CPM betekent Cost Per Mile en is een Engelse afkorting. Cost Per Mile is een begrip in de online advertentiewereld en houdt in principe in dat je betaald voor duizend weergaven.
Stel dat jij een advertentie op een andere website wilt plaatsen. Je kunt dan gaan adverteren volgens het CPM principe. Dit houdt in dat je een vast bedrag betaald per duizend weergaven van je advertentie.
Je kunt voor CPM kiezen als je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid wilt opbouwen. Je betaald namelijk voor elke duizend weergaven (of er tussenin).
Als het doel van je website is om meer bezoekers naar je website te krijgen, dan kun je bijvoorbeeld beter kiezen voor CPC (Cost Per Click) waarbij je betaald voor het aantal keer dat er op je advertentie is geklikt.
CPM niet meer vaak gebruikt
Tegenwoordig wordt CPM niet meer zo heel vaak gebruikt, aangezien het moeilijk is om te weten hoeveel keer een advertentie getoond word.
Bezoekers kunnen de pagina waarop de advertentie getoond moet worden wel laden, maar of ze de advertentie ook daadwerkelijk zien is weer wat anders. Daarom betalen steeds meer adverteerders per click.