Gemiddelde positie Google Ads – Verleden tijd!?

Gemiddelde leestijd: 7 minuten
woordmerk google logo

Google kondigde het in het voorjaar al aan, maar sinds september 2019 is het zover: de gemiddelde positie is verdwenen uit de statistieken in Google Ads, voorheen Adwords. Google is echter wel met vier nieuwe statistieken gekomen die nauw in relatie staan met de gemiddelde positie.

Ben jij iemand zich regelmatig bezighoudt met Google Ads en was de gemiddelde positie een belangrijke metric voor je of was de gemiddelde positie Google Ads de belangrijkste input voor bepaalde rapportages of scripts die je hebt draaien?

Dan is nu de tijd aangebroken om je koers licht te wijzigen.

De positie in Google Ads

Het zal geen verrassing voor je zijn dat de positie van je advertenties in de zoekmachine een belangrijke factor is voor de CTR. Dit werkt hetzelfde als bij SEO. Hoe hoger jij als adverteerder staat, hoe groter de kans dat men vaker op jou klikt en je CTR dus stijgt. Waar je voorheen op een simpele manier kon sturen en bieden op je positie, is dit dus sinds kort licht veranderd.

Even terug: wat was de gemiddelde positie in Google Ads

Voor we je gaan helpen hoe je je koers dan kunt wijzigen, leggen we je uit wat die gemiddelde positie dan ook alweer exact was.

De gemiddelde positie was een statistiek in Google Ads, voorheen Adwords, die inzicht gaf op welke positie jouw advertentie gemiddeld stond in de betaalde zoekresultaten.

Werd je 200 keer vertoond in de betaalde zoekresultaten, waarvan 100 keer op positie 1 en 100 keer op positie 2, dan was je gemiddelde positie 2,5. De gemiddelde positie gaf dus tevens aan hoe jij scoorde als adverteerder ten opzichte van de concurrentie.

In de veilinginzichten van een bepaalde campagne of advertentiegroep kon je exact zien hoe jij presteerde ten opzichte van de concurrentie op deze statistiek. Echter is die statistiek dus sinds enkele maanden verleden tijd en compleet verdwenen uit Google Ads.

4 nieuwe statistieken in Google Ads rondom positie

Google heeft natuurlijk niet stilgezeten afgelopen tijd en is met vier nieuwe statistieken in Google Ads gekomen die de oude statistiek ‘gemiddelde’ positie moeten doen vergeten.

Google geeft als reden dat deze vier statistieken beter laten zien waar jouw advertenties worden weergegeven in de betaalde zoekresultaten. De nieuwe statistieken vertellen je namelijk meer concrete informatie, zoals het aantal keer dat je helemaal bovenaan hebt gestaan in de betaalde zoekresultaten.

We zetten de vier nieuwe positiestatistieken op een rijtje:

  • Top impression rate (relatief): deze statistiek geeft weer hoe vaak jouw advertenties zijn weergegeven boven de organische zoekresultaten ten opzichte van het totaal aantal vertoningen.
  • Absolute top impression rate: deze statistiek geeft weer hoe vaak jouw advertentie helemaal bovenaan de pagina staat ten opzichte van alle vertoningen.
  • Top impression share: deze statistiek geeft weer hoe vaak je als adverteerder boven de organische zoekresultaten staat ten opzichte van alle impressies die beschikbaar zijn voor bepaalde zoekwoorden bovenaan de zoekresultatenpagina.
  • Absolute top impression share: deze statistiek geeft weer hoe vaak je als adverteerder helemaal bovenaan de zoekresultaten bent verschenen met jouw advertenties ten opzichte van de beschikbare impressies op de zoekresultatenpagina.

Voorbeeld: stel je vertoningspercentage lag op 75% in de afgelopen 30 dagen, dan wil dit zeggen dat jouw advertenties in Google Ads 75% van de gevallen zijn vertoond als je kijkt naar alle mogelijke keren dat het mogelijk is geweest dat ze vertoond zouden worden.

Waarom dit bijvoorbeeld niet maximaal is (op 100%), kan meerdere oorzaken hebben, zoals te lage biedingen, te lage kwaliteitsscore, te lage advertentierangschikking, campagnes die tegen budget aanlopen of je biedstrategieën zijn zodanig ingesteld dat het vertoningspercentage niet het belangrijkste doel is, maar dat ROAS of een bepaalde CPA/CPL dat wel is.

Nieuwe Google Ads strategie rondom posities

In veel hoofden van specialisten heeft de volgende vraag rond gespookt: ‘wat dan nu?’

We gaan je daarbij proberen om je een handje te helpen.

Was de gemiddelde positie een belangrijke statistiek of doelstelling in jouw campagnes? Kies dan nu voor de automatische biedstrategie ‘doelvertoningspercentage’, waarbij je in kunt stellen dat je je biedingen zo laat instellen door Google dat je een bepaalde positie behaalt in de zoekresultaten, zoals helemaal bovenaan de pagina.

Ben je actief in een concurrerende markt en wil je per se boven een specifieke concurrent staan in een bepaalde Google Ads campagne? Met de biedstrategie ‘overtreffingspercentage’ kun je je concurrent opgeven die je altijd wilt overtreffen in de zoekresultaten. Google automatiseert vervolgens de biedingen op basis van jouw concrete doelstelling.

Voor bepaalde adverteerders is de positie niet per se een belangrijke doelstelling of statistiek om op te sturen. Deze adverteerders zullen weinig hinder hebben van het wegvallen van de gemiddelde positie en kunnen blijven doorgaan met wat ze al deden, zoals het sturen op een bepaalde tROAS of tCPA.

Aan de hand van deze automatische biedstrategieën hoef je je niet druk te maken om posities, of vertoningspercentages, maar automatiseert Google jouw biedingen aan de hand van je doelstellingen. Let daarbij wel altijd even op dat enkel ROAS of CPA niet altijd leidend hoeft te zijn, aangezien je altijd wel een bepaald volume wilt creëren.

Ben je helemaal geen fan van de automatische biedstrategieën? Je kunt uiteraard ook nog je bekende scripts of automatische regels gebruiken om je biedingen in te stellen. Let echter wel op dat je dus de statistiek gemiddelde positie niet meer kunt gebruiken in deze scripts of automatische regels.

Wen aan de automatisering van Google

Zoals je als Google Ads specialist wellicht steeds vaker merkt, blijft Google meer en meer automatiseren en ons advies is dan ook om dit te zien als een kans om jezelf met meer strategische beslissingen bezig te houden. Laat het handmatig bieden en sturen los, want Google trekt deze rol steeds meer en meer naar zich toe. Gezien het aantal beschikbare datapunten dat Google heeft, is Google in staat om te sturen aan de hand van jouw doelstellingen.

Gebruikte jij de statistiek gemiddelde positie vaak en mis je deze statistiek enorm? Of ben je juist al helemaal gewend aan de nieuwe statistieken? Laat het weten in de reacties.

Anne van Baal
Mijn naam is Anne, online marketeer en blogger bij Volgende Generatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *