Google PageRank: wat is dat nou eigenlijk? Complete uitleg!

het logo van Google PageRankAls je een beetje bekend bent met zoekmachine optimalisatie, dan heb je ongetwijfeld wel eens gehoord van Google PageRank.

Maar wat is Google PageRank nou eigenlijk, en in hoeverre moet je rekening met de PageRank van een website houden? Is PageRank tegenwoordig überhaupt nog wel belangrijk?

In dit artikel zal ik je vertellen wat PageRank nou eigenlijk is, hoe belangrijk deze ‘factor’ nog is, en hoe de PageRank bepaald word.

Wat is Google PageRank?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, verwijst PageRank naar de mede-oprichter van Google; Larry Page. De meeste mensen denken dat ‘Page’ staat voor ‘pagina’, maar dat is dus niet zo. Simpel gezegd is PageRank een beoordeling die Google aan een website geeft. Hoe hoger de PageRank, hoe beter.

Toen Google nog in de ‘kinderschoenen’ stond werden de websites puur beoordeeld op de PageRank van een website. Iedere website kreeg een bepaalde PageRank, en aan de hand daarvan werd de positie in de zoekresultaten bepaald.

De PageRank wordt niet alleen gegeven aan het hoofddomein van een website, maar ook aan de achterliggende pagina’s, zoals bijvoorbeeld artikelen.

Visualisatie van Google PageRank.

Hierboven zie je een aantal voorbeeld websites met de PageRank. Zoals je ziet heeft Ebay een PageRank van 9, en behoort het daarmee tot de Elite websites.

Hoe wordt de PageRank bepaald?

Om de PageRank van een website te bepalen heeft Google een algoritme ontwikkeld. Dit is een heel ingewikkelde formule, die ik je maar zal besparen.

Het komt er eigenlijk op neer dat de PageRank bepaald word door het aantal links naar jouw website (links op andere websites naar jouw website). Daarnaast spelen interne links ook een rol (links op jouw website die naar interne pagina’s verwijzen).

Als er een website naar jouw website verwijst, dan ziet Google dat en krijg je daar punten voor. Hoe meer websites er naar jouw website gaan verwijzen, hoe hoger de PageRank van je website zal zijn.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat er goede websites naar jouw website linken. Als er een website die niet goed bekend staat bij Google naar jouw website linkt, zul je daar geen punten voor krijgen.

Linken websites met een hogere PageRank naar jouw website, dan zal je PageRank positief worden beïnvloed en jouw PageRank ook hoger worden.

Hoe belangrijk is PageRank tegenwoordig nog?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: helemaal niet meer.

Het is tegenwoordig niet meer zo dat een website met een hogere PageRank hoger in de zoekresultaten zal scoren dan een website met een lagere PageRank.

Er zijn zoveel factoren waar Google rekening mee houdt met beoordelen van een website, dat de PageRank eigenlijk onbelangrijk is geworden. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat veel webmasters de PageRank hebben gemanipuleerd.

Ik raad je aan om je niet te veel te focussen op de Google PageRank van je website. Een website met een lage PageRank kan in veel gevallen hoger ranken dan een website met een hoge PageRank.

Focus je op het regelmatig schrijven van nieuwe, unieke content (lees de 5 tips voor het schrijven van goede artikelen); dat is tegenwoordig veel belangrijker dan de PageRank.

Google vindt het veel belangrijker dat jouw website regelmatig aangevuld word met artikelen waar de bezoeker ook daadwerkelijk wat aan heeft, en ook echt door geholpen word. Focus je daarop.

Lees 5 handige tips om jouw website hoger in Google te krijgen.

Hecht jij nog veel waarde aan Google PageRank? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter