ROI (of Return on Investment) is het getal (vaak een bedrag) wat je overhoudt aan een investering die je hebt gedaan. Als je een positieve ROI hebt, heb je meer geld aan de investering overgehouden, dan dat je hebt uitgegeven. Dat is dus winst.

Stel voor dat jij bijvoorbeeld een advertentie hebt lopen. Voor die advertentie geef je elke dag 10,- euro uit aan advertentiekosten. Deze advertentie brengt jou per dag 20,- euro op. Dat is dus 10,- euro winst, wat een ‘return of investment’ is van 10,- euro.

Je krijgt tien euro bovenop de gemaakte kosten terug.

Negatieve ROI

Het is ook mogelijk dat een ROI negatief is.

Stel voor dat je bijvoorbeeld 10,- euro per dag adverteert, en slechts 5,- euro per dag uit de advertentie verdient. Dan loop je dus 5,- euro verlies, wat een negatieve ROI is.

De bedoeling is natuurlijk om een positieve ROI te hebben.

Het is mogelijk om een negatieve ROI om te zetten naar een positieve ROI, door zaken aan te passen.

Investering

Een ander voorbeeld van een ROI is dat je bijvoorbeeld een investering hebt gemaakt.

Stel dat jij een huis hebt gekocht van 200.00 euro. Je gaat het huis verbouwen en hebt 10.000 euro aan verbouwingskosten. Vervolgens verkoop je het huis voor 250.000 euro. Dan heb je een ROI van 40.000 euro.

ROI berekenen

De ROI wordt vaak in percentages berekent. Dit doe je aan de hand van de volgende formule:

Return on Investment (ROI) = (“opbrengsten investering” – “kosten investering”) / “kosten investering” x 100

Zo kun je dus eenvoudig de Return on Investment in procenten bereken.