Een keyword is een zoekwoord of een zoekterm. Het meervoud van keyword is keywords, wat weer zoekwoorden of zoektermen betekent.

In Google vul je vaak een ‘keyword’ (zoekwoord) of meerdere keywords (zoekwoorden) in om informatie op te zoeken.

Je website en de pagina’s erop kun je voor keywords optimaliseren, zodat Google jouw pagina toont als iemand op een bepaalde zoekterm zoekt.

De keywords van deze pagina zijn bijvoorbeeld ‘wat is een keyword’ en als het goed is ben je via deze zoekterm op mijn website terecht gekomen.

Short tail keywords

Short tail keywords zijn zoekwoorden als ‘Nederland’ of ‘iPhone’, kortom: één woord.

Op deze woorden is in Google vaak veel concurrentie en het is moeilijk om op deze zoekwoorden te scoren.

Long tail keywords

Naast short tail keywords zijn er ook long tail keywords. Dit zijn bijvoorbeeld “wonen in Nederland” of “iPhone 6 kopen zonder abonnement”.

De long tail keywords zijn dus langer en meer specifieker.

Het is makkelijker om op deze zoektermen te scoren, omdat er minder concurrentie is.

Nog een voordeel is dat mensen die op long tail keywords zoeken vaak al weten wat ze willen kopen. Ze zoeken dan specifiek op het type.