Stiekem kunnen we social media niet meer wegdenken. Want wees eens eerlijk, hoeveel tijd breng je hier dagelijks op door? Je kunt via de nieuwsplatformen bijvoorbeeld het laatste of belangrijk nieuws bijhouden. Maar je kunt ook je oude klasgenoten volgen of zien waar je vrienden zich mee bezighouden. Ja, social media is voor iedere doelgroep geschikt. Daarnaast wordt social media ook vaker zakelijk ingezet. Maar wat doe je als dit iedere dag te veel tijd of energie kost? Dan kun je social media uitbesteden overwegen. Daar gaan we het in dit blogbericht met je over hebben.
De redenen om social media te gebruiken
Aan het gebruik van social media zit natuurlijk geen verplichting. Je kunt en mag zelf bepalen of je je aanmeldt voor een platform. Maar voordat we het gaan hebben social media content uitbesteden, zetten we eerst wat basisinformatie op een rij. Want waarom zou je ervoor kiezen om social media te gaan gebruiken?
- Aanvulling voor je bedrijf: Om maar meteen met de deur in huis te vallen:social media is niet alleen voor entertainment. Want ook als bedrijf kun je de platformen gebruiken om je online zichtbaarheid te verbeteren en meer bekendheid te creëren voor je merk.
- Je kunt makkelijk netwerken: Via social media kun je vrij makkelijk met andere ondernemers in contact komen en netwerken. Ja, ook buiten Nederland! Natuurlijk kun je dit niet alleen zakelijk doen, maar ook privé. Misschien leer je wel mensen kennen die dezelfde hobby, passie of doelen hebben als jij.
- Je kunt creatief aan de slag gaan: Het is natuurlijk geen verrassing meer dat je verschillende influencers tegenkomt op social media. Maar dat betekent niet dat jij dat eveneens moet gaan doen. Want op je eigen account kun je creatief aan de slag gaan. Misschien vind je het wel leuk om versjes of gedichten te schrijven, of wil je je mooiste foto’s laten zien die je hebt gemaakt. Je bent niet de eerste die hier geen zakelijke bedoeling mee heeft, maar dit vanuit het plezier doet.
- Actueel nieuws bekijken: Er komt iedere dag zoveel nieuws voorbij, dat het lastig wordt om allemaal bij te houden. Maar via social media kun je gemakkelijk alle hoogtepunten bijhouden, want de kans is groot dat ze voorbij komen. En hiermee bedoelen we niet alleen de kranten, maar ook nieuws van bijvoorbeeld ondernemers uit je woonplaats of van je contacten.
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Maar wat betekent social media uitbesteden eigenlijk?
Als je verder geen ervaring hebt met uitbesteding of überhaupt met social media, dan is het goed voor te stellen dat je hier je vraagtekens bij hebt. Maak je geen zorgen, want je bent niet de eerste. Social media uitbesteden betekent eigenlijk dat je alle werkzaamheden uit handen geeft aan bijvoorbeeld een social media bureau of een zzp’er.
Degene aan wie je je social media uitbesteed, kan het beheren en updaten van je account uit handen nemen. Dit kan gaan om het plaatsen van berichten, schrijven van content of een social media plan maken om je accounts up-to-date te houden.
Dit zou je kunnen helpen om meer volgers te bereiken. Maar het kan vooral fijn zijn om dat je hier geen omkijken meer naar hebt. Want jij hoeft er zelfs niets of nauwelijks iets aan te doen. Je kunt de social media uitbesteden voor verschillende platformen. Instagram en Facebook zijn bekende voorbeelden, maar je kunt dit ook voor TikTok of LinkedIn doen.
Maak je geen zorgen dat dat het social media bureau álles voor je doet. Want als jij het fijn vindt om zelf het een en ander te regelen, dan kun je dat doen. Je kunt de content, zoals video’s of teksten, alsnog zelf maken. Daarna kan degene aan wie je je social media uitbesteed je helpen en advies geven wanneer je het beste kunt posten of hoe je de content kunt maken. Zo krijg je dus een leidraad. Hoe fijn zou dat zijn?
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Aan wie kun je je social media dan uitbesteden?
Je kunt social media beheer op verschillende manieren uitbesteden. Jij beslist gewoon wat het beste bij jou past. Maar je kunt dit ook doen op basis van de onderdelen die je wat lastiger vindt, want hier krijg je extra hulp bij. Laten we nu eens kijken aan wie je je social media allemaal kunt uitbesteden, al hebben we dit al kort benoemd.
