Zoekwoorden zijn termen die mensen in Google (of andere zoekmachines) intypen. Door zoekwoorden of zoektermen te gebruiken, proberen mensen het antwoord of meer informatie via de zoekresultaten in de zoekmachines te krijgen.

Een zoekterm zou bijvoorbeeld zijn: “wat is de Bitcoin koers?”.

Door deze term in Google (of de andere zoekmachines) in te typen, verschijnen er webresultaten.

Zoekwoord optimalisatie

Als website eigenaar wil je natuurlijk dat je zoveel mogelijk bezoekers krijgt, en dat als mensen op relevante zoekwoorden in Google zoeken, ze bij jouw website terecht komen.

Hiervoor kun je je website optimaliseren voor de zoekmachines. Dit wordt SEO (Search Engine Optimization) genoemd; ofwel: zoekmachine optimalisatie.

Je kunt je website en pagina’s optimaliseren voor bepaalde zoektermen door de termen in de SEO titel, Meta omschrijving en teksten mee te nemen; maar alleen dat is niet genoeg.

Om goed te scoren in Google dien je een langere termijn aanpak aan te gaan. SEO is dan ook afhankelijk van enorm veel factoren, zoals de leeftijd van je site, de niche waarin je zit, hoe waardevol je site is etc. etc.

Zoekwoord analyse

Als website eigenaar kun je ook kijken hoe populair bepaalde zoektermen zijn – en op welke zoekwoorden er veel (of juist weinig) gezocht word. Dit kun je doen met tools als SEMRush. Hier kun je ook zien wat relevante zoektermen zijn, en op welke zoektermen je concurrenten scoren.

Er zit veel verschil in het ene tegenover het andere zoekwoord. Op de ene zoekterm zal meer gezocht worden als op de andere. Als er veel op een bepaalde term gezocht word, betekent dit vaak ook dat er veel concurrentie is. Er valt immers meer op de zoekterm te verdienen.