Een influencer ben je wanneer je een groot bereik op social media hebt, en daarmee mensen ‘beïnvloed’.

Een goed voorbeeld van een bekende influencer is de YouTuber EnzoKnol. EnzoKnol bereikt met zijn video’s dagelijks honderdduizenden kijkers en deze kijkers zijn vaak enorm fan van hem.

Een influencer als EnzoKnol heeft dan ook een behoorlijk grote invloed op zijn kijkers. De kleren die EnzoKnol draagt, de dingen die hij doet… vaak zijn dat dingen die zijn fans ook graag doen. Zijn fans kijken enorm tegen hem op.

Influencers worden steeds vaker ingehuurd door bedrijven om promoties te maken. Zo betalen grote bedrijven echt tonnen of zelfs miljoenen om bekende influencers in te huren, of om en reclame post te maken.

Wanneer ben je een influencer?

Er is niet echt een vaste maatstaaf als het aankomt om wanneer je een influencer bent; er is niet een bepaald aantal aan volgers of YouTube abonnees wat je moet hebben.

Zo is Jia Ruan met zijn 20K aan volgers een influencer te noemen, maar EnzoKnol met meer dan een miljoen volgers natuurlijk ook.

Natuurlijk is het wel zo dat hoe meer volgers je hebt, hoe ‘groter’ je bent als influencer.