Uitbesteden aan een social media bureau
Social media bureaus bieden zogenaamde ‘marketingdiensten’ aan. Dit betekent dat het bureau jou kan helpen bij verschillende activiteiten via het internet, de media of advertenties. En een daarvan is dus social media en dit kun je uitbesteden. Het fijne aan deze bureaus is, dat er ervaren professionals werken die veel verstand en ervaring hebben van social media. Misschien meer dan jij.
De experts kunnen een social media plan voor je maken, helpen bij het maken van posts en jou advies en tips geven. Social media bureaus weten uit ervaring hoe je een platform onder de aandacht brengt en hoe je je doelgroep kunt bereiken. Dat kan meer verkeer op je platform betekenen.
Uitbesteden aan een social media expert
De kennis en ervaring van een social media expert kun je natuurlijk goed gebruiken om je social media account verder op de kaart te zetten. Maar er zijn ook social media experts die op freelancebasis werken en die je kunt inschakelen. Ook deze experts weten veel van social media en helpen je bij het uitvoeren van strategieën.
Uitbesteden aan iemand in jouw omgeving
Vergeet ook niet om in je omgeving te vragen of er iemand is die veel kennis en ervaring heeft van social media. Misschien vind je het fijner om het aan een bekende te vragen en durf je aan hem of haar al je taken wel uit te besteden.
De voordelen van social media uitbesteden
Nu kun je zelf beslissen of je je social media wil uitbesteden aan een social media bureau of aan een expert. Vind je het nu nog moeilijk om een beslissing te maken? Dan heb je misschien wel iets aan de onderstaande punten en voordelen.
1. Je bent er niet zoveel tijd aan kwijt
Ben jij al ondernemer of is het tot nu slechts bij plannen gebleven? Dan kun je vast wel beamen dat je iedere dag een fikse planning hebt en veel moet regelen. En eerlijk is eerlijk, dan kun je je social media er niet bij hebben.
Toch is het zonde om dit helemaal te laten liggen, want juist door meer online zichtbaarheid kun je meer bekendheid krijgen. Voor je producten en diensten, maar ook als je een hobby of passie hebt. Door je social media beheer uit te besteden, houd je juist tijd over en hoef je daar niet meer over in te zitten. Want je weet zeker dat het ook opgepakt wordt.
2. Je boekt resultaat
Ben je al een tijd bezig met social media, maar merk je dat je volgers aantal niet stijgt of dat je berichten niet bij de goede doelgroep aankomt? Dat kan frustrerend zijn en daardoor blijft resultaat dus ook uit. Dat is jammer, vooral omdat je er hard voor werkt. Wil je juist wél resultaat boeken met je accounts? Ook dan kun je het uitbesteden aan een social media expert, waarbij de kans groot is dat je account groeit.
3. Je krijgt hulp met content maken
Jij mag uiteindelijk beslissen welke content je wil plaatsen op je account. Maar wat doe je als je het lastig vindt om iets te bedenken of je twijfelt aan je ideeën? Ook hiervoor kun je je social media uitbesteden. Want de experts kunnen je helpen bij het creëren van een strategie, zodat jij precies weet wanneer je het beste kunt posten en welke content bij jouw doelgroep kan passen.
4. Hulp bij campagnes en adverteren
Het plaatsen van campagnes en advertenties is een vak apart. Je moet namelijk goed weten wat je moet doen. Ook moet je weten hoe de advertentie wervend inricht en hoe je dit koppelt aan je merk. Daarnaast kan betaald adverteren hoog oplopen in de kosten. Door je social media uit te besteden krijg je hier handvatten voor, zodat je weet hoe je dit moet aanpakken. En je kunt het natuurlijk ook helemaal uit handen geven.
5. Kennis en ervaringen voor later
Social media experts kunnen je ook veel leren over het gebruik en de strategieën van social media. Dat geldt ook voor je werknemers, mocht je die in dienst hebben. Juist deze kennis en ervaringen kunnen ook later nog van pas komen, mocht je je social media weer zelf willen beheren.
Waar moet je op letten als je je social media gaat uitbesteden?
Het is duidelijk dat het uitbesteden van social media voordelen kent. Zeker als je je social media zakelijk wil aanpakken. Maar je moet er ook rekening mee houden dat het nadelen kan hebben. Neem nu de kosten. Er hangt namelijk een prijskaartje aan het uitbesteden en dit kan een behoorlijke investering worden. Hier moet je wel toe bereid zijn.