bedrijf ook goed aan om op je eigen website een reviews/beoordelingen pagina te openen. Dit maakt je website sterker qua SEO, want er komen telkens nieuwe reacties (dus nieuwe content op), en je hebt de reacties in eigen beheer, zodat je er goed op in kunt spelen.