Eén van de meest gestelde vragen die ik van beginnende internet marketeers krijg is hoe ze een geschikte niche markt kunnen vinden, om een website in te starten.

Je moet tenslotte een niche kiezen om iets te gaan doen. Welke markt ga je op? Welk product ga je aanbieden en welk probleem ga je oplossen?

Een niche markt kiezen is één van de belangrijkste taken die je als beginnend ondernemer hebt. Het is namelijk de basis van waaruit jij gaat ondernemer.

Hieronder zal ik bespreken hoe jij een goede niche markt kunt vinden en wat belangrijk is om op te letten.

Regel #1: Waar heb jij interesse in?

Ik vind het zelf altijd fijn om een niche te kiezen waar ik zelf ook interesse in heb.

Let op: dit hoeft niet, maar het kan wel enorm helpen.

Je weet dan namelijk wat er speelt in die niche, en je kunt er zelf makkelijk(er) over vertellen. Daarnaast vind je het waarschijnlijk ook leuk om in die niche actief te zijn. Wanneer je een niche kiest waar je zelf totaal geen gevoel mee hebt, dan is het lastiger om er content over te maken.

Ik wil je dus altijd aanraden om een niche te kiezen waar jij zelf ook interesse in hebt.

Regel #2: Is de markt groot genoeg?

Veel beginnende ondernemers letten hier niet op, maar dit is o zo belangrijk.

Wanneer jij een niche kiest, is het super belangrijk dat je een niche kiest waar genoeg geld in te verdienen is; ofwel, een niche die groot genoeg is om op te schalen.

Kies dus een niche waar er een actieve doelgroep is, een doelgroep die groot genoeg is.

Een hele specifieke niche als Zeeuwse postzegels verzamelen, heeft namelijk niet super veel potentieel. Het is dan beter om het wat breder aan te pakken en groter te denken. Het is echter wel een goede keuze om klein te beginnen, daar zal ik later in dit artikel over vertellen.

Regel #3: Gebruik tools om te kijken hoe groot je niche is

In de tijd waar we vandaag de dag leven, is er enorm veel data tot onze beschikking. Je kunt dan ook tools gebruiken om veel inzichten te vergaren.

Zo kun je met tools als SEMRush zien hoeveel keer er op bepaalde zoekwoorden word gezocht, wie je concurrenten zijn en meer.

marktonderzoek niche kiezen

Hierdoor weet je wat er speelt en hoe groot je niche is.

Als je ziet dat er bijvoorbeeld 100.000 keer per maand op je onderwerp word gezocht, weet je dat er genoeg potentieel in zit.

Regel #4: Weet wie je concurrenten zijn en hoe zij het aanpakken

Voordat je definitief met een niche aan de slag gaat, is het verstandig om goed marktonderzoek te gaan doen, en op zoek te gaan naar je concurrenten.

Dit kun je ook weer doen door tools als SEMRush te gebruiken, maar ook door zelf op zoek te gaan. Ga eens op Google zoeken naar je niche, en bekijk de sites van je concurrenten.

Hoe bieden zij het aan? Wat voor product verkopen zij? Waar zijn zij actief?

Dit is allemaal belangrijke informatie die je goed kunt gebruiken.

concurrenten in Google

Regel #5: Ga dieper je niche in; denk specifiek

De kans is groot dat je een veel te grote niche hebt gekozen. Ik zal je een voorbeeld geven.

Je denkt waarschijnlijk dat ‘afvallen’ een niche is.

In grote lijnen is dit ook zo, maar door gelijk te targetten op alles wat met ‘afvallen’ te maken heeft, denk je veel te groot.

Het is veel slimmer om specifiek in de afvallen-niche te gaan, en een niche-in-een-niche te kiezen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Afvallen met Paleo
  • Koolhydraatarm eten
  • Suikervrije smoothies

Dit zijn drie voorbeelden, maar je kunt er nog veel meer bedenken als je een beetje marktonderzoek doet.

Het is namelijk veel makkelijker om hier op te scoren, en hier een naam in op te bouwen. Wanneer je dat eenmaal doet, kun je altijd nog breder gaan.

Het is altijd beter om heel specifiek te beginnen; hiermee ga je namelijk sneller scoren en ook verkopen.

Conclusie goede niche markt vinden

Samengevat is het dus belangrijk dat je:

  • een niche kiest waar je zelf ook interesse in hebt
  • goed marktonderzoek doet
  • een niche kiest die groot genoeg is
  • zo specifiek mogelijk gaat beginnen

En natuurlijk het allerbelangrijkste is en blijft: beginnen. Door alleen maar stil te zitten ga je niet veel bereiken; onderneem actie en zet iets op.