Het geheim van succesvolle ondernemers? Lees dit!

Wanneer ik ondernemers spreek stel ik die tijdens ons gesprek vaak een hele simpele vraag

“Heb je andere succesvolle ondernemers in je netwerk die je om advies kan vragen?”

Ondernemers die al een aantal stappen verder zijn waaraan jij je kan optrekken.  Het antwoord dat ik in veel gevallen te horen krijg is: nee.

Maar van wie krijgen deze ondernemers dan advies? Bij wie krijgen ze een andere blik op de zaak? Wie daagt ze uit om het beste uit zichzelf naar boven te halen & aan wie moeten ze zich optrekken?

Het komt vaak voor dat deze ondernemers advies inwinnen bij familie of vrienden. Ondernemen is vaak een eenzame reis wat dat betreft, want het is lastig om gelijkgestemden te vinden die oprecht snappen waar jij mee bezig bent.

Doe maar gewoon?

Vooral voor familie en vrienden is veiligheid belangrijk, en willen ze graag dat je binnen de veilige paden blijft. De alom bekende weg van zekerheid. Hierbij ontvang je dus al snel advies in de trend van “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

De combinatie van ondernemen en alleen de gebaande “bekende” wegen bewandelen is vaak niet recept voor grote successen. Dat is meer ondernemen met de rem erop.

“Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je de meeste tijd besteed – Jim Rohn”

Wat vaak buiten beschouwing wordt gehouden is dat de meest succesvolle zakenmannen, van Sir Richard Branson tot Steve Jobs, allemaal een mentor hebben gehad. Iemand die de weg al heeft bewandeld en waaraan zij zich vervolgens op konden trekken.

Richard Branson en Freddie Laker.

“Als je de succesvolste persoon bent in de kamer, verander dan van kamer – Michael Dell”

Omring je met succesvolle ondernemers

Het grote voordeel van een “mentor” of om jezelf te omringen met succesvolle ondernemers, is dat het jou dat de mogelijkheid om je op te trekken naar hun niveau. Zij hebben praktijk ervaring met de stappen die jij nog wilt gaan zetten en weten daarbij dus wat wel en (wellicht nog belangrijker) niet werkt.

Zij hebben in veel gevallen de relevante kennis vanuit de praktijk in huis en zullen daardoor sneller knelpunten herkennen op dat pad van ondernemerschap. En wat nog waardevoller is:  Zij weten welke stappen je moet nemen om die knelpunten te vermijden. Dit biedt jou niet alleen een stuk zekerheid, maar zorgt er ook voor dat je veel sneller en efficiënter je doelen zal bereiken.

Hierdoor hoef jij dus niet opnieuw het wiel uit te vinden. Je slaat de “experimentele” fase over waarbij je alles gaat “uitproberen” in de hoop succes te behalen en gaat daarentegen door deze mentor direct aan de slag met bewezen effectieve stappen.

Daarnaast zitten we als ondernemers de hele dag IN onze business en gaan we vaak in vaste patronen te werk. Dat is vaak de manier waar we ons comfortabel bij voelen, we het prettig werken vinden en die ons gemakkelijk afgaat. Na verloop van tijd wordt het daardoor wel lastig om met een frisse blik naar je business te kijken. De visie van een ander kan daarin verhelderend werken en frisse impulsen bieden.

Uitstelgedrag

Daarnaast is een mentor iemand om je uit te dagen en verantwoordelijk te houden. Als ondernemer ben je in veel gevallen op jezelf aangewezen. De afspraken die we met ons zelf maken willen we nog wel eens uitstellen. En van uitstel komt afstel.

Door je doelen met een ander te delen worden ze een stuk tastbaarder, heb je iemand die je daarin scherpt houdt, met je mee denkt en waardoor jij je ook verantwoordelijk voelt om die dingen daadwerkelijk te gaan realiseren

Maar wat als je zo iemand nog niet hebt?

Voordat je overgaat tot het benaderen van ondernemers is het wel belangrijk dat je in je enthousiasme niet je doel voorbij schiet.

Kies je mentor

De voorwaarde voor een mentor is namelijk dat het iemand is die verder is dan jijzelf op het gebied van ondernemen. Het moet tenslotte iemand zijn aan wie jij je kan optrekken, dus wees ook kritisch in het benaderen van je potentiële mentor.  En wat ook niet vergeten mag worden: diegene moet daadwerkelijk bereid zijn om zijn/haar kennis & tijd met je te gaan delen.

In de ideale situatie is het iemand die jouw markt door-en-door kent. Iemand die zijn sporen heeft verdiend en je een blik achter de schermen wil geven.

Als je nog niet iemand in gedachte hebt zijn er een aantal mogelijkheden om met jouw toekomstige mentor in contact te komen. Er zijn namelijk verschillende betaalde netwerk events en business mentors te vinden, maar dit moet wel bij jou passen. Tevens moet je budget het toelaten.

Als dat niet het geval is wil ik je uitdagen om out-of-the-box te denken. Trek de stoute schoenen aan en benader jouw “ideale mentor” om een keer een kop koffie te gaan drinken op jouw kosten.

“Nee” heb je tenslotte en “ja” kun je krijgen.

Succes!

Laat een reactie achter