Wat is TOMA? Top of Mind Awareness

TOMA staat voor Top of Mind Awareness.

Dit is een afkorting die het best vertaald kan worden naar herkenning, ofwel de herkenning van een merk zoals het in marketing land genoemd of vertaald kan worden.

Een voorbeeld hiervan is het volgende.

Stel dat iemand jou vraagt naar het eerste cola merk wat er bij jou naar voren komt. De kans is groot dat jij Coca Cola noemt. Dit is het meest bekende cola merk ter wereld. Coca Cola heeft dus een hele hoge TOMA (ofwel Top of Mind Awareness).

Een hoge TOMA wordt gecreëerd door de kracht van herhaling. Daarom hoor je vaak dezelfde radio of tv commercials. Wanneer jij er constant aan herinnerd word dat je bij het boeken van een hotel naar website Y moet, dan ga je dit onthouden en ontstaat er dus een hoge ‘awareness’.

Dit is hetzelfde als wat ik met affiliate marketing doe. Door telkens in mijn uitingen te praten over affiliate marketing, associëren mensen mijn naam vaak met affiliate marketing, waardoor ik als een affiliate marketing expert gezien word.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[index]
[index]