GEO-targeting is wanneer je een advertentie zo opzet, dat deze op basis van de locatie van de bezoeker word getoond en aangepast.

Een goed voorbeeld hiervan zijn dating advertenties.

Je kent het vast wel dat je een advertentie als de onderstaande ziet:

geo targeting voorbeeld

In de afbeelding hierboven zie je dan ‘Canada’ staan, maar vaak is dit nog veel specifieker en zie je de stad waar je je op dat moment bevind.

Hierbij wordt de bezoeker dus heel specifiek getarget wat de conversie van zo’n advertentie omhoog doet.

Hoe komen adverteerders aan je locatie?

Een grote vraag die vaak gesteld word is hoe adverteerders aan je locatie komen.

Dit gebeurd veelal via je GPS op je mobiele telefoon. Adverteerders kunnen deze vaak aflezen en zo gericht een GEO-advertentie tonen.

Een andere manier is dat je locatie ‘gegokt’ word. Als jij bijvoorbeeld op een site zit waar je restaurants in Amsterdam zoekt, is de kans groot dat je je in Amsterdam bevind. Hier worden dan pagina specifieke advertenties voor gemaakt en ingezet.