Een conversiepixel is een onzichtbaar stukje code wat op de bedankt-pagina wordt geplaatst. Door een conversiepixel te plaatsen kun je meten hoeveel conversies er hebben plaatsgevonden en wat het conversieratio is.
Stel dat jij een Facebook advertentie hebt gemaakt; je wilt dan weten wanneer er iemand via jouw Facebook advertentie iets koopt. Zo kun je namelijk weten of je advertentie winstgevend of verliesgevend is.
Door een conversiepixel te plaatsen weet Facebook wanneer er iemand via je advertentie op de bedankt-pagina terecht is gekomen. Zo kun jij dus meten of je meer inkomsten hebt, dan uitgaven (de kosten van de advertentie).
Conversiepixel: meten = weten
Het is altijd verstandig om een conversiepixel te plaatsen op je bedankt-pagina’s.
Dit hoeft niet alleen voor aankopen te zijn, maar kan ook voor lead registraties zijn; bijvoorbeeld wanneer iemand zijn of haar mailadres heeft achtergelaten.
Stuur mensen na zo’n actie altijd door naar een bedankt-pagina en plaats daar je conversiepixel op.
Een conversiepixel kun je bijvoorbeeld halen uit Facebook, of door Google Analytics op je website te installeren.