Gisteren kwam ik er achter dat Google heeft besloten om niet langer auteursfoto’s in de zoekresultaten te tonen.
En dat vind ik behoorlijk balen!
Doordat er een foto in de zoekresultaten van Google verscheen, viel mijn website namelijk meer op ten opzichte van websites die dit niet hadden.
Daarnaast straalde het een stukje autoriteit uit.
Maar wat is de reden voor deze (plotselinge) verandering?
Volgens John Mueller (hoofd van Google Trends) zijn de zoekresultaten meer in ‘uniform’ wanneer er geen auteursfoto’s getoond worden. Hiermee doelt hij natuurlijk op het feit dat de zoekresultaten niet helemaal in één lijn waren.
De ene website had wel een auteursfoto voor de website beschrijving, en de andere website niet; dat zorgt ervoor dat de zoekresultaten niet helemaal op één lijn zijn.
Daarnaast – en dit zegt Google – zouden mensen evenveel op een website klikken die geen auteursfoto hebben, als een website die wel een auteursfoto hebben.
En dat is toch opvallend, want verschillende websites berichtten juist dat hun website verkeer toenam wanneer ze een auteursfoto gebruikten.
Auteursfoto toch niet helemaal weg…
Gelukkig heeft Google besloten het Authorship Program niet helemaal stop te zetten, aangezien de naam van de schrijver, het aantal Google Plus volgers en een link naar het Google Plus profiel nog wel zichtbaar zal blijven.
Hierdoor blijft er toch nog een stukje van je autoriteit over ;).
Toch blijf ik het jammer vinden dat Google heeft besloten de auteursfoto weg te doen, en hoop ik – heel stiekem – dat Google er ooit weer voor zal kiezen om de auteursfoto weer terug te brengen.
Overigens gaat de auteursfoto nog niet direct weg, maar zal dit in de loop van de tijd worden uitgerold.
Thanks voor het lezen van deze blog, en vergeet niet: kick ass and have fun!
Overigens zou ik het tof vinden als je in de reacties hieronder even laat weten wat jij van de keuze van Google vind :).