FOMO staat voor Fear of Missing Out, wat in het Nederlands vertaald kan worden naar de angst om iets te missen.

Een goed voorbeeld hiervan is de recente stijging van Bitcoin waarde. Doordat de prijs van de Bitcoin zo hard steeg, waren veel mensen bang om de boot te missen. Hierdoor steeg de waarde van de Bitcoin nog harder – waarna de koers klapte.

Wat er gebeurde is dat er veel mensen bang waren dat ze een “goede kans om miljonair te worden” mis zouden lopen. Zo hoorden van hun vrienden en familie en overal op het internet dat ze super hoge rendementen hadden door de Bitcoin te kopen, en waren dus bang om achter te blijven. Hierdoor besloten ze op het laatste moment om ook Bitcoin te kopen.

FOMO in de marketing

FOMO (Fear of Missing Out) komt met name door de sociale druk. Doordat mensen horen dat hun vrienden en familie het product (in dit geval Bitcoin) hebben, en er toch een tijdsdruk achter zit (waarde gaat alleen maar omhoog, of het product is binnenkort niet meer te verkrijgen), doen mensen rare dingen en kopen ze toch iets.

In de marketing is het toepassen van FOMO dan ook een erg krachtig middel. Dit wordt doorgaans gedaan door een product beperkt beschikbaar te maken, of door een tijdsactie te maken – bijvoorbeeld dat het product “alleen tot vrijdag nog te koop is”, of “dat hierna de prijs omhoog gaat”.